Premi Red Dot per al disseny d'una cafetera de Stimulo
El guardó és per a un treball encarregat per una empresa turca a la delegació xinesa de la firma catalana
La cafetera OKKA, de la companyia turca de petits electrodomèstics Arzum i concebuda per l'agència Stimulo de Llinars del Vallès, ha rebut un reconeixement en els darrers Red Dot Awards, uns prestigiosos premis internacionals de disseny. La distinció suposa una empenta internacional a la firma catalana de disseny industrial que fa poc més de tres anys va obrir oficina a Guangzhou, al sud-est de la Xina.
En aquest temps, Stimulo s'ha anat fent una cartera de clients entre les marques xineses de la regió però també entre les d'altres països que hi tenen fàbrica. “Hi ha moltes empreses xineses que abans de treballar-hi et demanen si tens un Red Dot Award; és com un certificat de nivell”, explica Xavier Majoral, soci fundador de la firma de Llinars i responsable del desenvolupament del negoci a la Xina. És precisament allà on va sorgir l'oportunitat de col·laborar amb Arzum en el desenvolupament de la cafetera. La marca turca buscava una agència de disseny industrial que treballés de bracet amb els enginyers de la fàbrica que té a la Xina. Stimulo s'hi va incorporar des de l'inici del projecte, ara fa dos anys. És tracta d'una màquina que fa el cafè a l'estil turc, és a dir, no el filtra sinó que el bull amb el sucre. “Havia de ser una cafetera senzilla i molt intuïtiva i que donés l'opció a l'usuari d'escollir entre un procediment ràpid i un altre de lent, i que fos compacta”, assegura Majoral.
Barbacoa.
Aquest tipus de col·laboracions amb fabricants estrangers establerts a la Xina ha sofisticat el tipus de feina que en un primer moment aconseguien a Guangzhou. Stimulo es defineix com una agència de disseny de producte de 360º, que atén totes les demandes de servei de les empreses i cerca l'acompanyament en totes les fases del desenvolupament. Però la crisi industrial de Catalunya que els va empènyer a la internacionalització els va portar a fer preferentment un “disseny exprés”, amb una intenció bàsicament estètica i poca relació entre fabricant i dissenyador. D'aquest tipus eren els primers encàrrecs que van rebre de les marques xineses. En aquell moment la prioritat era facturar. Però a poc a poc han trobat clients més exigents, que tensen més les potencialitats de la firma de Llinars.
Paral·lelament també s'han sofisticat les propostes de col·laboració de les empreses xineses. De fet, Stimulo s'ha aliat amb Batllegroup, una companyia catalana especialitzada en branding i packaging, per suplir una carència manifesta dels clients xinesos en aquest camp.
Entre unes coses i altres, la firma de disseny industrial que a finals del 2011 facturava 200.000 euros, el 70% a l'Estat i només el 30% a la Xina, ara ven el doble i el 80% és a fora.
‘StarT-ups'.
Stimulo ha participat a la Beijing Design Week 2014, que ha tingut Barcelona com a ciutat convidada, i que ha significat un revulsiu per al disseny fet a Catalunya.