Empreses

La firma de salses per a la restauració Ikofa vendrà a les botigues

La nova línia de productes es trobarà en comerços i cadenes de supermercat mitjanes. La firma va produir un 12% més el 2014

Hem incorporat un responsable d'exportacions, perquè siguin el 10% en cinc anys

Ikofa, el fabri­cant de les sal­ses Iko per a la res­tau­ració i l'hote­le­ria, començarà a ven­dre direc­ta­ment al con­su­mi­dor en petits comerços i cade­nes de super­mer­cat mit­ja­nes. S'estre­na­ran amb qua­tre referències (Cafè de París, Pedro Ximénez, fruits ver­mells i bolets), que ani­ran ampli­ant en funció de l'aco­llida que tin­gui entre el públic. La ini­ci­a­tiva té lloc després de la inversió de 200.000 euros en maquinària per a enva­sat que l'empresa va dur a terme el 2014.

“Arri­bar al con­su­mi­dor final ens aju­darà a reforçar la nos­tra marca”, explica Mari Car­men del Jesús, direc­tora comer­cial de l'empresa. Amb una tra­jectòria de 36 anys, Ikofa s'ha fet un nom en el sec­tor Horeca a tot l'Estat espa­nyol. Dis­po­sen d'una àmplia car­tera de cli­ents molt fidels, però reco­nei­xen que a l'hora d'incor­po­rar-ne de nous es tro­ben amb difi­cul­tats perquè n'hi ha que pre­fe­rei­xen decan­tar-se per altres mar­ques més cone­gu­des comer­ci­al­ment. És per aquest motiu que els res­pon­sa­bles de l'empresa pen­sen que la seva presència als line­als dels comerços també pot aju­dar, de retruc, a ven­dre més a res­tau­rants i hotels, que és la prin­ci­pal font d'ingres­sos de la firma.

Paral·lela­ment, s'estan inten­si­fi­cant els con­tac­tes inter­na­ci­o­nals per poten­ciar les expor­ta­ci­ons, que ara només repre­sen­ten el 2% de les ven­des i que s'ha asso­lit pas­si­va­ment: per l'interès d'empre­ses estran­ge­res que han tru­cat a la porta d'Ikofa.

La cre­ació del depar­ta­ment d'inter­na­ci­o­nal i la incor­po­ració d'un res­pon­sa­ble d'aquesta àrea ha estat el pri­mer pas per estruc­tu­rar i donar con­tinuïtat a les acci­ons en aquest ter­reny. De fet, la par­ti­ci­pació en mis­si­ons comer­ci­als i en algu­nes fires ja comença a donar fruits: Ale­ma­nya, la República Txeca, Tur­quia i Polònia són els països de pro­cedència d'algu­nes de les empre­ses amb què han començat a tre­ba­llar o pre­ve­uen tan­car acords pròxima­ment. “En cinc anys hauríem d'estar venent el 10% de la nos­tra fac­tu­ració a l'exte­rior”, vati­cina De Jesús.

Rafael Llàcer, res­pon­sa­ble de pro­ducció, asse­gura que un dels punt forts d'Ikofa és la seva fle­xi­bi­li­tat i capa­ci­tat d'adap­tació a les neces­si­tats con­cre­tes del cli­ent, per la qual cosa no els amoïna el repte que suposa fer-les per a mer­cats de con­sum molt dife­rents: “En el fons les bases de les sal­ses són iguals a tots els països, l'únic que can­via és si les pre­fe­rei­xen més espe­ci­a­des, agres o picants”, explica.

Llàcer, que tre­ba­lla a l'empresa gai­rebé des dels ini­cis (Ikofa es va fun­dar el 1979), diu que quan ela­bo­ren una nova salsa per encàrrec, par­tei­xen de la referència que els dur el cli­ent, i comen­cen a fer pro­ves dei­xant-se por­tar pels anys d'experiència. Al final la tasca acaba sent una res­pon­sa­bi­li­tat com­par­tida amb bona part de la plan­ti­lla, que tasta les dife­rents pro­ves fins que tro­ben la que res­pon millor als reque­ri­ments del cli­ent. “És una forma de tre­ba­llar que de moment ens ha donat bons resul­tats”, explica Llàcer.

D'aquesta manera s'han ela­bo­rat les prop de setanta referències que actu­al­ment for­men l'oferta d'aquesta empresa de Santa Perpètua de Mogoda. L'any pas­sat, la pro­ducció va arri­bar a les 629,5 tones, que es repar­tei­xen en sal­ses sala­des (565 tones), xarops dolços (48 tones) i addi­tius lac­tis (15 tones). En tots els casos es tracta de sal­ses cui­na­des i el pro­ce­di­ment d'ela­bo­ració és simi­lar al domèstic però amb el com­promís que el resul­tat sem­pre serà el mateix: així, es pesen els ingre­di­ents, es cui­nen en grans cas­so­les, es pas­teu­rit­zen i s'enva­sen en calent. A par­tir d'aquest pro­ce­di­ment, la capa­ci­tat de pro­ducció de l'empresa és d'unes vuit tones de pro­ducte en vuit hores de feina, amb el resul­tat de la salsa enva­sada i llesta per a la comer­ci­a­lit­zació. Ikofa des­carta entrar en el món de les sal­ses fre­des, com ara la maio­nesa, el quètxup o la mos­tassa, tot i que en algun moment pas­sat ho havia pro­vat. Els addi­tius làctics, que avui dia repre­sen­ten una part petita de la pro­ducció total, són, de fet, l'ori­gen d'Ikofa, però una dècada després van evo­lu­ci­o­nar cap al món de les sal­ses.

Repte.

Les 629,5 tones que es van pro­duir el 2014 repre­sen­ten un 12% més que el 2013, però encara està lluny de les pun­tes que es van regis­trar a finals de la dècada dels noranta. En aquells anys es fabri­cava el doble que en l'actu­a­li­tat, però poc després -espe­ci­al­ment a par­tir del 2004- van notar un canvi de tendència i van ser a temps d'adap­tar-se per al dal­ta­baix que ha estat la crisi. Des de fa uns mesos noten que millora el con­sum, que s'ha tor­nat menys esta­ci­o­nal que abans.

Ara espe­ren recu­pe­rar el mer­cat per­dut tot i que les regles del joc han can­viat: els seus proveïdors (tots ells de l'Estat) són ara més fle­xi­bles a l'hora d'adap­tar-se als volums de pro­ducte que se sol·lici­ten, de la mateixa manera que Ikofa ha dei­xat de fer grans pro­duc­ci­ons i emma­gat­ze­mar-les, i ara són més fle­xi­bles en la fabri­cació.

Ikofa va ser fundada el 1979 per Pere Freixas, que encara continua al capdavant. Procedent del sector de la llet, Freixas va començar per produir additius làctics, però a poc a poc va anar evolucionant cap a l'elaboració de salses totalment preparades i a punt per usar al sector Horeca i la indústria alimentària.
Facturació
1,5 M€
Treballadors
9
Any de fundació
1979
Tendències

Al ritme de la moda

Al contrari del que pot semblar, el món de les salses no és estable sinó que es mou per modes. Rafael Llàcer recorda el ‘boom' de les salses italianes (napolitana, carbonara, pesto o bolonyesa), després van venir les xineses (agredolça i soja) i més tard les ‘tex mex' (‘ranchera', barbacoa, o de xili), que encara resisteixen, amb les salses asiàtiques (‘curry' i ‘thai').

En aquest moment la reina és la salsa de formatge cheddar, de la qual l'any passat es va fer un 25% de la producció total. Fa uns anys aquest lloc privilegiat corresponia a la carbonara i a la beixamel, que ara són menys sol·licitades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La firma de salses per a la restauració Ikofa vendrà a les botigues

Publicat a