Gran angular

Més amics del mòbil que de la dutxa

Un 53,8% dels ciutadans afirmen que tenen dependència diària d'internet, i en el cas dels joves la proporció s'eleva fins al 86%. Les connexions en mobilitat superen les fixes

El dispositiu més utilitzat per connectar-se és el telèfon, un 63,2%

Més enganxats a la pantalla del telèfon que a l'aigua de la dutxa. Almenys així ho revelen les estadístiques. Si fa un temps un estudi de la multinacional Procter&Gamble (empresa fabricant d'una àmplia gamma de sabons i productes per a la higiene íntima) revelava que tan sols un 52% dels ciutadans de l'Estat espanyol tenen l'hàbit de dutxar-se cada dia, un estudi de Telefónica informa ara que, quan es tracta de connectar-se diàriament a internet, la proporció creix fins al 53,8%.

Ho desglossa l'informe anual de Telefónica sobre la societat de la informació. La d'enguany ha estat la catorzena edició del recopilatori de dades que la companyia de telecomunicacions fa per avaluar el grau de penetració de les tecnologies a l'Estat espanyol. En aquest sentit, Telefónica destaca que, tot i les complicacions que en termes econòmics hi ha hagut al llarg del 2013, els ciutadans van seguir incrementant la seva dependència dels ginys i serveis tecnològics.

L'informe posa de manifest que una àmplia majoria dels ciutadans fan ús d'internet d'una manera habitual. Concretament, un 71,6% de la població s'ha connectat a la xarxa en els darrers tres mesos. La connectivitat és gran, però el que destaca l'informe és la progressió ascendent de la població internauta perquè aquest 71,6% és dos punts superior a les xifres del 2012 (representa un augment de 700.000 usuaris en un any).

Joves i addictes.

La franja d'edat que va dels 16 anys als 24 anys és la que mostra més dependència en l'ús d'internet, ja que, segons la mostra, fins a un 86% admet que s'hi connecta a diari i, en la mateixa línia, pràcticament no existeixen joves que visquin sense la xarxa: només un 2,5% diu que no s'hi ha connectat cap cop en els darrers tres mesos. Quan l'espectre s'amplia a la major part de la població (de 16 a 74 anys), el percentatge d'usuaris diaris d'internet se situa en el 53,8%.

Una de les dades que han marcat canvi de tendència en els darrers anys (coincidint sobretot amb la proliferació dels telèfons amb connexió de dades, dels quals es calcula que ja n'hi ha 26 milions d'unitats) és el lloc de connexió. Si uns anys enrere l'àmplia majoria de les connexions es realitzaven des d'una ubicació fixa, a casa o a la feina, avui la tendència ha fet un gir de 180 graus i la connexió a la xarxa es fa en mobilitat. Així ho manifesten el 69,9% dels usuaris d'internet.

El dispositiu més utilitzat per connectar-se és el telèfon (un 63,2%), seguit dels ordinadors portàtils (un 31,2%). Els estudiosos de la penetració de les TIC alerten que aquesta proporció entre telèfon i ordinador portàtil variarà a curt termini en favor del segon, ja que en aquesta categoria s'inclouen les tauletes, un giny que està en plena fase d'expansió (a diferència dels telèfons intel·ligents, que comencen a arribar al seu punt d'estancament). De fet, malgrat que el nombre de telèfons intel·ligents (smartphones) continua en xifres positives, no tenen gaire més marge de creixement perquè ja hi ha al món gairebé tants telèfons mòbils (6.800 milions) com persones (7.100 milions). Precisament en aquest terreny, aprofitant el boom de la telefonia mòbil intel·ligent, sí que conserva l'etiqueta d'“oportunitat de negoci” el segment de les aplicacions, perquè d'aquí a tres anys es preveu un creixement del 30% dels usuaris.

Comprar i gastar.

I és que l'informe de Telefónica destaca que l'usuari sent més predilecció per descarregar una aplicació o una determinada eina digital en el precís moment en què li sorgeix una necessitat, que no pas per un model de compra basat en la previsió i en la voluntat predefinida de possessió d'aquell servei.

És l'efecte “Ho vull aquí i ara”, que es manifesta també a l'hora de fer compres per internet. El fet de tenir constantment el telèfon mòbil a l'abast de la mà multiplica les compres per impuls a través de la xarxa. A l'Estat espanyol, el primer trimestre de l'any passat el comerç electrònic va incrementar-se un 15,1% i entre gener i març el volum de negoci va ser de 2.822,6 milions d'euros (43,5 milions d'operacions).

Es calcula que l'ús del telèfon per comprar per internet ha crescut un 30,2%, i el 55% del total de compres amb el mòbil es produeixen en l'hora següent al moment en què s'ha fet la cerca a través del mateix terminal. El 81% de les compres no estaven planificades, sinó que “es produeixen d'una manera més o menys espontània”. En canvi, segons l'informe, les adquisicions que es realitzen a través de l'ordinador solen ser menys impulsives (solament un 58% es realitzen sense haver-ho tingut previst).

Agilitat.

També la xarxa es presenta com una eina vàlida per fulminar la burocràcia i per agilitzar els tràmits. L'administració, la sanitat i l'educació són les àrees d'activitat on augmenta l'impacte de l'ús d'internet sobre el ciutadà. Els usuaris de l'administració electrònica són un 45% dels ciutadans i, segons el memoràndum de Telefónica, això suposa que, per primera vegada, l'Estat espanyol ja se situa per sobre de la mitjana europea en l'ús d'aquests mecanismes digitals.

150 cops d'ull diaris

L'estudi revela que l'usuari mitjà d'un telèfon amb connexió a internet consulta l'aparell 150 cops al cap del dia. Moltes són consultes que es produeixen en temps morts, per passar l'estona o per matar l'avorriment, però gota a gota fa forat i les descàrregues de dades es multipliquen. La implantació de la tecnologia LTE (4G) és la resposta de les empreses de telecomunicacions al major nombre d'usuaris d'internet, a l'ús més intensiu d'internet en mobilitat i a les millors prestacions dels terminals que permeten consums de continguts pesants com ara el vídeo.

En temps d'ajustos econòmics, les operadores s'han vist forçades a compartir infraestructures per ser més eficients. Asseguren que no apugen preus tot i que Europa és l'única regió del món on baixa la factura dels serveis de telecomunicacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.