EscapadaRural preveu créixer un 24% i facturar 2,1 milions el 2015
El portal de cases rurals reuneix el 80% de l'oferta de l'estat i té presència a Itàlia, Portugal, França i Alemanya
EscapadaRural, el principal portal d'allotjament rural de l'estat, preveu créixer un 24% aquest any i superar els dos milions d'euros de facturació. Aquestes estimacions confirmen la bona dinàmica de la firma, que va tancar el 2014 amb un increment en les vendes del 35%, i avalen l'encert en el model de negoci adoptat el 2008 i que s'ha anat ajustant els darrers anys.
EscapadaRural va néixer el 2007 com un espai virtual gratuït que posava en contacte propietaris i clients de cases i hotels de l'àmbit rural. El fet que la inscripció fos i continuï sent de franc ha permès aglutinar el 80% de l'oferta regulada, que és d'uns 15.000 allotjaments. Ara bé, el 2008 es llança el servei premium, de pagament, per a aquells propietaris que vulguin un lloc preferent i més visibilitat en les cerques dels usuaris. Actualment gairebé la meitat dels inscrits (uns 6.400) paguen per aquest benefici que els comporta un major volum de clients. D'aquest servei prové la major part dels ingressos del negoci.
El 2009 s'assoleix el punt d'equilibri entre ingressos i despeses i des d'aleshores l'empresa obté beneficis, i dóna feina a unes trenta persones.
Els fundadors d'EscapadaRural. Gus Bertolo i Fabio Núñez, expliquen que el fet clau en l'evolució del portal va ser la participació en el campus d'emprenedors SeedRocket l'any 2008. “En aquell moment teníem clar que si volíem consolidar el negoci havíem de contractar comercials i personal d'atenció al client i, per a això, ens calien diners”, expliquen Bertolo i Núñez. El fet és que la victòria en aquest esdeveniment promogut per una acceleradora de joves empreses tecnològiques, els obre la porta al finançament. Al capital d'amics i familiars s'uneix en aquell moment el de La Caixa Capital Riesgo i diversos àngels inversors fundadors d'empreses d'èxit, com ara Nacho Sala (Atrápalo) o Carlos Blanco (ITNet). En total, uns 200.000 euros.
Ara bé, Gus Bertolo i Fabio Núñez expliquen que a partir del 2011 es van produir diferències sobre el ritme de creixement de la firma que van comportar la recompra de les participacions de tots els socis. “Ara tornem a tenir el 100% de l'empresa”, expliquen.
En part, aquestes divergències s'originen amb Rurality el projecte internacional d'EscapadaRural, que comença el 2009 amb l'obertura als mercats italià i portuguès. El consell dels nous socis els portava a avançar en aquest sentit, malgrat que Bertolo i Núñez pensaven que encara havien de trobar la fórmula d'èxit a Espanya. “Sense acabar d'ajustar el negoci a l'estat ens semblava que no podíem emprendre el camí internacional, ens calia temps, i això va marcar les diferències”, explica Gus Bertolo, excap de producte a Infojobs, on va conèixer Fabio Núñez, exdissenyador de la firma d'ofertes de feina. “Ens agrada el desenvolupament de producte”, subratllen.
Tots dos pensen que el temps els ha donat la raó. De totes maneres, la internacionalització és una via que tenen en cartera. A Itàlia són el portal amb més allotjaments registrats i el pròxim pas seria obrir el servei premium. França és el més important d'Europa per oferta, però molt complicat d'abordar, per la qual cosa caldran recursos. També tenen presència a Alemanya a través de la marca Rurality. De totes maneres, no tenen pensat sortir a caçar capital.
En tot cas, la prioritat és el mercat espanyol. És un sector que a Espanya està molt poc professionalitzat i això dificulta la comercialització de l'oferta. Per aquest motiu, han desenvolupat un programari pensat per facilitar l'explotació del negoci als propietaris. També imparteixen tallers de formació presencial en aquest mateix camp. L'objectiu és anar avançant en el progrés del sector de manera que es tradueixi en una millor intermediació. Cal pensar que avui en dia l'índex de reserva en línia és encara molt baix: el 71% de les operacions es concreten per telèfon directament amb el propietari de l'allotjament.
En el terreny de la diversificació EscapadaRural es distingeix perquè ofereix informació sobre indrets que cal visitar. En aquest sentit, una altra font d'ingressos és la publicitat de destinacions turístiques.
Facturació
1,7 M€
Treballadors
30
Any de fundació
2007
EscapadaRural preveu créixer un 24% i facturar 2,1 milions el 2015