Opinió

Augmentant els ingressos amb serveis extres

Cada cop és més com­pli­cat gene­rar riquesa. Això explica que en mol­tes empre­ses es posin en marxa solu­ci­ons cre­a­ti­ves per aug­men­tar els ingres­sos. Algu­nes empre­ses estan acon­se­guint ingres­sos extres intro­duint publi­ci­tat en les seves ins­tal·laci­ons o a les seves pàgines web. És el cas, per exem­ple, dels taxis que con­ver­tei­xen els res­pat­llers dels seients i l'exte­rior del vehi­cle en suports publi­ci­ta­ris. Un altre exem­ple són les empre­ses que posen a les seves ins­tal·laci­ons el nom de mar­ques comer­ci­als. Això ho podem veure en esta­dis espor­tius i en aules d'esco­les de nego­cis.

Un altre cas interes­sant és el de la nova fase en què està entrant el feno­men low cost. En una pri­mera fase, la pressió per abai­xar els preus de venda ha fet que mol­tes empre­ses apos­tin per la com­pe­ti­ti­vi­tat basada en el baix preu. El que han fet és eli­mi­nar del pro­ducte tot el que el cli­ent no valora prou i no està dis­po­sat a pagar el que costa. Com que el que atreu els cli­ents és el preu base, han eli­mi­nat tots els ser­veis addi­ci­o­nals. Així, veiem com Ikea ven uns mobles que el cli­ent ha de bus­car a la botiga, trans­por­tar-los a casa seva i mun­tar-los. En el sec­tor de les línies aèries la majo­ria han supri­mit el men­jar gratuït en vols de curta durada i molts altres ser­veis. Però dar­re­ra­ment ja hi ha cli­ents que estan dis­po­sats a pagar per una millora del pro­ducte bàsic. Això explica que algu­nes empre­ses pas­sin a una nova fase i comen­cin a gene­rar ingres­sos addi­ci­o­nals donant l'opció al cli­ent de millo­rar el pro­ducte bàsic amb ser­veis extres a canvi d'un preu addi­ci­o­nal. Exem­ples d'aquests ser­veis que s'han de pagar a part serien el trans­port i el mun­tatge a Ikea.

En la mateixa línia, algu­nes línies aèries de baix cost ofe­rei­xen ser­veis extres per a aquells cli­ents que tenen neces­si­tats més enllà del ser­vei bàsic: sala d'espera pre­fe­rent, fac­tu­ració de més male­tes, pri­o­ri­tat a l'hora d'embar­car, elecció de dife­rents tipus de seients, acu­mu­lació de punts de fide­lit­zació, fle­xi­bi­li­tat de can­vis, pos­si­bi­li­tat de reem­bor­sa­ment en cas de can­cel·lació, com­ple­ment d'asse­gu­rança, etc. A part dels ser­veis des­ti­nats a millo­rar el pro­ducte prin­ci­pal, hi ha també pro­duc­tes o ser­veis com­ple­men­ta­ris que es con­ver­tei­xen en una nova font d'ingres­sos que els cli­ents també poden com­prar. Per exem­ple, un cop s'ha com­prat un bit­llet d'avió, es pot fer una reserva d'habi­tació d'hotel o llo­gar un vehi­cle.

Ana­lit­zant el compte de resul­tats d'aques­tes com­pa­nyies com­pro­vem que si obte­nen bene­fi­cis és gràcies als ingres­sos extres. En defi­ni­tiva, cal anar inno­vant de manera con­ti­nu­ada per ofe­rir al cli­ent el que vol en cada moment. Les empre­ses que ho apro­fi­ten són les que tenen dos trets dife­ren­ci­als: capa­ci­tat per enten­dre l'evo­lució de les pre­ferències dels con­su­mi­dors i fle­xi­bi­li­tat per poder satis­fer aques­tes neces­si­tats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.