Gran angular

DE MEMÒRIA

Les empreses del 36

El modèlic cartellisme català dels anys 1936/39 que ara s'exhibeix al MNAC inclou, en molts casos, missatges d'un clar contingut econòmic. Per exemple, amb els cartells on es presenta la campanya que es va definir com ‘La batalla de l'ou'. O els nombrosos cartells on s'expressa la necessitat de guanyar, a la rereguarda, la batalla de la producció, o la demanda d'armes i municions per a l'exèrcit republicà. En un cartell de Martí Bas, llegim: “Feu tancs, tancs, tancs, que són els vehicles de la victòria”

Ala sen­sa­ci­o­nal rede­fi­nició dels espais dedi­cats a l'art modern del MNAC del parc de Montjuïc de Bar­ce­lona, hi ha un lloc per a la incor­po­ració de l'art dels anys de les col·lec­ti­vit­za­ci­ons, muni­ci­pa­lit­za­ci­ons i naci­o­na­lit­za­ci­ons/esta­ti­fi­ca­ci­ons dels temps de la guerra d'Espa­nya de 1936/39. Alguna de les obres que s'hi exhi­bei­xen tenen un nota­ble interès per a tots aquells que pen­sen que l'eco­no­mia és una ves­sant ine­lu­di­ble de totes les acti­vi­tats huma­nes.

Per exem­ple, hi ha la pro­jecció non stop d'un film publi­ci­tari sobre un cosmètic mític: Tabú, fabri­cat per Dana, l'empresa fun­dada per Xavier Serra (que pro­ce­dia de Myrur­gia). De fet, Tabú ha estat con­si­de­rat per veus conei­xe­do­res com un dels 100 pro­duc­tes de la per­fu­me­ria del segle XX.

A una altra sala, es pro­jecta un pack de noti­ci­a­ris infor­ma­tius de l'empresa Laya Films. Una excel·lent intro­ducció al conei­xe­ment de la feina del Comis­sa­riat de Pro­pa­ganda de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, creat a l'estiu de 1936, que esde­vin­dria, ràpida­ment, “la gran empresa pública de publi­ci­tat” (vegeu: L'Econòmic, 5/9/2011).

Una de les peces escultòriques emblemàtiques del museu és, sense dubte, les mans i el cap de la figura de pagesa cata­lana de Juli Gonzàlez que ha pas­sat a la història amb el nom de la Mont­ser­rat. Bé, aquesta dona pagesa del camp català que alça els braços con­tra les bom­bes que fa caure l'avi­ació fei­xista es pot veure par­ci­al­ment al MNAC. Car l'escul­tura sen­cera (que fou una de les ico­nes del Pavelló de la República a l'Expo­sició Inter­na­ci­o­nal de Paris de 1937) és, encara, al Ste­le­lijk Museum, el museu d'art modern d'Ams­ter­dam. Espe­rem que (com es va fer amb el Ger­nika de Picasso) quan Pepe Serra, direc­tor del MNAC, acon­se­gueixi que aquesta gran escul­tura torni, s'incor­pori a l'expo­sició per­ma­nent del museu, al cos­tat de les peti­tes peces que ja s'hi poden veure.

Men­tres­tant, es pot pen­sar que Jaume Mira­vit­lles (i els altres res­pon­sa­bles del Pavelló de l'Expo­sició de París) van esco­llir una pagesa cata­lana (i no, per exem­ple, un obrer indus­trial) per expres­sar la pro­testa airada con­tra els mons­tru­o­sos bom­bar­deigs a la població civil.

El modèlic car­te­llisme català dels anys 1936/39 que ara s'exhi­beix al MNAC inclou, en molts casos, mis­sat­ges d'un clar con­tin­gut econòmic. Per exem­ple, amb els car­tells on es pre­senta la cam­pa­nya que es va defi­nir com La bata­lla de l'ou (vegeu: L'Econòmic, 20/10/2012). O els nom­bro­sos car­tells on s'expressa la neces­si­tat de gua­nyar, a la rere­guarda, la bata­lla de la pro­ducció, o la demanda d'armes i muni­ci­ons per a l'exèrcit repu­blicà. En un car­tell de Martí Bas, lle­gim: “Feu tancs, tancs, tancs, que són els vehi­cles de la victòria”.

De fet, la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, amb la cre­ació de la Comissió d'Indústries de Guerra, va donar impuls a un insòlit procés de recon­versió indus­trial que va per­me­tre la trans­for­mació d'unes empre­ses (metal·lúrgi­ques i químiques) dedi­ca­des fona­men­tal­ment a la pro­ducció de béns de con­sum. Tal com algú ho ha expli­cat amb un exem­ple: la pro­ducció mas­siva de pin­ta­lla­vis des­ti­nats a un amplíssima demanda feme­nina esde­vin­dria pro­ducció de bales de fusell. La pólvora subs­ti­tui­ria, per uns mesos, els colors per als lla­vis de les dones.

Una altra presència visu­al­ment esparsa és la pro­ducció i el con­sum de l'elec­tri­ci­tat (ales­ho­res, d'ori­gen tèrmic o hidràulic). Érem, tal com s'ha dit des del Museu d'Història de Cata­lu­nya de la Bar­ce­lo­neta, als anys elèctrics. Al 1936, la Con­se­lle­ria d'Eco­no­mia de la Gene­ra­li­tat va ini­ciar un pla molt ambiciós per a la “elec­tri­fi­cació inte­gral de Cata­lu­nya” (vegeu L'Econòmic, 25/6/2011). Les empre­ses –i les famílies- cata­la­nes del 36 podrien dis­po­sar d'un bon sub­mi­nis­tra­ment, i a un bon preu, si el pla reei­xia.

Carles Pi i Sunyer

Un dels protagonistes dels documentals de Laya Films que es poden veure al MNAC és l'enginyer i conseller de la Generalitat Carles Pi i Sunyer. Inconfusible pel llacet que duia (ell, i molts altres) per tancar el coll de la camisa. Implicat –totalment- en la defensa de la societat i de l'economia catalanes, Pi i Sunyer és autor d'un dels millors llibres mai escrits sobre el funcionament d'aquesta societat. És: L'aptitud econòmica de Catalunya. El publicaria, a Barcino, el senyor Casacuberta, un editor curós (i molt exigent).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.