Eines

La nova llei de l'impost sobre societats i les pimes

El nou impost sobre societats incorpora l'anomenada reserva d'anivellament, que està pensada per a les pimes, que podran gaudir d'una minoració del 10% de la base imposable amb un límit d'un milió d'euros. És una reserva per a pèrdues futures aplicant una reducció anticipada, i suposa una reducció del tipus efectiu fins al 22,5%. Es podrà simultaniejar amb una reserva de capitalització, aplicable per a qualsevol dimensió de companyia, que farà disminuir el tipus fins al 20%

En el marc de la reforma fis­cal, l'avant­pro­jecte de l'impost sobre soci­e­tats que grava els bene­fi­cis empre­sa­ri­als, s'ha de des­ta­car una dis­mi­nució del tipus impo­si­tiu del 30% al 28% (2015) i al 25% (2016), encara que la majo­ria de deduc­ci­ons per incen­ti­var deter­mi­na­des acti­vi­tats se supri­mei­xen, com la deducció per inversió de bene­fi­cis (recent­ment apro­vada en la llei d'empre­ne­dors) i també la deducció per rein­versió de bene­fi­cis extra­or­di­na­ris (ins­tau­rada des de fa temps encara que sovint modi­fi­cada), deducció que ha estat una font de con­flic­tes cons­tants amb l'admi­nis­tració tri­butària. Es man­tindrà tan­ma­teix la deducció per R+D+I, que l'apli­quen en gran mesura grans empre­ses, així com la deducció per cre­ació de llocs de tre­ball de per­so­nes amb dis­ca­pa­ci­tat.

El nou impost sobre soci­e­tats incor­pora l'ano­me­nada reserva d'ani­ve­lla­ment, que està pen­sada per a les pimes, que podran gau­dir d'una mino­ració del 10% de la base impo­sa­ble amb un límit d'un milió d'euros. És una reserva per a pèrdues futu­res apli­cant una reducció anti­ci­pada, i suposa una reducció del tipus efec­tiu fins al 22,5%. Es podrà simul­ta­ni­e­jar amb una reserva de capi­ta­lit­zació, apli­ca­ble per qual­se­vol dimensió de com­pa­nyia, que farà dis­mi­nuir el tipus fins al 20%. Són mesu­res que afa­vo­rei­xen l'auto­fi­nançament de les empre­ses, en un con­text de manca de finançament ban­cari.

La futura nova llei inci­deix en la limi­tació de des­pe­ses que fins ara eren deduïbles, com pro­ba­ble­ment pugui suc­ceir amb les indem­nit­za­ci­ons per tot tipus d'aco­mi­a­da­ments, i la con­so­li­dació d'altres com ara la limi­tació de les des­pe­ses finan­ce­res del 30% del bene­fici ope­ra­tiu en el marc d'endeu­ta­ments en grups empre­sa­ri­als, i de fet incor­pora sor­pre­ses res­pecte als dete­ri­o­ra­ments dels actius immo­bi­li­a­ris, que a par­tir del 2015 ja no seran fis­cal­ment deduïbles, així com la limi­tació de com­pen­sació de pèrdues fis­cals del 60%. Sí, reducció de tipus, encara que també eli­mi­nació de deduc­ci­ons, res­tricció de des­pe­ses i limi­tació de pèrdues com­pen­sa­bles. La mirada està en una major recap­tació d'aquest impost.

S'afa­vo­reix una menor tri­bu­tació i s'incen­ti­ven les pimes amb aquesta reforma tri­butària? Una reducció de tipus sem­pre és posi­tiva, encara que no s'actu­a­litza el règim fis­cal espe­cial de les pimes, que ha que­dat del tot obso­let amb algu­nes de les mesu­res que s'hi pre­ve­uen.

Reduir la con­flic­ti­vi­tat.

Es reduirà la con­flic­ti­vi­tat con­ten­ci­osa quant a les deduc­ci­ons fis­cals que ara des­a­pa­rei­xen, però caldrà posar l'accent en les ope­ra­ci­ons vin­cu­la­des i preus de trans­ferència en pro­var que s'hagin efec­tuat a preus de mer­cat. És i serà una cir­cumstància com­plexa i espe­ci­al­ment per a les pimes, que farà incre­men­tar els cos­tos indi­rec­tes per haver de pro­var amb jus­ti­fi­cants docu­men­tals tot i no tenir l'obli­gació efec­tiva de con­fec­ci­o­nar el dos­sier regla­men­tari, tenint molt pre­sent un règim san­ci­o­na­dor foras­se­nyat i total­ment irra­ci­o­nal.

La inse­gu­re­tat jurídica con­ti­nua sent pre­sent en aquesta futura llei. No hi ha una mirada favo­ra­ble i més gene­rosa per pro­mo­ci­o­nar l'empre­ne­do­ria de pimes i faci­li­tar la seva capi­ta­lit­zació lli­gada a la inversió pro­duc­tiva, sinó que les esmen­ta­des reser­ves vénen a subs­ti­tuir l'actual manca de finançament ban­cari, afa­vo­rint empre­ses de dimensió més gran.

L'arti­cle 15 d'aquest avant­pro­jecte parla de “des­pe­ses il·lícites”, com a no deduïbles fis­cal­ment. Cal fer aquesta menció? Perquè par­tim de la base que les empre­ses que volen créixer i crear llocs de tre­ball par­tei­xen de nego­cis lícits! S'ins­taura una inne­cessària des­con­fiança en l'àmbit empre­sa­rial “ex-ante” que sem­bla voler fer pre­val­dre cri­te­ris inter­pre­ta­tius de l'admi­nis­tració tri­butària per poder dic­ta­mi­nar “simu­la­ci­ons” de deter­mi­na­des ope­ra­ci­ons econòmiques por­ta­des a terme i/o des­pe­ses con­si­de­ra­des no ajus­ta­des a dret. Més liti­gis i més con­ten­ci­o­sos.

Incre­men­tar la recap­tació.

No hi ha inno­vació tri­butària, hi ha apli­cació de mesu­res amb l'objec­tiu d'incre­men­tar la recap­tació d'aquest impost i suposa de facto una pujada de tipus efec­tius de tri­bu­tació per a aque­lles pimes que tin­guin resul­tats de bene­fi­cis reduïts res­pecte de les grans empre­ses. Inse­gu­re­tat jurídica que no es resol del tot en relació amb els cri­te­ris fis­cals res­pecte a la retri­bució d'admi­nis­tra­dors i el simul­tani tre­ball efec­tuat en el si de l'empresa, que farà refer i reto­car jurídica­ment la clàusula retri­bu­tiva dels esta­tuts de les soci­e­tats, així com res­pecte a la natu­ra­lesa tri­butària del tre­ball efec­tuat pels socis.

Aquesta reforma fis­cal en la ves­sant empre­sa­rial suposa una opor­tu­ni­tat per­duda per fer un impost més just i equi­ta­tiu i amb un objec­tiu més deci­dit a afa­vo­rir la tan pro­cla­mada empre­ne­do­ria. No pot ser que s'ins­tauri una nova deducció -deducció per inver­si­ons de bene­fi­cis- i al cap de mig any ja s'ins­tauri, pel mateix govern, la seva eli­mi­nació. Això ja no és inse­gu­re­tat jurídica, és sen­zi­lla­ment una manca de res­pecte a les empre­ses que por­ten a terme nous pro­jec­tes empre­sa­ri­als d'inversió i a empre­ses de nova cre­ació que poden afa­vo­rir una tan necessària cre­ació de llocs de tre­ball amb un crei­xe­ment que crea valor afe­git a la nos­tra soci­e­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.