La Fundació FC Barcelona forma en solidaritat 400 joves catalans
L'entitat amplia el ventall de programes amb Joves Solidaris. S'espera doblar l'activitat internacional durant 2014
Més de 400 joves catalans participen en el nou programa de la Fundació FC Barcelona, Joves Solidaris, que persegueix despertar en els adolescents la consciència social. El programa està en la primera fase i els grups de joves, seleccionats per centres esportius, educatius i juvenils de 40 localitats, treballen amb educadors i pedagogs per dissenyar i conceptualitzar projectes que beneficien el seu entorn. A partir de l'abril, els 40 projectes sortits de la imaginació i del treball de cadascun dels 40 grups d'adolescents seran portats a la pràctica per ells mateixos.
L'objectiu del programa és sensibilitzar en solidaritat cap al seu entorn els joves i, a la vegada, fomentar el treball en equip. Com diu el vicepresident primer de la fundació, Ramon Pont, “es tracta de demostrar que, amb esforç conjunt, es poden aconseguir resultats”. Un valor que, segons destaca el mateix Pont, “encaixa” amb la cultura de l'esforç i el treball en equip del primer equip del Barça.
Joves Solidaris és el tercer programa de la Fundació FC Barcelona, i s'afegeix a Barçakids i Futbolnet. A aquests s'ha de sumar la campanya Som el que Mengem. Per tant, s'amplia el ventall d'activitats i també la franja d'edat dels beneficiaris, ja que en aquest darrer hi participen nois d'entre 15 i 17 anys –en els altres, la franja va dels 6 fins als 14-.
Malgrat les diferències, totes les activitats parteixen d'una única base, segons Pont: “Transmetre valors que s'identifiquen amb el Barça, com el respecte, l'esforç, el treball en equip, la humilitat i l'ambició a través de l'esport, i fer-ho de manera atractiva i educativa.” El directiu afegeix que la fundació és, per al club, “l'eina per transmetre aquests valors a la societat aprofitant la força que té el Barça”. És a dir, allò que permet “portar a la pràctica el lema que el Barça és més que un club”.
Nova orientació.
La Fundació FC Barcelona no ha renunciat, però, a l'activitat internacional, que porta a terme a partir d'aliances. Així, el COI implanta el programa Futbolnet a 23 països africans; el Banc Interamericà de Desenvolupament, al Brasil; la petroliera Shell, a l'Iraq, Oman i Qatar; la Fundació Leo Messi, a l'Argentina; i Pies Descalzos, als EUA i Colòmbia. Aquestes aliances se sumen a les que la fundació té amb Unicef -a qui aporta cada any 1,5 milions d'euros- i amb la Fundació Bill & Melinda Gates.
Des del 2006, el club cedeix el 0,7% de la facturació a la seva eina de responsabilitat social corporativa, apartat que representa gairebé un terç dels ingressos totals. A això s'afegeix el 0,5% del sou dels jugadors i equips tècnics professionals, que, des de 2010, es destina també a la fundació, i el que aporten els patrocinadors. Amb tot, els ingressos en l'exercici 2012/13 van superar els 9 milions, un 50% més que en l'exercici anterior.
Escola i valors
És un programa dirigit a nens d'entre 6 i 12 anys i l'abast territorial comprèn tots els Països Catalans. De moment, se n'han beneficiat 15.000 nens de 60 escoles. Es treballen diferents valors a través de l'esport. Es completa amb una plataforma on-line i una revista, feta conjuntament amb El Punt Avui.
Cuidar la salut
Es tracta d'una campanya de foment de l'alimentació saludable i la pràctica regular de l'esport entre els nens i els joves. Uns 7.500 nois i noies han passat pels tallers que s'han fet a les festes de la Mercè (Barcelona), de Sant Narcís (Girona),o al Festival de la Infància. L'experiència es pot completar a la xarxa.
Fer comunitat
Més de 400 joves de 40 localitats catalanes han rebut formació i se'ls ha sensibilitzat en matèria de solidaritat. Han de dissenyar un projecte que beneficiï el seu entorn a partir d'una anàlisi de les necessitats d'aquest. A partir de l'abril, posaran en pràctica els projectes que ells han dissenyat.
Integració
Futbolnet fa servir el futbol com a eina de transmissió de valors com la igualtat de gènere o el foment de la cohesió social i converteix el joc en font de diàleg al seu voltant. 30.000 nens d'entre 10 i 14 anys han participat en el programa a Catalunya. A àmbit mundial, la xifra supera els 81.000.