Gran angular

DE MEMÒRIA

Serra Hunter i Montoliu

Segons Joan Montserrat, el professor –i rector- de la UB, Jaume Serra i Húnter (Manresa, 1878-Cuernavaca, Mèxic, 1943) fou qui va aconseguir, a l'estiu del 1936, que les iniciatives de la renovació pedagògica de l'escola nova empresa als primers anys del segle XX esdevinguessin l'eix de l'escola pública catalana. Segons Montserrat, la Generalitat de Catalunya, amb la creació del Consell de l'Escola Nova Unificada (CENU) fou el primer govern europeu que adoptà el model de l'escola activa o funcional a tots els nivells de l'ensenyament

El Cen­tre d'Història Con­tem­porània de Cata­lu­nya, la Soci­e­tat Cata­lana d'Estu­dis Històrics i la Càtedra Josep Ter­mes de la UB han orga­nit­zat, entre la tar­dor de 2014 i l'hivern del 2015, un cicle de 9 con­ferències sobre Els invi­si­bles de la soci­e­tat cata­lana del segle XX. El 4 de desem­bre els invi­si­bles foren Jaume Serra i Húnter i Cebrià Mon­to­liu. Curi­o­sa­ment, fa 20 anys, el 1993, el pri­mer capítol d'un lli­bre de 7 autors de la col·lecció Gent de la Casa Gran de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona es titu­lava: Cebrià Mon­to­liu, l'home de la cul­tura moderna a Cata­lu­nya.

Segons Joan Mont­ser­rat, el pro­fes­sor –i rec­tor- de la UB, Jaume Serra i Húnter (Man­resa, 1878-Cuer­na­vaca, Mèxic, 1943) fou qui va acon­se­guir, a l'estiu del 1936, que les ini­ci­a­ti­ves de la reno­vació pedagògica de l'escola nova empresa als pri­mers anys del segle XX esde­vin­gues­sin l'eix de l'escola pública cata­lana. Segons Mont­ser­rat, la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, amb la cre­ació del Con­sell de l'Escola Nova Uni­fi­cada (CENU) fou el pri­mer govern euro­peu que adoptà el model de l'escola activa o fun­ci­o­nal a tots els nivells de l'ense­nya­ment. L'impacte econòmic d'aquesta decisió no es pot menys­va­lo­rar, car la for­mació del capi­tal humà del con­junt de la població cata­lana de més de 3 anys (abans i després del període del 1936-39) és deci­siva en qual­se­vol procés de crei­xe­ment.

Cebrià Mon­to­liu (Palma de Mallorca, 1873-Albu­quer­que, Nou Mèxic, USA, 1923) és, encara, un gran des­co­ne­gut, per­fec­ta­ment invi­si­ble. Però bona part de les seves idees i les seves pro­pos­tes en camps tan diver­sos com la pla­ni­fi­cació urbana i ter­ri­to­rial, l'orga­nit­zació del tre­ball, la reforma esco­lar, o la soci­e­tat mun­dial han anat avançant i con­fi­gu­rant l'eco­no­mia –i la soci­e­tat- cata­lana del segle XX.

Comen­cem pel per­so­natge. Va nàixer el 1873 a Palma de Mallorca, on el seu pare (que era un libe­ral enno­blit per Alfons XII) s'havia refu­giat fugint de les guer­res car­li­nes i s'havia casat amb una noble mallor­quina. La família tornà aviat al palau de Tar­ra­gona (i a la casa pai­ral del Morell), i Mon­to­liu estudià als jesuïtes de Man­resa i la car­rera de dret, a la UB. El seu nom sen­cer era així de llarg: Cebrià de Mon­to­liu i de Togo­res, marquès de Mon­to­liu. Els seus lli­bres i arti­cles, però, eren sig­nats com a “Cebrià Mon­to­liu”, o amb un dis­cret pseudònim, Civis”.

Aviat, però, Mon­to­liu esde­vingué fun­ci­o­nari, per opo­sició, del depar­ta­ment d'Hisenda de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. El 1909 par­ti­cipà acti­va­ment a la cre­ació del Museu Social de Bar­ce­lona, el MSB, una ins­ti­tució semi­nal, el ter­cer museu social del món.

El MSB era alhora: 1) una col·lecció de màqui­nes entorn de la segu­re­tat en el tre­ball; 2) un cen­tre de docu­men­tació econòmica; 3) un ins­ti­tut d'ela­bo­ració d'estadísti­ques sobre els diver­sos sec­tors del món del tre­ball; i 4) un viver d'empre­ses i d'enti­tats públi­ques: la Borsa de Tre­ball, l'Ins­ti­tut d'Ori­en­tació Pro­fes­si­o­nal, l'Ins­ti­tut Muni­ci­pal de l'Habi­tació Popu­lar.

Al mateix temps, Mon­to­liu va par­ti­ci­par en un assaig d'Uni­ver­si­tat noc­turna des­ti­nada als tre­ba­lla­dors, seguint el model britànic: l'Ins­ti­tut Obrer Català. I, alhora, era mem­bre de l'Asso­ci­ació Wag­ne­ri­ana i un deci­dit par­ti­dari d'incor­po­rar tota l'obra de Shakes­pe­are al reper­tori habi­tual dels tea­tres cata­lans (que, per cert, és el que ha aca­bat pas­sant, sem­pre hi ha un Shakes­pe­are a un tea­tre o una pan­ta­lla cine­ma­togràfica).

Serra i Húnter s'exilià, forçosa­ment, l'any 1939. I, va morir, al cap de qua­tre anys, a Mèxic. Mon­to­liu, s'exilià, voluntària­ment, el 1920, als Estats Units. Va par­ti­ci­par en la pla­ni­fi­cació d'una nova ciu­tat, Fair­hope, a l'estat d'Ala­bama, defi­nida, a una web d'Albq­Fi­refly del 19 de juny del 2010, com a un “expe­ri­men­tal orga­nic uto­pian sett­le­ment”.

Montoliu als Estats Units

Cebrià Montoliu, abans d'embarcar cap a Nova York, el 1920, s'havia interessat vivament pel taylorisme, i el que se'n va dir organització científica del treball o treball en cadenes de producció (originat, com recorda J.M. Cortès i Martí, als escorxadors de Chicago). Un cop als Estats Units, Montoliu participà en la planificació d'una nova ciutat a l'estat de Alabama. La seva proposta, amb lleugeres variants, és a dos articles: Fairhope. A single-tax colony. A plan for its organic development, dins Garden cities and Town Planning, núm. 11 (1921), i Fairhope. A town-planning scheme for its development into an organic city,dins American City, vol. 34 (abril del 1921). C. Donelson en parla a Fairhope in the Roaring Twen ties (2010).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.