“Mare, no vull anar a classe de judo”
Tres emprenedors creen una empresa d'abonaments per provar extraescolars
La posada en marxa de l'empresa Kiviti és, en certa manera, una reconciliació amb una etapa de la infància d'un dels socis, Joan Balés. Quan era petit els seus pares el van inscriure a classes de judo. Tot i que no li agradava i tenia poca motivació per tornar els cops que li feien els seus companys equipats amb quimono, va estar durant molts mesos assistint religiosament a les extraescolars d'arts marcials. Finalment va aconseguir convèncer els seus pares que no estava fet per practicar aquest tipus d'esport. “Aleshores m'hauria agradat haver provat altres activitats per escollir la que realment volia fer”, recorda Balés.
Uns quants anys després d'aquella experiència, Joan Balés junt amb la seva parella, Eva Serés, i l'amic David Casademunt van posar en marxa la plataforma Kiviti, que ofereix una selecció molt àmplia d'activitats per a nens fora de l'horari escolar. Mitjançant el web www.kiviti.com, es poden adquirir abonaments per provar extraescolars diverses perquè els nens acabin triant allò que realment volen fer i no el que els seus pares creuen que els pot agradar. “Al final quan fem el que ens agrada és quan som feliços”, reflexiona Joan Balés.
Tenint en compte les dificultats d'accés al finançament i les habilitats i la formació dels socis, aquests emprenedors van optar per posar en marxa l'empresa amb bootstrapping, el terme anglès que s'utilitza per emprendre amb capital propi i quan el producte es desenvolupa a casa. “Ho hem fet tot nosaltres”, diu. Després de l'experiència en l'anterior empresa, els socis de Kiviti tenien clar que no començarien a buscar finançament extern fins que no detectessin que la idea funcionava. “Quan demanem crèdit ho farem per expandir-nos”, explica Balés. De moment han començat amb dues ciutats, Barcelona i Madrid, i la voluntat és anar-se estenent de manera progressiva a d'altres territoris a partir del 2016. Saragossa i Sevilla són, de moment, les pròximes parades de Kiviti.
Ara com ara els ingressos de Kiviti provenen de la comissió que es queda la companyia amb la venda dels tiquets. Balés avança que pel 2016 preveuen ampliar la font d'ingressos donant valor als centres d'activitats. “Els proveirem d'una plataforma perquè puguin gestionar i donar a conèixer les seves activitats”, avança.
Aquesta no és la primera experiència emprenedora de Balés. Va impulsar un projecte empresarial que va fracassar, una aplicació per a dispositius mòbils perquè les famílies passessin més temps juntes, però es van adonar que “tenen altres prioritats”. A partir d'aquesta idea fallida, van pensar a capgirar-la i facilitar que els nens poguessin escollir a què dedicaven el seu temps lliure. Així que, després d'un temps de reflexió, van posar en marxa Kiviti a l'abril i al setembre es va començar a comercialitzar.
La plataforma, a més del web, està adaptada per a dispositius mòbils. Així que, per buscar les activitats es pot fer seguint diferents criteris, com ara rang d'edat, tipus d'activitat o barris. I el funcionament és simple: l'usuari escull l'extraescolar, compra un tiquet per un preu que està al voltant dels 5 euros, l'imprimeix i amb aquell document el nen va al centre i prova una o més sessions.