Eines

ACCIÓ impulsa l'exportació catalana a l'Àfrica subsahariana

L'obertura de quatre antenes comercials, iniciada a Ghana, busca doblar en tres anys el nombre d'empreses interessades en aquest mercat

El Pla Àfrica ofereix suport per introduir-se en aquest mercat emergent

La Generalitat s'ha fixat l'objectiu que en el termini de tres anys hi hagi 1.000 empreses catalanes interessades a tenir relacions comercials amb els països de l'Àfrica subsahariana. L'estratègia del Pla Àfrica es desenvoluparà a través d'ACCIÓ -l'agència per a la competitivitat de l'Empresa del Departament d'Empresa i Ocupació- i diversos col·laboradors, com consultores, entitats financeres, escoles de negoci i altres agents. L'objectiu de tenir companyies sensibilitzades sobre les oportunitats de negoci en aquesta àrea significa doblar el nombre de les que actualment hi tenen algun tipus de relació.

L'estratègia ja ha començat amb l'obertura a principis de gener d'una antena comercial d'ACCIÓ a Accra, la capital de Ghana. El secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, explica que l'objectiu és “afavorir que l'interès de les empreses catalanes per l'Àfrica pugui créixer i que puguin comptar amb el suport de la Generalitat per tal d'anar-se introduint en aquest mercat emergent”. Per al secretari, “necessitem ser-hi, perquè en el futur hi haurà moltíssimes oportunitats econòmiques i posicionar-se bé des d'un bon començament és un avantatge competitiu”.

El pla es vertebra sobre dos eixos. D'una banda es vol donar suport sobre el territori amb la creació d'una xarxa d'antenes a l'Àfrica subsahariana, complementàries als Centres de Promoció de Negocis que ACCIÓ té al continent africà (a Casablanca, el Caire i Johannesburg). Torres ha avançat que a més, en els propers anys, es preveu obrir altres antenes comercials a Dakar (Senegal), Nairobi (Kenya) i Luanda (Angola), aconseguint “una cobertura suficient d'instruments per donar suport a les empreses”.

Aquestes antenes oferiran acompanyament integral a les empreses, amb serveis personalitzats per promoure les vendes i implementacions als mercats del continent. Així, entre d'altres accions, faran estudis i sondejos de mercat, recerques de clients i agendes de prospecció. Les antenes també organitzaran missions empresarials i donaran suport a la constitució d'empreses i a la selecció de personal. L'objectiu a mitjà termini és que les antenes -on treballa una persona- creixin fins poder convertir-se en centres de promoció, on els equips són d'entre tres i sis persones.

D'altra banda, a través del pla es vol sensibilitzar les empreses catalanes sobre les oportunitats que presenta l'Àfrica. S'organitzaran taules rodones i conferències per estudiar quins són els problemes que es troben les empreses a l'hora d'entrar al mercat africà i les millors estratègies per solucionar-los.

També es crearà el Club Àfrica, que reunirà periòdicament un grup d'empreses catalanes amb experiència o interès a internacionalitzar-se al continent africà, per crear un espai d'intercanvi d'experiències i coneixement. Es pretén que s'extreguin lliçons i bones pràctiques a partir de casos empresarials concrets i que es fomenti la col·laboració entre companyies per impulsar l'expansió cap a les regions africanes.

El pla s'engega perquè l'Àfrica evidencia un dinamisme i una gran projecció econòmica i perquè s'ha detectat un interès creixent de l'empresariat català per exportar-hi. El secretari d'Empresa i Competitivitat explica que tots els estudis internacionals apunten que “els pròxims anys hi haurà canvis molt significatius, un cop superats els conflictes bèl·lics, mentre la població adquireix les capacitats mínimes d'un mercat de consum”. Torres afegeix que amb aquest pla s'està fent una cosa nova: “Per primera vegada, ens anticipem a un fenomen. No es tracta d'entrar a competir en un mercat consolidat, sinó d'estar preparat per quan hi hagi les oportunitats de negoci, d'aquí a cinc, deu o quinze anys.”

Catalunya exporta anualment a l'Àfrica subsahariana uns 900 milions d'euros, sobre un volum total d'uns 60.000 milions d'euros de vendes a l'exterior.


Tres claus

Anticipació

Ser-hi aviat, com els xinesos

Començar a establir relacions amb països on es preveu que en els pròxims anys es registraran importants creixements econòmics és bàsic per competir amb empreses que ja hi han posat el punt de mira, sobretot xineses, brasileres i sud-africanes. Els Estats Units hi volen tornar, i les antigues potències colonials intenten explotar les relacions.

Potencial

Augment del pes al món

Es parla d'Àfrica com d'un continent perdut dins l'economia mundial, però set de les seves economies es troben entre les deu de major creixement del món des de l'any 2010. Amb una població de gairebé 1.000 milions de persones, l'Àfrica representa el 4% de la riquesa mundial, però es preveu que aquest percentatge creixerà fins al 7% el 2030 i fins al 12% el 2050.

Oportunitats

Quasi tot està per fer

El Pla Àfrica assessorarà qualsevol projecte que es vulgui implantar a l'Àfrica subsahariana, però els que tenen més viabilitat són els vinculats al desenvolupament d'infraestructures i l'explotació dels recursos locals (principalment agroalimentaris) i els que ajudin a desenvolupar la indústria pròpia, com exportació de béns d'equip.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.