Eines

Innovar i guardar la roba

La metodologia ‘simplexity thinking' ajuda les grans organitzacions a fer un canvi cultural cap a la creativitat

Els elefants no canvien les rutines a menys que vegin que estan perduts

“Innovació vital” és l'expressió que a Pere Rosales, conseller delegat de la consultoria Inusual, li agrada utilitzar per definir el camí que algunes grans organitzacions han triat per encarar els reptes que l'entorn actual els planteja. “Vital” perquè, sense una aposta clara pel canvi i la innovació, moltes grans empreses i institucions estan condemnades a la mort perquè cada dia estan més lluny del mercat i del seu client, i “vital” també perquè remet a un procés orgànic i no tecnològic com sovint se sol pensar que és la innovació. “És un procés que necessita temps i paciència, perquè cada vegada depèn més de les persones i de la seva actitud per liderar el canvi vital al qual ens enfrontem cada dia”, diu Rosales.

El fundador d'Inusual fa gairebé dues dècades que està compromès des de la docència o des de la responsabilitat empresarial en l'aplicació de la creativitat i la innovació al desenvolupament professional i organitzacional. L'any 1997 (en aquell moment el CD-ROM era la novetat tecnològica i internet no era la xarxa massiva que és ara), aquest compromís significava estar en el grup d'avançada dels que intuïen que la comunicació empresarial avançava cap a la interacció amb el consumidor. Com que era quelcom d'inusual, va registrar aquest nom i des d'aleshores el va utilitzar per designar una comunitat professional de persones engrescades amb aquesta qüestió. Però fa dos anys i mig va decidir endegar un projecte personal. Avui dia, Inusual és el paraigua que aixopluga diferents iniciatives, entre les quals la prestadora de serveis d'innovació vital és potser la més destacada. “Vaig observar que les grans organitzacions dels sectors més estables, com ara farmàcia i finances, tenien coses en comú: gran complexitat, poca flexibilitat i el gran repte d'entomar un canvi tranquil perquè el seu model començava a fer aigües”, explica Rosales. Certament, la democratització de la tecnologia allibera el coneixement que abans estava en mans d'uns pocs i la conseqüència és que el poder passa a mans del consumidor. Les empreses ja no poden continuar afrontant la comunicació amb els seus clients de la mateixa manera, com si fos un target, un objectiu d'artilleria, i la necessitat de canvi es fa evident.

Revolució suau.

Però com es pot canviar un avió en ple vol? Pere Rosales va buscar respostes a aquesta pregunta per tot el món i va trobar la millor al Canadà, un mètode anomenat simplexity thinking, desenvolupat per l'expert en innovació Min Basadur que ha llicenciat per a Europa. Es basa en la implicació dels treballadors de l'organització en la detecció i resolució dels problemes. D'aquesta manera es crea una cultura innovadora que no desapareix quan Inusual abandona l'organització.

El procés segueix vuit passos: 1) trobar el problema;
2) trobar les evidències del problema; 3) definir el problema i convertir-lo en un repte; 4) generar idees per resoldre el problema; 5) fixar els criteris per seleccionar les idees; 6) establir un pla d'acció: qui fa què, com i quan;
7) fer un pla d'acceptació de les persones implicades, i
8) establir el pla de seguiment que garanteixi que l'apliquen i que progressa.

Les dinàmiques amb els treballadors segueixen els principis desenvolupats a la Universitat de Buffalo -creadors del brainstorming o pluja d'idees–, de manera que en un primer moment es fomenten les propostes divergents que proporcionen una base àmplia d'idees, i després es fa que el grup treballi en la convergència de les idees per reduir el nombre d'opcions. “És un procés d'obrir i tancar en cadascun dels passos”, explica Rosales.

Simplexity thinking aconsegueix diversos objectius alhora: “És perfecte per aconseguir posar en el mateix vaixell tothom i per aconseguir veure el problema o el repte des de moltes perspectives al mateix temps”, diu Rosales.

Certament quan el problema s'aborda en equip pels mateixos treballadors, el convenciment i la disposició al canvi són clau, si no difícilment es progressa en aquestes grans organitzacions. Cal veure les grans empreses o institucions com elefants que no canvien les seves rutines a menys que tinguin molt clar que si continuen fent el mateix estan perduts: és aleshores quan canvien.

Una consultoria atípica per a les grans empreses

Pere Rosales evita definir Inusual Studio com una consultoria tradicional: “No traslladem coneixement al client i ell l'aplica, sinó que l'ajudem a abordar els problemes de manera innovadora.” Vol dir acompanyar-lo en un canvi estructural.

Inusual editorial

Una productora de continguts sobre innovació

Inusual disposa a EsadeCreapolis d'uns espais que posa a la disposició dels clients per estimular la creativitat. També assessora empreses per crear entorns laborals estimulants. “Volem crear una xarxa Inusual Garden repartida pel món”, diu.

Inusual Garden

Un proveïdor d'entorns que ens fan creatius

Encara no és una realitat però el responsable d'Inusual té clar que Inusual també ha de ser una generadora i seleccionadora de continguts. Inusual també organitza Crosstalent, unes trobades d'intercanvi de coneixement.

Inusual network

Una comunitat virtual de professionals

La comunitat històrica té 2.300 usuaris. La intenció és que una part migri a la nova xarxa que serà de pagament però que tindrà serveis per ajudar-los a créixer professionalment. Inusual Studio es nodreix d'aquesta base per abordar els seus projectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.