Plataforma Editorial creix fins a dos dígits durant la crisi
L'editorial fundada el 2007 ja s'enfila a un negoci de dos milions d'euros
Al revés d'un sector, el del llibre, en clara davallada, Plataforma Editorial ha aconseguit créixer a un ritme superior a dos dígits d'ençà que va estar fundada, l'any 2007, i enguany preveu que el negoci tingui un volum de dos milions d'euros (més de 2 milions de llibres venuts), ja que ha passat de tres empleats a 15 i que ha publicat 500 títols durant aquest període.
La reeixida trajectòria d'aquesta editorial independent s'explicaria, en bona part, per l'entusiasme en la tasca editorial del seu director i propietari, Jordi Nadal, que n'explica la bona evolució en un entorn advers pel fet que “les editorials grans, que són les que perden vendes, són massa lentes, no tenen l'agilitat que tenim nosaltres.” Aquesta agilitat, o bon olfacte per publicar best sellers potencials ha cristal·litzat en la publicació de les obres de sor Lucía Caram, Josef Ajram, Victor Küppers, Xavier Melgarejo i Catherine l'Ecuyer, que han estat veritables esdeveniments editorials que han merescut reimpressions. En aquests moments, Nadal espera tornar-la a encertar amb Smoke gets in your eyes, de Caitlin Doughty, les experiències de l'autora en un crematori i que ha aixecat molts entusiasmes lectors al món anglosaxó.
En bona part del catàleg s'hi poden detectar algunes constants que revelarien una edició d'autor. Jordi Nadal reconeix que molts de títols de Plataforma Editorial traspuen “optimisme, alegria... Són llibres per ser positius i viure amb intensitat”. Però en la tasca editorial també cal tenir una bona estratègia, per apostar per un tipus de llibres determinat: “el mercat de la literatura potser està un xic saturat, i per això és important editar llibres de testimoni.” Certament, alguns dels grans èxits de Plataforma, com Reinventarse, de Mario Alonso Puig, són de les col·leccions Plataforma Actual -en què es difonen els temes més candents- i Plataforma Testimonio -relats autobiogràfics-, dins d'un ampli ventall en què darrerament han tingut un resultat prometedor la col·lecció juvenil, Neo, i infantil, Patio. Plataforma Editorial té set col·leccions i dos segells, amb iniciatives com Chindia, una col·lecció dedicada a la narrativa de la Xina i l'Índia. Com diu Nadal, “cal tenir en compte que un terç de la humanitat viu en aquests països, i hem detectat que hi ha un públic interessat en aquestes cultures.”
Com afirma Jordi Nadal, l'estratègia també és el quan i el quant: “cal saber quina és la millor freqüència per editar, i la intensitat.” Ara com ara l'editorial publica cap a setanta títols a l'any. Es pot dir que ja ha arrelat als mercats llatinoamericans, on actualment es fa un quart de les vendes.
competència terrible.
No estaria ben explicat què és Plataforma Editorial sense fer esment de la seva projecció a la societat. D'una banda, hi ha el Premi Feel Good, que organitza conjuntament amb l'Obra Social de La Caixa, dotat amb 5.000 euros, que té com a finalitat “impulsar l'optimisme entre escriptors i lectors, a partir d'històries que transmetin alegria i benestar”, com fixen les seves bases, i de l'altra, el Premi Stacatto d'assaig en psiquiatria. Jordi Nadal explica que “organitzar premis és bo per a l'editorial, ja que els premis tenen retorn econòmic.”
Padrins.
Una de les veritables obsessions de l'editorial, i això es reflecteix amb la publicació de l'obra del pedagog Melgarejo i la consultoria Ecuyer. Jordi Nadal ho té ben clar: “per garantir l'èxit escolar dels més petits de la casa, és necessari que hi hagi almenys dos-cents llibres a la casa, segons diuen els experts.”
La pirateria i el futur digital
“Per cada miler de llibres venuts en paper, hi ha 40.000 descàrregues il·legals per internet”. Així de clar i devastador és el diagnòstic de Jordi Nadal sobre la incidència que la pirateria té sobre el negoci editorial, que cada any que passa és més vulnerable per culpa d'aquesta amenaça. Els editors no tenen gaire esperances en el llibre electrònic. “Serà un mercat més petit del que la gent es pensa: sí, als EUA arriba al 30%, però a Alemanya és un escarransit 5%, i a l'Estat espanyol, un 3,5%.” Creu que “hi ha fatiga digital.”