Política

‘Ara és l'hora' anima a donar garanties per a la transició

Òmnium tanca la campanya ‘Vot a vot' amb més de 265.000 trucades realitzades

Detecta l'independentisme molt mobilitzat, però avisa que el repte és transmetre seguretat als indecisos

Tot i quedar lluny dels 1,2 milions que s'havien proposat d'entrada, més de 265.000 trucades realitzades des de mitjan juny donen per prendre molt bé el pols al país. Aquesta era la intenció de la campanya telefònica Vot a vot, de la qual Òmnium Cultural es va responsabilitzar en el marc d'Ara és l'hora, i que es tanca avui mateix, vigília de l'inici de la campanya electoral, amb un seguit de percepcions molt clares. D'entrada, que el vot independentista està molt mobilitzat, “tot i que mai prou”, explica el responsable del projecte, Marcel Mauri, que es basa sobretot per dir-ho en la reactivació que ha experimentat la mobilització del voluntariat al llarg de l'estiu, després d'un hivern, admet, de certa letargia.

L'altra gran conclusió l'ofereix com a consell a les candidatures independentistes, ja que fa referència a la gent que els ha dit que no té decidit el vot. “El repte és transmetre com es farà la transició i que es farà bé”, indica. És a dir, es tracta que els responsables polítics donin la “seguretat” que “saben el que fan”, perquè qui té dubtes demana “garanties”. Per això troba un encert, per exemple, que se situïn els millors experts tant a les llistes com als grans actes i debats per poder-se explicar.

Diàleg ciutadà

Després de descartar les visites presencials, si bé es va fer alguna prova pilot al principi, la campanya de trucades volia ser continuadora en certa manera de la gigaenquesta feta l'any passat per l'ANC. Va consistir, en una primera fase, a mantenir converses anònimes amb la ciutadania sobre qüestions d'actualitat, per detectar les principals pors i els frens, per un cantó, però també les il·lusions que genera el procés sobiranista. A partir de les 200.000 trucades es van introduir elements més polítics i es va preguntar sobre comportaments electorals i per l'assistència a la Via Lliure. “La voluntat era tenir el màxim d'informació, i veure l'evolució i la percepció sobre el debat”, explica Mauri.

Tot plegat ja ha permès dissenyar “perfils robot” de la societat catalana. I, a partir d'aquests, ja s'han anat adaptant els missatges que Ara és l'hora ha llançat al llarg de l'estiu, per orientar-los sobre els principals dubtes però també sobre les expectatives generades i concretant-los fins i tot per territoris. “Hi ha una percepció positiva sobre la possibilitat de dissenyar un nou estat començant des de zero, i les oportunitats econòmiques que es generen, però també hi ha riscos”, exemplifica Mauri. El treball de camp, doncs, ja està fet. “El Vot a vot s'acaba aquí; a partir de l'11 de setembre la feina és dels partits”, conclou.

La feina de Romeva

La campanya va ser coordinada durant les primeres setmanes per Raül Romeva, que es va encarregar de formar l'equip i de conceptualitzar tota la feina a fer. Quan la va abandonar per ser el candidat de Junts pel Sí, les bases ja estaven posades i “el projecte ja anava sol”, explica Mauri. “No vam posar cap pega que marxés”, somriu.

LES XIFRES

265.000
trucades
s'han fet durant la campanya, unes 200.000 en format conversa i la resta introduint-hi elements polítics.
2.900
voluntaris
s'han encarregat de fer les trucades del ‘Vot a vot', des de mitjan juny i fins avui mateix.
100.000
cartells
s'han penjat, de fins a 46 models diferents, amb missatges específics i diferents segons els territoris.
1,5
milions de fulls volants
s'han repartit, de sis models diferents, arreu del país.

Trenta personalitats, des d'avui al Catalan Weekend

Òmnium convida entre avui i dissabte una trentena de personalitats internacionals del món cultural, acadèmic i periodístic perquè visquin en primera persona la mobilització de la Diada. Es tracta del Catalan Weekend, una iniciativa que s'havia planificat per a final de juny, però que es va replantejar per mirar d'impressionar més els visitants, i donar així més ressò internacional a la Via Lliure. I de passada, és clar, al començament de la campanya del 27-S. “Volíem gent que fessin d'altaveu, de prescriptors, als seus països”, justifica la seva responsable, Elena Jiménez, que destaca la bona resposta rebuda.
“Volem explicar-los coses, però també escoltar-los”, diu.

La llista de convidats és excepcional. L'escriptor escocès Irvine Welsh, l'assessor exterior del govern alemany Kai Olaf Lang, l'historiador britànic Sebastian Balfour, el dramaturg portuguès Hélder Costa, l'exdiputat danès Jacob Lund o els experts en nacionalismes Rogers Brubaker i Michael Keating són només alguns dels noms destacats, que arriben fins i tot d'Austràlia, com ara el professor de relacions internacionals Ryan Griffiths. Tindran una agenda atapeïda, que comença avui amb un seminari sobre la situació sociopolítica del país al Museu d'Història de Catalunya. Demà al matí, el grup es trobarà amb entitats de la societat civil, amb la idea que vegin “la potència del teixit associatiu del país”, explica Jiménez. L'estrella del viatge, però, serà la Via Lliure, que a la tarda seguiran a la Meridiana. El periple es tancarà dissabte al Palau de la Generalitat, on es trobaran amb diputats de diversos partits a la comissió d'Exteriors, i els rebrà el secretari d'Exteriors, Roger Albinyana, i el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell.

Òmnium també va fer una crida general al principi perquè els catalans convidessin a casa amistats estrangeres. Han rebut un centenar de respostes, a les quals s'ofereix descomptes i visites guiades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.