JOSEP FRANCESC VALLS
AUTOR DEL LLIBRE ‘ESTRATEGIAS Y TÁCTICAS DE MARKETING'
“El màrqueting ja no s'origina a l'empresa, comença en el client”
La relació entre la qualitat i el preu trontolla. Ara el client vol qualitat però pagar poc
Ha canviat la manera d'explicar el màrqueting?
Quan vaig posar-me a revisar el procés del màrqueting en el context actual, vaig tenir alguns dubtes sobre com ho tractava. Les noves tecnologies i els nous sistemes d'investigació de mercat han posat el client en l'origen dels processos de màrqueting, ja que pot ser identificat i automàticament ens diu quin producte vol, com el vol, a través de quin canal i quan. És a posteriori que l'empresa crea el producte, o ho fa en col·laboració amb els seus clients, i adapta la seva organització per produir-lo. És un canvi radical.
Aquest canvi està sent ben interpretat pels responsables de màrqueting?
Una enquesta molt recent i d'àmbit internacional ha preguntat als directius del màrqueting on som. I el que diuen és que s'estan repensant els vells models de tractament del màrqueting basats fonamentalment en investigacions de mercat i en publicitat. Internet ens ha ajudat a fer un replantejament global d'aquestes estratègies. Resumint, hi ha confusió però alhora interès dels directius de màrqueting de replantejar i reestudiar tots els processos.
Com hi influeixen els descobriments que s'estan fent en neurociència?
La neurociència està fent algunes aportacions interessants en el camp de la psicologia i crec que està cridada a un desenvolupament més ampli. Ens estan abocant a una nova perspectiva dels consumidors i de la clientela.
La crisi està canviant les prioritats del consumidor, ara sembla que tot depèn del preu.
Sí. Històricament hi havia dos factors importants en el procés de les compres, que eren les marques i la relació entre la qualitat i el preu. A partir del fenomen del low cost, des de finals del segle passat i començaments d'aquest, el preu per si sol s'ha convertit en el factor més important en la presa de decisions. Oblidar això ens pot fer cometre errors greus.
Per sobre de la qualitat?
El client té molt clar que vol una bona relació qualitat preu, però addicionalment s'ha adonat que l'antic plantejament que el preu puja si la qualitat puja trontolla i ara vol qualitat a un bon preu. És el pracing for value, que significa que el consumidor està disposat a pagar aquest preu per aquest valor en aquest moment però demà estarà disposat a pagar-ne un altre. Vol dir que les empreses es veuen amb l'obligació d'utilitzar estratègies de promocions i descomptes, modulant preus segons el moment de compra, desenvolupant estratègies de preus rebaixats permanentment a través dels outlets, utilitzar sistema de compra col·lectiva... És a dir, obrir-los a diferents canals de manera que arribin les empreses a construir productes per cada preu que demana en cada moment el consumidor.
Els Estats Units continuen sent el referent internacional del màrqueting?
En aquest moment hi hauria un efecte dispersió; de totes maneres jo, que estic analitzant el fenomen a escala mundial, segueixo bevent dels EUA.
Quins referents té a casa nostra?
A mi m'encanta l'experiència de Vueling i el low cost de Mercadona, el plantejament de Letsbonus en la compra col·lectiva i la proposta que fa una empresa com Hall Street.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.