Empreses

Ancar exporta el 80% de les cadires mèdiques que fabrica

L'empresa familiar de Vilassar de Mar que ven a l'estranger des dels anys vuitanta amplia mercats a Dubai i Rússia, on instal·la els equips medicodentals i oftalmològics

El valor afegit així com la qualitat i el servei els han permès fer-se un lloc en el mercat

L'especialització i la internacionalització han estat els dos factors clau que han permès a l'empresa Antoni Carles SA, de Vilassar de Mar, fer-se un lloc a escala mundial dins el sector de productes medicodentals. Des del 1985 que la firma va fer un tomb deixant enrere la fabricació de cadires per a perruqueria i els complements per a automoció i provant sort en el sector mèdic fent els equipaments per a les òptiques i els dentistes. “Vam apostar per un món desconegut sense competència. No pensàvem en els diners, sinó en la il·lusió de fer un nou producte”, recorda el fundador de l'empresa, Antoni Carles, que tot i els anys manté l'esperit emprenedor del primer dia.

La fabricació d'Ancar des del 1985 va canviar i va adaptar els sistemes hidràulics per fer unes cadires especialment dissenyades per a les òptiques i, uns anys després, per al sector dental. Al negoci s'hi va incorporar aquests anys la segona generació familiar, amb Antoni Carles Bosch, al capdavant. Tal com ell mateix recorda, des d'un bon principi es va obrir mercat a fora per exportar bona part de la producció. “No hi hem comptat mai gaire, amb el mercat intern; sempre hem mirat a l'exterior”, assegura el director.

Actualment el volum d'exportació d'Ancar representa un 80% de la facturació, que l'any passat va ser d'11,3 milions, i es concentra sobretot en el mercat europeu i a poc a poc a destinacions més llunyanes. Fa dos anys que la companyia va obrir mercat a Rússia, en països del sud-est asiàtic i també als països àrabs. Contents dels resultats, asseguren que les vendes a l'estranger els permeten pal·liar l'aturada del mercat intern, que, segons Carles, encara li costarà recuperar-se. És per això que l'estratègia de l'empresa és potenciar l'equip comercial per créixer a l'exterior i fer-se un lloc a escala mundial. Ancar té oficines comercials a Alemanya, el seu mercat més important, i té la intenció d'obrir-ne també a França. Aquesta proximitat amb els distribuïdors li permet oferir un millor servei i més rapidesa per atendre els clients.

La companyia també participa de les fires més importants del sector dental que es fan a Alemanya, França, Portugal, Dubai i Madrid. El director comercial, Joan Fernández, assenyala que aquesta és la millor manera per contactar amb nous distribuïdors a qui venen els equips mèdics, tot i que reconeix que cal ser persistent perquè els resultats en vendes no són immediats.

inversió constant.

Segons explica Antoni Carles, la inversió en I+D és constant, ja que destinen un 3% del pressupost per fer productes amb més valor afegit. “Les nostres cadires són ergonòmiques i busquen la confortabilitat del pacient en un entorn que li pot ser agressiu, i al mateix temps incorporem tecnologia punta pels professionals”, explica. Així els equips que dissenyen disposen de monitors, microscopis i, com a darrera novetat, alguns dels models incorporen sistemes de 3D per a la reconstrucció de les peces dentals.

A la fàbrica del Maresme es fabriquen una trentena de models de cadires tant per al sector dental com per a la cadena d'òptiques japonesa Topcon, que actualment representa la meitat de la producció.

Distinció en servei.

Aquest valor afegit en tecnologia, difícil de copiar, així com la qualitat i el servei al client és el que ha permès sobreviure als fabricants locals davant la competència de grans empreses. “A la Xina no hi tenim mercat. Som petits i sabem on volem arribar i no entrar en una guerra de preus. Ells ho fan més barat però no poden competir amb servei. Aquí és on guanyem amb imatge de marca”, defensa el directiu.

Per la seva part, el director financer i de recursos humans, Josep Llenas, destaca els esforços en formació que es fan des de l'empresa. A la mateixa fàbrica s'exposen els equips mèdics per rebre les visites dels tècnics estrangers. Les estades que es repeteixen durant l'any els permet conèixer de primera mà les utilitats i aplicacions dels diferents models de butaques abans que surtin al mercat. Segons explica, el mercat francès és molt exigent i permet aportar molt valor afegit als productes a partir de la crítica i les aportacions dels professionals.

Aquests equips tecnològicament avançats tenen un cost de venda a partir dels 10.000 euros. Són inversions de futur que requereixen un servei post-venda i manteniment que també adquireix la mateixa empresa desplaçant-se allà on s'hagi instal·lat. Els productes d'Ancar han estat reconeguts pels professionals amb diferents premis com el que van recollir l'any passat a Portugal.

increment de l'Iva.

El sector ha notat amb la crisi l'aturada del mercat i també com han afectat les comandes les retallades que afecten la sanitat pública. Segons explica Antoni Carles, tampoc ajuden en aquest moment les polítiques del govern espanyol, que de moment ja ha anunciat un increment de l'IVA, del 10% al 21%, dels productes sanitaris com els que fabriquen a Ancar. “Això acostuma a tenir un impacte negatiu, ja que se satura el mercat perquè les vendes augmenten abans de l'aplicació del nou impost, i després ja ens ho trobarem.” Carles lamenta la incertesa en què viu el sector a l'espera que la normativa entri en vigor.

Ancar és una de les primeres empreses que es van instal·lar al polígon dels Garrofers de Vilassar de Mar, on va anar ampliant naus, fins a disposar de les actuals, on treballen una cinquantena de persones.
Facturació
11,3 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1958
els inicis

Entre seients de barber

Antoni Carles Pujol, tot i venir de família de pagesos, tenia clar des de ben jove que era un boig de la mecànica. És per això que després de fer d'aprenent en un taller de cotxes va tenir clar de muntar la seva pròpia empresa, l'any 1958. No s'ho va pensar dos cops quan li van proposar fer una cadira hidràulica de barberia i va començar a fabricar-ne per als salons d'Henry Colomer. Durant anys es va dedicar al negoci de l'automoció servint peces per a la marca Ebro de la companyia Motor Ibérica, fins que va decidir deixar-ho tot per provar sort amb els equips mèdics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ancar exporta el 80% de les cadires mèdiques que fabrica