Fujifilm s'afegeix al ‘biotech'
La firma, líder en fotografia, es diversifica cap al sector farmacèutic
Fujifilm ha sabut aprofitar la recerca en un producte tan obsolet com els rodets fotogràfics per reinventar-se i no acabar, com tantes altres, en l'atapeït cementiri d'empreses del sector de la fotografia analògica.
Reutilitzar la tecnologia que han desenvolupat al llarg de la seva història en la pel·lícula fotogràfica i desplaçar-la a un sector com el de la cosmètica o els fàrmacs semblava impensable fa dues dècades, quan les vendes de rodets registraven creixements exponencials. Però a partir del 2000, amb la irrupció de la càmera digital, la demanda d'aquestes pel·lícules fotogràfiques va començar a caure en picat i no es va recuperar mai més, i Fujifilm va optar per hidratar bé la seva estructura i fer una bona posada al dia.
Fujifilm, una firma que en l'imaginari col·lectiu encara es difícil de deslligar del món fotogràfic, ha optat per diversificar el negoci i entrar en una àrea tant inicialment distanciada d'ells com la cosmètica, els complements vitamínics i fins i tot el desenvolupament de fàrmacs per a malalties degeneratives.
Com explicava el director general de Fujifilm per a Iberia, Antonio Alcalá, en una presentació de novetats del grup, la seva recerca en materials com el col·lagen o l'antioxidació per assegurar el control de la llum en els films fotogràfics els va obligar a desenvolupar nanotecnologia molt específica i a identificar un producte que s'extrau de les algues marines, i que justament es fa servir per endarrerir els efectes de l'envelliment a la pell.
Fa set anys Fujifilm va començar a comercialitzar una gamma de productes de cosmètica al Japó a partir d'aquesta tecnologia. En breu, planegen comercialitzar-la al mercat europeu.
I no només això, la multinacional japonesa treballa en el desenvolupament de fàrmacs per a patologies com la malaltia d'Alzheimer i el càncer, i medicina per a la fase clínica degenerativa tres. Gustavo Caspueñas, Director Medical Systems per a Iberia, va avançar que si les previsions no fallen, els medicaments de Fujifilm sortiran al mercat el 2018.
En aquest cas, l'estratègia per incorporar un àrea farmacèutica en la seva cartera de productes ha estat a còpia de treure la bitlletera. En l'última dècada la multinacional japonesa ha dedicat al prop de 5.000 milions d'euros a adquisicions i fusions de companyies biotech i indústries farmacèutiques d'arreu el món, que li han permès pujar al carro del sector farmacèutic i convertir-se en un dels seus actors. “Volem ser líders en medicina regenerativa”, assegurava Alcalá.
Les inversions en l'àrea de salut continuaran a aquest ritme. De fet, per als propers dos anys hi ha previst una injecció de 3.700 milions més per avançar en àrees en què encara no tenen presència. Recentment, ha adquirit una empresa d'ultrasons dels EUA que permetrà fer tractaments a òrgans vitals sense necessitat de passar per la cirurgia.
Aquesta inversió global en temes de salut, de quasi 9.000 milions d'euros en més d'una dècada, persegueix convertir el negoci de salut en un dels puntals de la multinacional nipona. Ara com ara l'àrea de salut representa un 16% del total de la facturació del grup. Els plans, en els propers dos anys, són que aquesta àrea els assoleixi més del 30% del volum de negoci.
La seva aposta en aquest camp no és nova, ja fa prop de trenta anys que té un peu en el sector mèdic, amb el desenvolupament de maquinària per a diagnosis de la imatge. De fet, l'any 1980 Fujifilm va crear el primer equip de radiologia digital del mercat, cinc anys abans que aparegués la primera càmera digital del mercat. Ha tret al mercat un mamògraf digital que afina el diagnòstic un 30% més dels aparells existents, entre moltes altres aportacions innovadores en maquinària per a diagnòstic de la imatge.
No és cap novetat afirmar que la multinacional ha fet una aposta clau per la recerca i la innovació. Ara com ara destina un 7% de la seva facturació a R+D+I. A la seu de Tòquio disposen d'un centre de recerca que dóna feina a més de 1.000 investigadors i, a més, han desplegat una xarxa de centres de trobada per a investigadors amb el nom Open Innovation Hub, per incentivar la recerca en col·laboració amb organismes aliens a la firma.
Fujifilm, que va facturar fins al mes març del 2015 -l'any fiscal japonès- 18.000 milions d'euros, va registrar uns beneficis de 1.300 milions, un 10% més que en l'exercici anterior.
La divisió ibèrica de Fujifilm, que només té activitat comercialitzadora, s'ha marcat l'objectiu de superar els 100 milions de facturació en dos anys i d'augmentar la plantilla actual de 140 empleats.