Focus

Munyir tots els passos del negoci

Retor­nar als dies en què l'ela­bo­ra­dor era, també, el vene­dor del pro­ducte. Aquest és un dels objec­tius que el sec­tor lle­ter es plan­teja per poder tro­bar una branca on aga­far-se i gua­nyar l'esta­bi­li­tat per­duda un cop les quo­tes han fet sal­tar per l'aire la dinàmica que regia el mer­cat. El pro­blema per ven­dre llet des de l'explo­tació rama­dera direc­ta­ment al con­su­mi­dor final és que la nor­ma­tiva ho impe­deix.

Unió de Page­sos ha insis­tit rei­te­ra­da­ment en la neces­si­tat d'arti­cu­lar un marc nor­ma­tiu que faculti els pro­duc­tors a esprémer al màxim les pos­si­bi­li­tats de les seves ins­tal·laci­ons i, en defi­ni­tiva, que els per­meti treure el màxim ren­di­ment de la feina que fan. El sin­di­cat reclama que es faci un pas enda­vant en la regu­lació de la venda directa de llet crua a les explo­ta­ci­ons, una pràctica que sí que està per­mesa a França i a Itàlia, per exem­ple.

El sin­di­cat agrícola deta­lla que no hi ha motius per seguir posant tra­ves a una pràctica que ser­vi­ria “per resol­dre part dels pro­ble­mes del sec­tor” i, de la mateixa manera, “per poten­ciar el valor afe­git del pro­ducte, que és un ali­ment de màxima qua­li­tat higiènica i ali­mentària”.

La pre­si­denta d'Asaja, Rosa Pruna, des­taca que davant l'esce­nari que ha obert l'eli­mi­nació de les quo­tes “podíem pen­sar que seria un impuls per a les explo­ta­ci­ons grans, però, en rea­li­tat, actu­al­ment tenim més motius per creure que ho tenen millor les peti­tes i mit­ja­nes”. Pruna es refe­reix a l'opor­tu­ni­tat que pot repre­sen­tar “la venda directa, la venda de pro­xi­mi­tat”, i apro­fun­deix que no només es tracta de poder ven­dre la llet crua, sinó que s'ha de valo­rar el nínxol de mer­cat que repre­sen­ten els deri­vats làctics. “La trans­for­mació del pro­ducte per bus­car un major valor afe­git és un tema que cal tenir molt pre­sent. En això, Itàlia ens porta anys d'avan­tatge.”

Roser Ser­ret, de JARC, matisa que qual­se­vol acció és estèril si no es dis­posa de la com­pli­ci­tat del con­su­mi­dor final. “Sabem que estem en temps de crisi, però hauríem de ser més cons­ci­ents del que com­prem. És impos­si­ble que es pugui com­prar llet per 50 cèntims com diuen alguns. No exis­tei­xen els duros a qua­tre pes­se­tes.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.