Opinió

La política alenteix la recerca

Tres prioritats: 1. Una política de recursos humans que garanteixi el relleu generacional i una carrera professional i que permeti una recerca de qualitat. 2. Una política de preus i ajuts universitaris que estigui d'acord amb el nostre entorn socioeconòmic i que faci que ningú perdi l'oportunitat d'una carrera universitària per raons econòmiques. 3. Un canvi legislatiu que faci la universitat àgil en el govern

Entre els dar­rers dies de desem­bre i els pri­mers de gener els mit­jans de comu­ni­cació acos­tu­men a fer un balanç de l'any trans­cor­re­gut i inten­ten albi­rar el futur més imme­diat. Aquest any és real­ment difícil en els camps que estan con­di­ci­o­nats pel marc polític. Tant a Bar­ce­lona com a Madrid no sabem qui i com gover­narà.

Les polítiques que deter­mi­nen el fun­ci­o­na­ment de l'àmbit en el qual em moc, la uni­ver­si­tat i la recerca, i l'entorn que m'interessa, la inno­vació i l'eco­no­mia del conei­xe­ment, són emi­nent­ment públi­ques.

La uni­ver­si­tat cata­lana es troba en un moment de tran­sició. La uni­ver­si­tat d'avui no està en una situ­ació esta­ble. En els anys de crisi la uni­ver­si­tat cata­lana ha per­dut efec­tius i s'ha enve­llit, han dis­minuït els seus ingres­sos situ­ant-se a nivells de fa vuit anys i el model de govern no ha evo­lu­ci­o­nat. Paral·lela­ment, si ens obli­dem del reducte anglès, tenim les matrícules més ele­va­des del nos­tre entorn geogràfic i poques beques.

Els països pro­pers han millo­rat en recur­sos, tenen uni­ver­si­tats com­pa­ra­ti­va­ment més joves i amb sis­te­mes de govern més àgils. La majo­ria dels sis­te­mes uni­ver­si­ta­ris ofe­rei­xen graus i màsters gratuïts. Mal­grat tot això, si féssim un rànquing uni­ver­si­tari de l'Europa de les regi­ons, tro­baríem la nos­tra recerca uni­ver­sitària, la cata­lana, en una posició excel·lent i si miréssim l'eficàcia en recerca, nor­ma­lit­zant per recur­sos rebuts, seríem líders. Alguna uni­ver­si­tat asso­li­ria una excel·lent posició.

Això és bo per al país? Hem d'estar con­tents? Fran­ca­ment no. Veure que a Cata­lu­nya es mal­ba­rata l'eco­no­mia del conei­xe­ment per manca de con­si­de­ració en la política pública és, com a mínim, depri­ment.

Com deia, no sabem què pas­sarà en el futur. Pro­ba­ble­ment, si no hi ha can­vis subs­tan­ci­als de men­ta­li­tat, res. A mi no m'agrada, però, ser con­for­mista i, per tant, diré algu­nes de les coses que faria si tingués a les meves mans deci­dir-ho. Un país que vul­gui situar-se entre els més com­pe­ti­tius ha d'apos­tar per l'eco­no­mia del conei­xe­ment. Això exi­geix una política uni­ver­sitària que aspiri a situar la uni­ver­si­tat en un lloc des­ta­cat.

Tres pri­o­ri­tats:

1. Una política de recur­sos humans que garan­teixi el relleu gene­ra­ci­o­nal i una car­rera pro­fes­si­o­nal, i que per­meti una recerca de qua­li­tat.

2. Una política de preus i ajuts uni­ver­si­ta­ris que esti­gui d'acord amb el nos­tre entorn soci­o­e­conòmic i que faci que ningú perdi l'opor­tu­ni­tat d'una car­rera uni­ver­sitària per raons econòmiques.

3. Un canvi legis­la­tiu que faci la uni­ver­si­tat àgil en el govern, amb una clara sepa­ració de com­petències de caràcter pura­ment acadèmic de les estratègiques i econòmiques.

Començant per aquest dar­rer aspecte, el canvi legis­la­tiu català pot fer molt poc, Cata­lu­nya no té com­petència reals. Les com­petències són espa­nyo­les i de les uni­ver­si­tats. L'eina pres­su­postària és la clau per pro­vo­car can­vis essen­ci­als que han de fer les matei­xes uni­ver­si­tats. Asso­ciar aug­ments pres­su­pos­ta­ris reals a una política de can­vis defi­nits en pro de l'eficàcia no és difícil sem­pre que els recur­sos que s'associïn no siguin els de super­vivència. Qui vul­gui més recur­sos que faci les refor­mes.

Sovint es fan con­trac­tes pro­grama en els quals els recur­sos econòmics no són més que els que per­me­ten pagar sala­ris i fer el man­te­ni­ment. Tot­hom entén que al final caldrà fer una comèdia per tal de garan­tir que els sala­ris es paguen. Com que no s'han posat recur­sos sobre la taula no s'ha pro­vo­cat el canvi per la millora asso­ci­ada als recur­sos.

Els recur­sos humans és un altre punt que ha d'abor­dar l'admi­nis­tració. Pot­ser no li cor­res­pon­dria direc­ta­ment, però una vegada més ens tro­bem que la con­trac­tació de nou per­so­nal depèn de les admi­nis­tra­ci­ons, esta­tal i naci­o­nal. La pri­mera con­si­de­ració és que el nom­bre d'hores amb pro­fes­sor per estu­di­ant i el nom­bre de pro­fes­sors per estu­di­ant és dels més alts del món. Un model abso­lu­ta­ment insos­te­ni­ble. Deriva d'una inflació vol­guda i d'una mala for­mació en la secundària. Es tracta d'equi­li­brar pro­fes­so­rat sènior i inves­ti­ga­dors júnior i en for­mació, aquests dar­rers dos grups amb menors res­pon­sa­bi­li­tats docents. Admi­nis­tració i uni­ver­si­tats ho poden fer, però l'admi­nis­tració cata­lana ho ha de con­di­ci­o­nar.

Preus de les matrícules.

Els preus de les matrícules i els ajuts als estu­di­ants són ina­de­quats. Accep­taré que estàvem en una situ­ació d'emergència econòmica, però no només és això, és una qüestió de model social. El cost de refor­mar el sis­tema uni­ver­si­tari, preus, beques, mobi­li­tat, inves­ti­ga­dors, etc. és infe­rior a 500 mili­ons d'euros.

És poc o molt? És rela­tiu, depèn del model social que vul­guem, i és assu­mi­ble. L'eco­no­mia del conei­xe­ment no depèn de lleis i com­petències, depèn del pres­su­post i de la volun­tat política que han de vèncer el con­ser­va­do­risme de la comu­ni­tat uni­ver­sitària, per altra banda sem­blant al d'altres con­junts humans.

La LUC, insuficient

La llei d'universitats de Catalunya, coneguda com a LUC, es va aprovar al 2003. És una llei que ordena alguns aspectes en els quals la Generalitat de Catalunya té competències, molt pocs. Les competències es reparteixen entre l'Estat (llei orgànica d'universitats, LOU) i les universitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.