Focus

El Nadal més celebrat pels comerciants

Optimisme en el comerç, la indústria de l'entreteniment i el turisme que es juguen aquestes dades bona part de la caixa de l'any i que confien que serà una bona campanya.

La millora de l'atur és el factor decisiu per impulsar la confiança
Per segon any, les botigues d'algunes parts del país faran el Black Friday

Tret de sor­tida a un Nadal molt espe­rat pel comerç la res­tau­ració i la cul­tura, sec­tor que pels quals les fes­tes sig­ni­fi­quen un per­cen­tatge molt impor­tant de la fac­tu­ració anual. Tot apunta a que la millora del con­sum ele­varà de forma nota­ble les ven­des d'aquesta cam­pa­nya -que començarà aquest diven­dres-. Un estudi de la con­sul­tora Deloitte pre­veu que el pres­su­post de les famílies de tot l'estat creixi un 9,8% aquest Nadal, essent les par­ti­des de viat­ges, lleure i regals, les que més crei­xe­ran. Men­tre que l'ali­men­tació és man­tindrà.

Aquest repar­ti­ment de la des­pesa encaixa força amb les pre­vi­si­ons dels dife­rents sec­tors d'acti­vi­tat, con­sul­tats. Així, men­tre les grans superfícies vati­ci­nen un modest 2,5% d'incre­ment, el petit comerç espera asso­lir un 4%, les boti­gues de jogui­nes, un 5%, els res­tau­rants pen­sen que podrien fac­tu­rar, en el nivell alt de les esti­ma­ci­ons, fins un 8% més, i les agències de viat­ges par­len de superar aquest per­cen­tatge.

No els man­quen argu­ments que sus­ten­tin aquesta pre­visió. El pri­mer és la posi­tiva evo­lució de les ven­des en el que va d'any. El comerç al detall està crei­xent a un ritme del 2,9% intera­nual en nou pri­mers mesos de l'any, segons l'indi­ca­dor que ela­bora l'Ides­cat (Ins­ti­tut d'Estadística de Cata­lu­nya), un bon ritme, tot i que per sota de la marxa gene­ral de l'eco­no­mia, que està en el 3,6%, en el ter­cer tri­mes­tre de l'any, mal­grat que el con­text és de desac­ce­le­ració de l'eco­no­mia mun­dial.

El motor d'aquest incre­ment és la con­fiança de les famílies. El Cen­tro de Inves­ti­ga­ci­o­nes Sociológicas publica men­su­al­ment un índex de referència per tot l'estat sobre com res­pi­ren les llars i des d'ini­cis del 2015 els resul­tats han recu­pe­rat els nivells de 2004, quan es va començar a fer. En con­cret, l'index de con­fiança del con­su­mi­dor (ICC) de l'octu­bre pas­sat (l'última dada dis­po­ni­ble) va mar­car un crei­xe­ment de 15 punts en relació a un any enrere.

La con­tenció dels preus -cal recor­dar que l'IPC està en valors nega­tius: un -0,3% a l'octu­bre- i la reforma de l'IRPF són altres fac­tors que també influi­ran posi­ti­va­ment, segons Miquel Àngel Fraile, secre­tari gene­ral de la Con­fe­de­ració de Comerç de Cata­lu­nya. També hi ha un con­text més favo­ra­ble perquè els ciu­ta­dans puguin acon­se­guir un préstec al con­sum, i una falta d'incen­tius per estal­viar o inver­tir: els tipus d'interès estan sota mínims i la borsa, en hores bai­xes.

Però és la millora de l'atur el fac­tor més deci­siu per impul­sar la con­fiança i el con­sum. A l'octu­bre les afi­li­a­ci­ons van aug­men­tar un 4,8% en relació a un any abans, i en el ter­cer tri­mes­tre de l'any la taxa d'atur va tor­nar a bai­xar fins al 17,5 %. Si s'observa el mer­cat labo­ral en la cam­pa­nya de Nadal les pre­vi­si­ons són igual­ment posi­ti­ves. Segons càlculs de l'empresa de tre­ball tem­po­ral Adecco en aquest període es gene­ra­ran a Cata­lu­nya més de 152.000 con­trac­tes, un 20% més que l'any pas­sat. Els per­fils més bus­cats són depen­dents, ges­tors de punts de venda i tele­o­pe­ra­dors. Tot i que es tracta d'un crei­xe­ment que no es veu des d'abans de la recessió, els sin­di­cats recor­den que no es pot par­lar de recu­pe­ració del mer­cat labo­ral ja que les fei­nes són tem­po­rals.

Black Fri­day.

D'altra banda, i per segon any con­se­cu­tiu, el comerç de diver­sos punt de Cata­lu­nya se sumarà a la moda del Black Fri­day per fer el tret de sor­tida a la cam­pa­nya nada­lenca. A Bar­ce­lona, serà també el dia que s'encen­guin els llums de Nadal. Enguany par­ti­ci­pa­ran un total de 2.000 esta­bli­ments a tota la demar­cació bar­ce­lo­nina que al llarg del diven­dres 27 i i el dis­sabte 28 durant a terme des­comp­tes espe­ci­als en els seus pro­duc­tes i ser­veis.

Joguina tradicional

El regal infantil té més empenta

El Gremi de Detallistes de Joguines de Barcelona es mostra confiat en l'èxit comercial d'aquesta campanya de Nadal-Reis. El seu president Ramon Muntaner assegura que “no és agosarat parlar d'un increment de les vendes al voltant del 5%”, un punt per sobre de la taxa assolida l'any passat. Muntaner recorda durant la crisi les famílies solen retallar més en altres partides abans que en les joguines dels seus fills, i que en la recuperació també és nota una mica més. En aquest terreny, Catalunya manté un diferencial amb l'Estat d'entre un punt i mig i dos punt, segons explica el president del gremi. Com en anys precedents, les joguines que més es vendrà seran les televisives.

Viatges

Torna l'hàbit de sortir de casa

Els anys de la crisi van castigar severament el pressupost del lleure nadalenc. El destinat a fer turisme va aixecar el cap el 2014 remuntant entre un 5%-7%, segons que explica Martí Sarrate, president d'Acave, l'associació de les agències de viatge. La recuperació de fer una sortida per Nadal significarà un increment de la contractació enguany superior al 8%, segons que preveu Sarrate. El turisme interior, les escapades de neu i les capitals europees dominen les propostes d'aquests dies, però també hi ha qui es pot permetre un llarg viatge i aquí mana Nova York o Tailàndia.El president d'Acave explica que també s'està recuperant l'hàbit de fer compres anticipades.

Restaurants

Es consolida el canvi de tendència

La restauració creu que en el proper Nadal s'acabarà visualitzant el canvi de tendència. Segons Josep Pallarols, director general del Gremi de Restauració de Barcelona, les famíli es ja estan reservant per dinar i sopar en les dates assenyalades i els sopars i dinars d'empresa s'estan activant.

L'increment de reserves en la restauració de Barcelona oscil·la entre un 5% i un 8% en el millor dels casos. Unes xifres que segons Pallarols seria extrapolable a la resta de Catalunya, tot i que amb una mica menys de dinamisme.

Ara bé, encara queda molt camí per recorrer abans de recuperar les xifres prèvies a la crisi, que ha fet caure en 20 euros el ticket per taula.

Comerç-e

Un canal reduït però en expansió

El comerç electrònic representa encara un percentatge petit de les vendes -el president de la Confederació del Comerç de Catalunya estima que no mou més enllà del 4% de tot el gènere- però creixent. La firma rei al sector, Amazon, ha anunciat un Nadal de rècord i ha assenyalat que el dia 14 de desembre les vendes per internet assoliran un nivell mai vist fins ara a l'Estat espanyol. Una enquesta de l'empresa de seguretat legal Terminis a firmes de comerç electrònic conclou que el 60% dels negocis espera increments respecte a l'any passat. En concret, el 47% pensa que aquest increment serà superior al 10%, i un 7,3%, que el creixement sigui superior al 30%.

Espectacles

El període amb les butaques plenes

Els teatres concentren en els mesos d'octubre a febrer el 60% de les vendes d'entrades de tot l'any, i la campanya de Nadal és la millor època per a la caixa de les empreses de teatre catalanes. És en aquest temps en el que es programen les obres familiars més comercials i quan més públic es capta. Tot i que des de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) no han calculat les previsions de creixement per a aquestes dates, el seu president Xavier Marcé, creu que seguiran la tendència de la resta de l'any, és a dir incrementaran en un 2% o més. “Venim d'una pujada del 5% al 2014 i per a l'any vinent dependrà de si se suprimeix l'iva cultural”.

Loteria

La grossa triomfa a internet

La loteria de Catalunya afronta la tercera edició de la Grossa de Cap d'any amb unes previsions optimistes. Tot i que no poden calcular en quant puja la venda en els establiments que distribueixen les paperetes, en la venda directa per internet ja tenen xifres reals, i són més positives de les esperades. De fet, fins aquesta setmana ja s'han venut per aquest canal més de 68.800 euros, la qual cosa suposa un 86% més que l'any passat.

Des de Loteria de Catalunya han fet accions de promoció d'aquest canal com l'apartat “Regala Grossa, regala il·lusió” que permet compartir loteria de La Grossa amb aquelles persones que es desitgi a través del correu electrònic.

Gran distribució

Un bon ritme de vendes tot l'any

La facturació de les grans empreses de distribució estan creixent a un ritme del 2,5% al llarg de tot l'any, i els socis d'Anged, l'associació estatal del sector, esperen que aquesta millora es mantindrà el mesos de novembre, desembre i el gener. No obstant això, preveurem reforçar les seves plantilles amb uns 18.000 treballadors a tot Espanya, aquesta xifra suposa incrementar un 8% la plantilla mitjana. D'aquests treballadors temporals, 250 aniran als establiments de la firma Bon Preu. El seu president Joan Font dobla les previsions del sector i espera vendre un 5% aquests mesos: “Un desembre sol significar el doble d'un altre mes de l'any”, explica.

Petit comerç

Confirmació de l'adéu a la crisi

Després que la recuperació del consum es fes evident el 2014, els botiguers preveuen que el 2015 serà l'any en que “definitivament es giri la truita de la crisi”, segons destaca Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya. Calculen que les vendes creixeran un 4%, tot i que les diferències entre subsectors poden ser importants. En concret, les botigues de moda, a les quals el bon temps ha fet que tinguin un balanç negatiu del que va de temporada d'hivern, el Nadal podria venir acompanyat amb un canvi del temps que impulsi les vendes. La contractació temporal serà del 3%, però Fraile recorda que porten dos anys reforçant plantilles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.