Gran angular

DE MEMÒRIA

El museu del disseny

Entre 1903 i 2014, les grans empreses han crescut. Però, fora d'alguns sectors (que són els bancs, l'aigua, l'energia, la telefonia), tant les grans com les mitjanes i petites empreses necessiten, com abans de 1903, dissenyadors, grafistes, estilistes, decoradors, que treballin, al seu aire, sense horaris ni rellotges, des de tallers, despatxos i estudis propis i independents. El Museu del Disseny és una prova més, si calia, que a les societats industrials avançades com la catalana, les petites empreses i els autònoms són unes peces imprescindibles. I la gent, el públic, ho sap

El dis­sabte 3 de gener el nou Museu del Dis­seny de la plaça de les Glòries de Bar­ce­lona (inau­gu­rat el 14 de desem­bre del 2014) era ple d'un públic que podria per­fec­ta­ment iden­ti­fi­car-se amb el dels car­rers dels vol­tants: pare­lles joves amb o sense cana­lla, gent gran, alguns turis­tes i/o estran­gers. Un èxit rotund, doncs. Si pen­sem en la data (pro­pera a la nit de Cap d'Any), en la distància als altres museus de la ciu­tat o en la absència de fac­tors mediàtics, l'èxit costa encara més d'expli­car. I més si tenim en compte que aquest nou museu és la con­ti­nu­ació/refor­mu­lació del Museu d'Art Deco­ra­tiva i Arque­o­lo­gia de 1903 (situat, ales­ho­res, al parc de la Ciu­ta­de­lla de Bar­ce­lona), i ideat per l'arqui­tecte i polític Josep Puig i Cada­falch, segons Andrea Gar­cia Sas­tre.

Les qua­tre plan­tes del museu expli­quen coses ben dife­rents. Totes elles, però, amb una relació molt estreta amb l'eco­no­mia i les empre­ses, per bé que els pro­ta­go­nis­tes no són els empre­sa­ris sinó que són els arte­sans que han esde­vin­gut dis­se­nya­dors. Com diu Pilar Vélez, la direc­tora del nou museu, en el dis­seny gràfic s'ha produït el salt “d'ofici a pro­fessió”.

Des de la pers­pec­tiva tem­po­ral, la més àmplia és Extra­or­dinàries! Col·lec­ci­ons d'arts deco­ra­ti­ves i arts d'autor. Segles III-XX. Aquí, s'hi exhi­bei­xen pro­duc­tes ben diver­sos majo­ritària­ment fabri­cats a les ter­res cata­la­nes: des de tei­xits fins a car­ros­ses, pas­sant per mobles, atu­ells de cuina, rellot­ges o pla­fons ceràmics. En comú tenen les qua­li­tats estètiques, la fun­ci­o­na­li­tat, l'ús fami­liar. Però, de moment, al museu no hi la repro­ducció d'inte­ri­ors emblemàtics d'espais (domèstics o no) dels dife­rents moments i dels dife­rents grups que han pro­ta­go­nit­zat la tra­jectòria històrica de la soci­e­tat cata­lana

Segueix: El cos ves­tit. Silu­e­tes i moda. 1550-2015. Una pre­sen­tació de la indústria cata­lana del ves­tit. Des dels models del Renai­xe­ment al prêt-à-por­ter dels anys 1960-1970. Amb la inclusió dels grans noms, a par­tir de la túnica Delp­hos de Marià For­tuny (una impor­tant i rela­ti­va­ment recent adqui­sició del museu) i dels Pere Rodríguez de la col·lecció Manuel Roca­mora.

La ter­cera part: Del món al museu. Dis­seny de pro­ducte. Objec­tes, ins­tru­ments, màqui­nes, dels segles XIX i XX. El que se n'ha dit dis­seny indus­trial, com si el dis­seny d'abans (els càntirs, les armes o les rei­xes) no fos dis­seny i no fos indus­trial. Amb la mítica cadira BKF d'Antoni Bonet i la fantàstica Impala de Mon­tesa de Leo­pold Milà com a ico­nes (que el mateix museu con­tri­bu­eix a pre­sen­tar com a tals).

La pre­sen­tació tem­po­ral­ment més breu és: Dis­seny gràfic. 1940-1980. La publi­ci­tat culta d'algu­nes empre­ses d'alguns sec­tors pro­duc­tius com la indústria de l'ali­men­tació i de la beguda, les edi­to­ri­als, les dis­cogràfiques, les far­macèuti­ques, i d'alguns àmbits de la dis­tri­bució: boti­gues o fires. Malau­ra­da­ment, no hi ha, ara per ara, mos­tres del dis­seny gràfic ante­rior a 1940.

Per què l'èxit (si més no, ini­cial) del nou Museu del Dis­seny? No hi ha, al dar­rere, cap gran nom. No és el museu d'un mones­tir o cate­dral, d'una casa reial, d'un gran empre­sari/mece­nes, d'un artista famós o d'un club mític. No és un museu al ser­vei de l'alta cul­tura de mas­ses o d'una elit cos­mo­po­lita. Entre 1903 i 2014, ha des­a­pa­re­gut la tanca que estava situ­ada entre l'Art amb majúscula i l'art deco­ra­tiva amb minúscula. Entre 1903 i 2014, les grans empre­ses han cres­cut. Però, fora d'alguns sec­tors (que són els bancs, l'aigua, l'ener­gia, la tele­fo­nia), tant les grans com les mit­ja­nes i peti­tes empre­ses neces­si­ten, com abans de 1903, dis­se­nya­dors, gra­fis­tes, esti­lis­tes, deco­ra­dors, que tre­ba­llin, al seu aire, sense hora­ris ni rellot­ges, des de tallers, des­pat­xos o estu­dis pro­pis i inde­pen­dents. El Museu del Dis­seny és una prova més, si calia, que a les soci­e­tats indus­tri­als avançades com la cata­lana, les peti­tes empre­ses i els autònoms són unes peces impres­cin­di­bles. I la gent, el públic, ho sap.

La casa-bloc

El 1932, el GATCPAC (Grup d'Arquitectes i Tècnics Catalans per al Progrés de l'Activitat Contemporània) projecta i el Comissariat de la Casa Obrera i l'ICAF (Institut contra l'Atur Forçós) de la Generalitat de Catalunya comencen a construir, al barri de Sant Andreu de Barcelona, un modèlic conjunt d'habitatges per a treballadors amb molts serveis comuns, conegut com a casa-bloc. Les obres no s'acaben fins al 1939, i el seu ús varia car esdevé, aleshores, caserna de la policia espanyola. Des del 2008, l'interior d'un d'aquests habitatges –un dúplex de 60 m²- és restaurat per Marta Montmany, directora del Museu d'Arts decoratives, i es pot visitar, amb cita prèvia. Des de 2014, forma part del nou Museu del Disseny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.