Emprenedors

Tallers d'arrel universitària

Rizoma vol transferir la investigació en educació al món empresarial amb formació sobre sostenibilitat al sector públic i privat

El rizoma és un con­cepte filosòfic, desen­vo­lu­pat per Gilles Deleuze i Félix Guat­tari, que s'ins­pira en la imatge de l'arrel d'una planta per par­lar d'una orga­nit­zació d'ele­ments que no segueix una sub­or­di­nació jeràrquica, sinó que qual­se­vol ele­ment pot inci­dir en altres. Com una tija sub­terrània que fa aflo­rar coses; ele­ments que fan emer­gir altres ele­ments; con­nexió i emergència. I Rizoma és el nom que han esco­llit cinc inves­ti­ga­dors i empre­ne­dors de Sant Joan Despí, Esplu­gues, Mataró i Andorra per ano­me­nar el spin-off, el pro­jecte deri­vat del Grup de Recerca Cómplex de la facul­tat de Ciències de l'Edu­cació de la UAB que pretén fer una trans­ferència empre­sa­rial de la recerca acadèmica. “A nivell científic la trans­ferència és tan­gi­ble perquè hi ha una patent. La trans­ferència social és en canvi més difícil perquè és intan­gi­ble”. És el que expli­quen Neus Banqué i Marta Fono­lleda, impul­so­res del pro­jecte jun­ta­ment amb Sal­va­dor Vici­ana, Genina Cala­fell i Josep Bonil, per exem­pli­fi­car la difi­cul­tat d'apli­car empre­sa­ri­al­ment el conei­xe­ment i la recerca que es fa sobre edu­cació a la uni­ver­si­tat. I la solució que ha tro­bat Rizoma és la cre­ació de tallers edu­ca­tius sobre sos­te­ni­bi­li­tat que impar­tei­xen a tota la comu­ni­tat edu­ca­tiva i que alhora nodrei­xen la recerca teòrica que es fa a la UAB. “A Rizoma no ofe­rim pro­duc­tes sinó ser­veis que cons­tru­ei­xen el procés edu­ca­tiu, el que fa que siguin dife­rents per a cada cli­ent”, explica Banqué. Aquests empre­ne­dors van esco­llir la sos­te­ni­bi­li­tat com a vehi­cle de la trans­ferència que volen afa­vo­rir perquè és un camp molt ampli. “No par­lem tant de com trac­tar els resi­dus sinó de la relació de les per­so­nes amb el medi”, asse­nyala Fono­lleda.

Rizoma va començar l'acti­vi­tat l'octu­bre pas­sat, tot i que els seus inte­grants tre­ba­llen al grup de recerca de la UAB des de fa deu anys. I, segons els pro­mo­tors, ofe­reix ser­veis de docència, inno­vació i recerca didàctica que es tra­du­ei­xen en “ser­veis pio­ners, perquè són els últims” en la recerca acadèmica. Els tallers en què es con­cre­ten els ser­veis van adreçats tant a alum­nes com a pro­fes­sors i famílies. “Per exem­ple, hem impar­tit un taller de gestió d'aigua per a estu­di­ants de secundària en què hem fet pre­gun­tes per tre­ba­llar la relació dels alum­nes amb actes quo­ti­di­ans que reper­cu­tei­xen al medi”, expli­quen Fono­lleda i Banqué. Als seus tallers també s'apli­quen aspec­tes artístics al món de la sos­te­ni­bi­li­tat, i es pre­gun­ten quin paper tenen les emo­ci­ons en el con­sum. “Els resul­tats d'aquests tallers ser­vei­xen per nodrir la recerca que fem a la UAB”, pre­ci­sen les dues empre­ne­do­res.

La pro­posta d'aquests inves­ti­ga­dors ha atret l'interès d'uni­ver­si­tats, la Fede­ració Cata­lana de l'Esplai, el Col·legi d'Ambi­entòlegs de Cata­lu­nya i la Gene­ra­li­tat. En el cas del Col·legi d'Ambi­entòlegs, Rizoma va asses­so­rar com fer for­mació ambi­en­tal. La Fun­dació Cata­lana de l'Esplai ha triat enguany el con­sum com a eix de tre­ball i Rizoma els ha aju­dat a tre­ba­llar el con­sum des d'una altra pers­pec­tiva. I Rizoma s'ha encar­re­gat de la part didàctica de l'Escola de Con­sum de Cata­lu­nya, mit­jançant la qual l'Agència Cata­lana de Con­sum ofe­reix docència sobre con­sum a la ciu­ta­da­nia.

L'objec­tiu ara dels empre­ne­dors, que han tre­ba­llat “molt amb el sec­tor públic”, segons con­si­de­ren, és abor­dar el sec­tor pri­vat. Els des­ti­na­ta­ris són aque­lles com­pa­nyies “sen­si­bles que volen des­ti­nar un per­cen­tatge dels seus bene­fi­cis a l'edu­cació ambi­en­tal”, asse­nya­len Banqué i Fono­lleda. Fidels a la seva filo­so­fia, Rizoma crearà el ser­vei més ade­quat a l'empresa en qüestió, ja sigui fent tallers per a esco­les, con­cur­sos infan­tils o una recerca didàctica que vul­gui sufra­gar la com­pa­nyia en qüestió. Els bene­fi­cis per a les empre­ses serien ”tant de visi­bi­li­tat social com de posi­ci­o­na­ment com a refe­rent edu­ca­tiu”, expli­quen les cofun­da­do­res de Rizoma. Les empre­ne­do­res i inves­ti­ga­do­res afe­gei­xen que les com­pa­nyies poden ser tant del sec­tor edu­ca­tiu com aque­lles ali­e­nes que vul­guin obrir una nova línia de tre­ball.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.