Opinió

El futur de les proves d'accés

La conferència dels rectors de les universitats espanyoles ha demanat pròrroga, no vol que se suprimeixin les PAU, però el Ministeri d'Educació ha dit que no, que s'apliqui la nova llei. Els rectors volen una prova d'accés a la universitat que serveixi igual arreu de l'Estat,
cosa a la qual ens havíem negat sempre des de Catalunya. No volíem el districte obert espanyol, però vam perdre

Aquests dies s'està par­lant de la supressió de les pro­ves d'accés a la uni­ver­si­tat, les PAU. La raó és que si no es deroga o modi­fica la llei per a la millora de la qua­li­tat edu­ca­tiva, la Lomqe, cosa que podria pas­sar aviat, aquest curs serà el dar­rer en què les PAU són un requi­sit per a l'accés a les uni­ver­si­tats espa­nyo­les.

La Lomqe indica que a par­tir del pro­per curs les uni­ver­si­tats poden deter­mi­nar l'admissió als ense­nya­ments uni­ver­si­ta­ris ofi­ci­als de grau dels estu­di­ants que hagin obtin­gut el títol de bat­xi­lle­rat només pel cri­teri de la qua­li­fi­cació final obtin­guda en el bat­xi­lle­rat i que a més poden fixar pro­ce­di­ments d'admissió en unes deter­mi­na­des con­di­ci­ons. També poden esta­blir ava­lu­a­ci­ons específiques. En tot cas la nota del bat­xi­lle­rat no podrà comp­tar menys del 60% en el barem d'accés de cada uni­ver­si­tat.

Diu també aquesta llei que les uni­ver­si­tats poden acor­dar la rea­lit­zació con­junta de tot o una part dels pro­ce­di­ments d'admissió que esta­blei­xin, així com el reco­nei­xe­ment mutu dels resul­tats de les valo­ra­ci­ons efec­tu­a­des en els pro­ce­di­ments d'admissió.

Aquest nou marc legis­la­tiu sem­bla que ha creat un pro­blema a algu­nes uni­ver­si­tats i governs autonòmics. El sis­tema actual d'accés a les uni­ver­si­tats els resulta còmode. Tan­ma­teix, en la situ­ació actual, les uni­ver­si­tats no podem dir res res­pecte als conei­xe­ments que han de tenir els alum­nes per fer una car­rera.

El Con­sell Interu­ni­ver­si­tari de Cata­lu­nya, un cop apro­vada la Lomqe, va acor­dar man­te­nir un sis­tema de prova con­junt. No sabem encara en què con­sis­tirà, però, per la infor­mació que no tinc, a mi em sem­bla no hi ha inten­ci­ons de fer gai­res can­vis.

La con­ferència dels rec­tors de les uni­ver­si­tats espa­nyo­les ha dema­nat pròrroga, no vol que se supri­mei­xin les PAU, però el Minis­teri d'Edu­cació ha dit que no, que s'apli­qui la nova llei. Els rec­tors volen una prova d'accés a la uni­ver­si­tat que ser­veixi igual arreu de l'Estat, cosa a la qual ens havíem negat sem­pre des de Cata­lu­nya. No volíem el dis­tricte obert espa­nyol, però vam per­dre.

El pro­fes­so­rat uni­ver­si­tari opina que la pre­pa­ració mit­jana dels alum­nes en mol­tes matèries necessàries per cur­sar els actu­als graus, o les anti­gues lli­cen­ci­a­tu­res, és insu­fi­ci­ent. Per què una uni­ver­si­tat s'ha de posar d'acord amb les altres per deci­dir si per a un deter­mi­nat estudi cal dema­nar uns conei­xe­ments con­crets?

Tin­drem menys capa­ci­tat nosal­tres que fran­ce­sos, ale­manys o britànics? No podrien les nos­tres uni­ver­si­tats selec­ci­o­nar eficaçment i d'acord amb la dis­po­sició dels conei­xe­ments neces­sa­ris els alum­nes per a cada grau?

Que cal una prova final, en aca­bat del segon curs de bat­xi­lle­rat, per dir que s'ha obtin­gut el títol de bat­xi­lle­rat és cor­recte. Molts anys abans hi havia una revàlida que fun­ci­o­nava bé. La Lomqe pre­veu una revàlida comuna a tot l'Estat espa­nyol. Que sigui comuna a tot l'Estat em sem­bla una altra de les arbi­tra­ri­e­tats espa­nyo­les i va adreçada a evi­tar vel·leïtats naci­o­na­lis­tes de les esco­les.

Cata­lu­nya la pot fer adap­tada al currículum català i espero que així serà final­ment. Dis­po­sar d'una prova final de bat­xi­lle­rat indica que s'ha asso­lit un nivell. El deter­mi­nat per al bat­xi­ller, però en cap cas no indica res res­pecte a la pre­pa­ració per als graus que es vul­guin cur­sar. Fer les PAU tal com estan dis­se­nya­des ara després d'aquesta revàlida seria repe­ti­tiu.

Revàlida més difícil?

No és aquesta revàlida, sense més, la prova comuna esta­tal que volen els rec­tors de les uni­ver­si­tats espa­nyo­les? Què es vol, una repe­tició de la revàlida, però més difícil? No seria millor apro­fi­tar l'opor­tu­ni­tat per ava­luar conei­xe­ment específics de cada grau?

Que en altres comu­ni­tats facin el que vul­guin, però si podem, apro­fi­tem a Cata­lu­nya l'opor­tu­ni­tat. Des del punt de vista de secundària, llui­tem per fer la revàlida a Cata­lu­nya. Des del punt
de vista de les uni­ver­si­tats, llui­tem per un accés dife­rent.

No serem capaços de per­fi­lar què ha de saber un can­di­dat per estu­diar el grau
de filo­so­fia amb garan­ties?
I per estu­diar el grau de física?

Sabem en què volem for­mar un gra­duat en engi­nye­ria d'obres públi­ques? En què podria tre­ba­llar? I un gra­duat en història?

Són mol­tes pre­gun­tes, algu­nes sense res­posta, però si ens plan­te­gem refor­mar l'accés i fer-ne un d'específic per a cada grau les res­pon­drem i cre­a­rem per­fils d'uni­ver­si­tat. No esta­ria mala­ment.

Proves externes

La llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (Lomqe) indica que per garantir que tots els alumnes i les alumnes assoleixin els nivells d'aprenentatge adequats als estàndards de titulació a tot Espanya en finalitzar el batxillerat els alumnes seran avaluats mitjançant unes proves externes dissenyades pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport. La superació de la prova serà imprescindible per a l'obtenció del títol de batxillerat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.