Societat

Trànsit perseguirà el mòbil al volant amb helicòpter

El conseller d'Interior anuncia mesures de xoc per reduir la mortalitat fins a un 50% en deu anys

Les distraccions van ser la causa del 31% dels accidents amb morts i ferits durant el 2015

El 31% dels acci­dents amb morts i ferits que es van regis­trar a les car­re­te­res cata­la­nes l'any pas­sat van ser fruit d'una dis­tracció. Aquesta evidència i la cons­ta­tació que els con­duc­tors fan cada vegada més un ús impru­dent del mòbil ha por­tat a la con­se­lle­ria d'Inte­rior a incre­men­tar les mesu­res per con­tro­lar-ho. Una d'elles és la uti­lit­zació “de forma sis­temàtica” de l'helicòpter del Ser­vei Català de Trànsit per detec­tar i denun­ciar les per­so­nes que par­lin o enviïn Wat­sapp men­tre con­du­ei­xen. La mesura es com­ple­men­tarà amb la ins­tal·lació de més càmeres de con­trol a les car­re­te­res amb aquesta fina­li­tat.

El con­se­ller d'Inte­rior, Jordi Jané, es va mos­trar ahir “molt pre­o­cu­pat” davant les dades de sinis­tra­li­tat i va asse­nya­lar el mòbil com a màxim res­pon­sa­ble. “És molt perillós i en aquests moments repre­senta la pri­mera causa de morts o ferits greus a Cata­lu­nya”, va des­ta­car.

Fins ara, l'helicòpter de Trànsit, que surt com a mínim una vegada al dia durant tot l'any, vigi­lava “de manera pun­tual” aques­tes infrac­ci­ons. A par­tir d'ara, segons va avançar Jané, “hi foca­lit­za­ran l'atenció”, ja que “des de l'helicòpter es veu per­fec­ta­ment si un con­duc­tor uti­litza el mòbil, el cotxe i la matrícula. Per tant, els veu­rem i els denun­ci­a­rem”.

El setge a l'ús del mòbil al volant no va ser, però, l'única mesura per reduir la sinis­tra­li­tat que va pre­sen­tar ahir Jané. El con­se­ller va anun­ciar un pla de xoc amb nou punts més, que té com a objec­tiu fre­nar el repunt de sinis­tra­li­tat que s'ha regis­trat el 2015 i reduir un 50% la mor­ta­li­tat a les car­re­te­res cata­la­nes en deu anys (del 2010 al 2010).

Una vegada més, un dels prin­ci­pals cavalls de bata­lla serà l'excés de velo­ci­tat, que és la causa del 17% dels acci­dents amb morts i ferits. En aquest sen­tit, Jané va anun­ciar la incor­po­ració al llarg de l'any de 9 radars mòbils de nova tec­no­lo­gia, la posada en marxa d'un nou radar san­ci­o­na­dor a l'helicòpter del Ser­vei Català de Trànsit i la ins­tal·lació de nous radars de tram, que se suma­ran als 187 fixos que exis­tei­xen actu­al­ment.

També s'incre­men­tarà el nom­bre de con­trols de dro­gues i alco­hol, tenint en compte que des de l'any 2010 més d'un terç de les vícti­mes mor­tals havien con­su­mit substàncies (alco­hol, dro­gues o psi­cofàrmacs) que afec­ta­ven la per­cepció de risc.

I, més enllà de cam­pa­nyes con­cre­tes de pre­venció i del des­ple­ga­ment d'un pro­grama ori­en­tat a la gent gran, des d'Inte­rior es va anun­ciar una espe­cial acció de vigilància i con­trol a les demar­ca­ci­ons de Tar­ra­gona, amb un aug­ment de la sinis­tra­li­tat mor­tal del 60% res­pecte al 2014, i Lleida, amb un 24% més de morts i ferits greus.

D'altra banda, ahir mateix Aber­tis va fer públic un comu­ni­cat per des­ta­car que a les seves auto­pis­tes (AP-7 la Jon­quera-Tar­ra­gona, AP-2 Sara­gossa-el Medi­ter­rani, C-33 Bar­ce­lona-Mont­meló, C-32 Cas­tell­de­fels-el Ven­drell, i C-32 Mont­gat-Bla­nes) s'ha reduït el nom­bre d'acci­dents mor­tals res­pecte a l'any 2005 en un 68%.

Creix un 25% la mortalitat respecte al 2014

L'any 2015 van morir 176 persones a les carreteres catalanes. Aquesta xifra, que no inclou les 85 víctimes mortals en zona urbana, representa un increment del 25,7% respecte a l'any 2014.

Pel que fa a la sinistralitat amb morts i ferits, va créixer un 43,33% en divendres i un 36,9% en diumenge. Aquests increments s'associen, segons destaca l'estudi presentat ahir, a un augment de la mobilitat d'oci.

Per franja horària, es produeix un increment del 36% de la sinistralitat greu i mortal a la nit, associada sovint al consum d'alcohol i drogues i per demarcacions augmenta la xifra de víctimes mortals i ferits greus a totes menys a la de Barcelona.

Per vies, l'N-340 és la carretera on hi ha hagut més accidentalitat mortal i, en canvi. la C-55 destaca com a cas d'èxit de reducció de sinistres amb víctimes mortals.

Pel que fa al tipus de vehicles, els accidents greus i mortals on hi intervé una motocicleta tornen a augmentar, gairebé un 10%, i se situen en valors similars als que hi havia el 2010. També augmenta el nombre de vianants implicats en sinistres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.