Emprenedors

L'esport també genera emprenedors

Tecnocampus i el clúster de la indústria de l'esport posen en marxa un programa per al llançament de noves empreses al sector

El programa Innoempren preveu
la selecció de 15 idees de negoci

El Tecnocampus de Mataró i el clúster de la indústria catalana de l'esport Indescat han posat en marxa un programa d'emprenedoria específic per a aquest sector, un dels que ara mateix es mostren més actius en la generació de noves oportunitats de negoci. El contacte entre ambdues institucions va sorgir precisament motivat per l'interès creixent d'emprenedors vinculats a l'esport per accedir a assessorament en el procés d'impuls de noves start-up. “Ens arribaven moltes peticions de gent que o té una idea per crear una empresa o que n'acaba de crear una i vol fer-la créixer, però nosaltres com a clúster no teníem una resposta a aquests col·lectius”, explica el director d'Indescat, Xavi Esteve.

Això va coincidir amb el fet que el Tecnocampus de Mataró estigués pensant a preparar noves edicions del seu programa Innoempren. “Després d'una primera prova pilot el 2012 hem volgut fer una versió per a diferents sectors i un dels que havíem identificat com a interessant era precisament el d'esports”, explica la cap de suport a l'emprenedor del Tecnocampus, Emma Feriche.

Del contacte entre Indescat i Tecnocampus ha sorgit una nova edició del programa Innoempren que es posarà en marxa en les pròximes setmanes. Els organitzadors han obert un període d'inscripció que finalitzarà el 21 de febrer que ve i del qual esperen seleccionar 15 projectes. Hauran de ser, això sí, idees de negoci que encara no s'hagin posat en marxa ja que un dels aspectes que diferencia el programa Innoempren és precisament que no es tracta d'una acceleradora. “La nostra metodologia es basa a captar idees de negoci que deriven en prototips que validem”, destaca Feriche.

Un tribunal format per experts de Tecnocampus i d'Indescat seleccionarà els 15 projectes que entraran en el programa. “El que valorarem a l'hora de fer aquesta selecció serà que les idees de negoci proposades tinguin un component tecnològic o d'innovació i que al darrere hi hagi un equip emprenedor avalat ja sigui per la seva formació o per la seva experiència professional”, explica la responsable del Tecnocampus. I en tot cas Feriche defensa que precisament la metodologia Innoempren ja fa que el perfil dels emprenedors que presenten candidatura sigui diferent. “Estem parlant d'emprenedors que estan molt orientats a mercat i molt orientats a l'acció.”

El període habitual d'acompanyament dels emprenedors a Innoempren és de set mesos i el 80% dels participants fins ara, explica Feriche, ha acabat amb la creació d'empresa.

L'àmbit de les app, les xarxes socials o la monitorització són algunes de les àrees, apunta Esteve, que ofereixen ara mateix més oportunitats de negoci dins el sector de l'esport. Un sector que si bé també viu els efectes de la crisi, i especialment en aquelles àrees vinculades al producte de consum, es mostra actiu en la generació de noves empreses. “L'organització d'esdeveniments esportius està creixent molt, i creix el nombre de persones que practica esport, tot i que amb la crisi això no es tradueix necessàriament en un augment dels inscrits a un gimnàs”, diu Esteve. Les fórmules alternatives d'esport a l'aire lliure, per exemple, agafen el relleu.

El director del clúster de l'esport explica que prop del 90% dels emprenedors que s'adrecen a Indescat “és gent aficionada a l'esport que veu l'oportunitat d'aplicar els seus coneixements o la seva experiència professional per generar una nova activitat de negoci”. El clúster de la indústria catalana de l'esport va néixer ara fa quatre anys i actualment compta una cinquantena de socis, tot i que les previsions d'Esteve són acabar l'any amb 60 o 70 empreses inscrites.

lockbox

De la distribució de bicicletes al disseny i fabricació de bosses

Els emprenedors de Lockbox han passat de la distribució de bicicletes i material relacionat (a través de l'empresa Bicibike) al disseny i la fabricació de bosses portadocuments lleugeres i petites pensades especialment per a aquest perfil d'esportistes. “La idea va sorgir de mirar un catàleg d'una empresa nord-americana que fabricava unes bosses similars”, explica Sergi Moreno, soci de Lockbox. La primera intenció va ser convertir-se en distribuïdors del producte però els emprenedors van fer un pas més i es van plantejar dissenyar i produir un nou producte millorat. “També ens vam plantejar l'opció de portar la fabricació a fora però finalment vam anar trobant proveïdors per fer-la a Catalunya i a més d'aquesta manera no perdíem el control sobre la cadena”, explica Moreno. Els socis van contactar amb un professor de l'escola Elisava per al disseny de la bossa, que tot just va començar a a comercialitzar el 2012. “Primer ens vam centrar molt en el client del món de la bicicleta perquè també era el que teníem més a mà a través de l'empresa de distribució, però després hem anat veient que el producte agrada a un públic més ampli”, diu Moreno. De moment el projecte ha necessitat una inversió de 50.000 euros, “que no hauríem pogut aportar si no fos perquè teníem Bicibike al darreea”, diu Moreno. Avui les bosses de Lockbox ja es troben en uns 50 punts de venda a més d'internet.

GONNAFIT

Una comunitat per fer esport en espais oberts de Barcelona

La idea de Gonnafit va sorgir fa un any quan tres companys llicenciats a l'INEF van veure l'oportunitat de generar un model de negoci a partir de l'increment de l'afició de la gent a practicar esport al carrer. “La gent que opta per això no ho fa per una qüestió econòmica d'estalviar-se la quota al gimnàs sinó perquè li agrada fer esport a l'aire lliure”, explica un dels socis de l'empresa, Adrià Buzón.

Gonnafit es va llançar al mercat el maig de l'any passat amb l'objectiu d'oferir una plataforma on es professionalitza i es tecnifica la pràctica d'activitats esportives al carrer, “però també de crear comunitat entre la gent que practica aquesta activitat”, explica Buzón. L'empresa ha tingut puntes de 300 inscrits i ara manté un volum proper als 200 socis que paguen regularment la quota de soci.

A canvi d'un preu relativament més barat que el dels gimnasos (uns 18 euros al mes) els membres de Gonnafit tenen dret a participar en qualsevol de les activitats dirigides -classes de fitness i tonificació i programes cardiovasculars- que l'empresa organitza a diferents ubicacions de Barcelona. L'objectiu dels emprenedors ara és d'exportar el model a altres ciutats catalanes i de l'Estat i en una segona fase també al mercat internacional, “tot i que aquest 2014 ens centrarem a consolidar el model de negoci a Barcelona”, explica Buzón. Gonnafit preveu tancar aquest any amb prop de 400 inscrits.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.