Opinió

Sobre els accionistes de Volkswagen

Com ha manifestat un dels seus més alts directius, la pífia ha estat monumental, però està per dirimir quin o quins responsables van prendre aquesta decisió

L'escàndol de l'engany de la companyia Volkswagen portarà importantíssimes conseqüències als seus accionistes, que per ara han vist caure a un terç del valor de les seves accions, així com a la companyia, a la indústria i per tant a tot un país. De tant en tant veiem com la manca de control de compliment en una empresa es tradueix en riscos penals molt importants, a més d'un impacte o pèrdua de reputació amb costos tan elevats que, de vegades, pot implicar la pèrdua de l'empresa.

L'Agència de Protecció Mediambiental dels EUA, EPA, va revelar que Volkswagen va utilitzar un programari per falsejar les emissions dels models Jetta (2009-2015), Beetle (2009-2015), Audi A3 (2009-2015), Golf (2009-2015) i Passat (2014-2015), i eludir així les estrictes normes mediambientals. Els vehicles passaven la revisió de control de l'EPA sense problemes, ja que Volkswagen havia trucat els seus cotxes per eludir les normes mediambientals mitjançant un programari en el vehicle que detectava que el cotxe estava passant una revisió i, així, reduïa les emissions contaminants. Un cop torna a la normalitat, torna a augmentar les emissions i supera els nivells permesos. Volkswagen ha reconegut que aquest sistema està present en 11 milions de vehicles, encara que no en tots està actiu.

Volkswagen ha perdut, fins ara, un terç de la capitalització borsària i s'exposa a unes multes als EUA de fins a 18.000 milions de dòlars (16.070 milions d'euros). Ara, la qüestió és si d'altres empreses automobilístiques també han manipulat els estàndards mediambientals dels EUA.

Un cop més estem en la mateixa situació dels últims temps (Enron, Worldcom, Healthcare, Parmalat, AIG, Lehman Brothers, Bankia, Glowex, etcètera). CEO i CFO que s'apropien de les empreses i accionistes que veuen impàvids la pèrdua de la seva inversió, els organismes reguladors són només espectadors i tots els ciutadans patim aquesta problemàtica en carn pròpia i d'una manera evident.

Les noves legislacions al món, com la recent aprovació a Espanya de la reforma del Codi Penal (Llei Orgànica 1/2015, de 30 de març), fan necessari disposar d'un sistema de planificació per prevenir els riscos penals, ja que, per primera vegada, la responsabilitat penal de les persones jurídiques és punible per les actuacions realitzades pels seus administradors i directius, així com per la resta del personal de la societat. No obstant això, la qüestió és: ¿com ha estat possible que directius de Volkswagen hagin pres una decisió com aquesta, de totes totes fora de tot comportament permès en els codis ètics i de conducta de la companyia i, molt probablement, de la política del Consell d'Administració?

És evident que, com ha manifestat un dels seus més alts directius, la pífia ha estat monumental, però està encara per dirimir quin o quins responsables van prendre aquesta decisió i com es van burlar els controls de l'empresa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.