Eines

Els auditors diuen que no són detectius

La nova llei d'auditoria pretén uns informes de comptes més transparents i rellevants. La professió accepta el repte però puntualitza que la seva tasca no és destapar fraus

Incompatibilitats i rotacions de firmes volen evitar la familiaritat entre client i auditor

La base de ciu­ta­dans que par­ti­ci­pen amb els seus estal­vis en el capi­tal de les empre­ses és cada cop més gran. És un feno­men que alguns ano­me­nen “capi­ta­lisme popu­lar” i altres, “demo­cra­tit­zació del capi­tal”, des de la teo­ria econòmica. En defi­ni­tiva, es tracta de per­so­nes interes­sa­des (stake­hol­ders) que recla­men infor­mació veraç i trans­pa­rent sobre l'estat comp­ta­ble de les empre­ses, en base a la qual pre­nen les seves deci­si­ons d'inversió. Des de fa molts anys aquesta infor­mació de con­fiança l'eme­ten els audi­tors amb infor­mes periòdics als quals estan obli­gats les empre­ses d'una certa dimensió (aque­lles que fac­tu­ren més de 5,7 mili­ons d'euros i tenen més de 50 tre­ba­lla­dors, bàsica­ment).

Però escàndols recents que han pro­ta­go­nit­zat empre­ses com Aben­goa, Pes­ca­nova, Gowex o Bankia -els infor­mes d'audi­to­ria de les quals no van detec­tar pro­ble­mes- han ero­si­o­nat aquesta con­fiança i han posat en el punt de mira la funció audi­tora.

En aquest con­text, ha entrat en vigor la nova llei d'audi­to­ria de comp­tes, apro­vada el 9 de juliol del 2015 i d'apli­cació efec­tiva des del 17 de juny pas­sat. Es tracta de la trans­po­sició de la vui­tena direc­tiva euro­pea, que a Espa­nya s'ha fet d'una manera més rigo­rosa, al mode de veure del degà del Col·legi d'Eco­no­mis­tes, Joan B. Casas: “Que el legis­la­dor hagi fet una lec­tura exi­gent no és aliè als escàndols que hi ha hagut.” En canvi, Álex Núñez, soci de KPMG Audi­to­res, resta importància al con­text judi­cial: “És una reforma que s'estava ges­tant des de feia molts anys i que ha cris­tal·lit­zat ara, no crec que sigui un acte reflex a una situ­ació de con­flicte deter­mi­nada.” Núñez situa el canvi més aviat en la dinàmica glo­bal en favor del bon govern a l'empresa.

Infor­mació subs­tan­ci­osa.

Influ­en­ci­ada o no pel soroll de fons, la llei pretén, d'una banda, aug­men­tar la con­fiança en la tasca de l'audi­tor, reforçant la seva inde­pendència i el con­trol intern, i d'una altra, pro­pi­ciar una infor­mació més trans­pa­rent i relle­vant. Pel que fa a aquest dar­rer punt, des­ta­quen les nove­tats res­pecte al nou informe d'audi­to­ria. Daniel Faura, degà del Col·legi de Cen­sors Jurats de Comp­tes, recorda que fins ara els infor­mes eren “bina­ris”, això sig­ni­fica que la tasca de l'audi­tor era bàsica­ment dir si els comp­tes reflec­tien una imatge fidel de l'estat de l'empresa o no: “Era un tema de sí o no, pràcti­ca­ment”, subrat­lla Faura.

Aquesta manca de substància havia gene­rat una bretxa d'expec­ta­ti­ves entre els inver­sors, àvids d'infor­mació sucosa per pren­dre les seves deci­si­ons. La manera com reduir aquesta bretxa ha estat objecte de debat per­ma­nent a la pro­fessió.

Les nove­tats que té la llei afec­ta­ran els infor­mes que es facin el 2017 per a les empre­ses que tan­quin els comp­tes amb poste­ri­o­ri­tat al 17 de juliol pas­sat, això és, la gran majo­ria. L'informe d'audi­to­ria haurà de pro­por­ci­o­nar més dades, com ara els prin­ci­pals ris­cos detec­tats, sobre les res­pon­sa­bi­li­tats de l'audi­tor i la seva ava­lu­ació i també millo­res del llen­guatge per fer-lo més com­pren­si­ble. “El paràgraf que expressa l'opinió, que abans estava al final de tot, ara ha d'encapçalar”, explica el soci de KPMG.

Per a Casas el repte de l'audi­tor és abor­dar la com­ple­xi­tat crei­xent de les empre­ses i dels seus ris­cos cada cop més impre­dic­ti­bles amb l'ànim de sim­pli­fi­car els con­cep­tes i fer-los com­pren­si­bles. “El quid de la qüestió és el con­cepte de valor, de com es valo­ren les coses; a vega­des les empre­ses s'incli­nen per una manera o per una altra i no vol dir que vul­guin enre­dar, però s'ha d'expli­car el que es vol dir”, asse­gura.

La llei esta­bleix una dis­tinció entre les empre­ses que tenen l'obli­gació d'audi­tar: les ano­me­na­des EIP (enti­tats d'interès públic) tenen unes exigències supe­ri­ors. Són EIP les empre­ses cotit­za­des, les enti­tats de crèdit i les asse­gu­ra­do­res, entre d'altres. Això són prop d'unes 2.000 a l'estat. Aques­tes com­pa­nyies han de dis­po­sar d'una comissió d'audi­to­ria, for­mada per mem­bres del con­sell d'admi­nis­tració de l'empresa, i la majo­ria han de ser inde­pen­dents. La comissió té assig­nada la missió de con­fir­mar la inde­pendència de l'audi­tor.

La llei esta­bleix altres mesu­res per garan­tir aquesta inde­pendència, com ara l'obli­ga­to­ri­e­tat de rotar la firma audi­tora, que no podran superar els deu anys, ni els cinc en el cas del soci audi­tor. Fins ara només exis­tia l'obli­ga­to­ri­e­tat de can­viar el soci cada deu anys. En el cas de les grans empre­ses, la feina d'audi­to­ria esdevé gai­rebé una tasca cons­tant, de tal manera que els pro­fes­si­o­nals tenen el seu lloc de tre­ball ubi­cat a les ofi­ci­nes del cli­ent. “La fami­li­a­ri­tat faci­lita que davant un pro­blema la bona relació entri en joc; també és més fàcil enga­nyar un audi­tor que es coneix”, explica Álex Núñez.

Amb la mateixa intenció de garan­tir la inde­pendència del con­trol de comp­tes, també es limita el tipus de ser­vei que addi­ci­o­nal­ment pot pres­tar la firma audi­tora al cli­ent, en tot cas no poden superar el 70% dels hono­ra­ris totals dels últims tres exer­ci­cis con­se­cu­tius. Aques­tes rota­ci­ons i incom­pa­ti­bi­li­tats ja han començat a moure els mapa de les qua­tre grans fir­mes audi­to­res que pres­ten els seus ser­veis a les grans empre­ses (KPMG, Deloitte, PwC i Ernst & Young), i hi haurà més can­vis.

Sobre el paper, aquests can­vis hau­rien de por­tar a millo­rar la con­fiança en els audi­tors. Ara bé, Casas té dub­tes que l'incre­ment de nor­ma­tiva suposi cap garan­tia, “al final el que compta és la pro­fes­si­o­na­li­tat de l'audi­tor”. En aquest sen­tit, lamenta que “la soci­e­tat no valora prou la res­pon­sa­bi­li­tat que té l'audi­tor”.

De fet, si hom mira els judi­cis oberts per escàndols, sem­pre hi ha una ombra de sos­pita sobre l'actu­ació de l'audi­tor. Els audi­tors es defen­sen: “La nos­tra és una tasca pre­ven­tiva, en cap cas no és detec­ti­vesca o policíaca, no detec­tem fraus”, afirma Daniel Faura. “Se'ns vol fer partícips de l'engany davant l'opinió pública”, pensa el degà dels eco­no­mis­tes. Núñez recorda que fir­mes com KPMG tenen un depar­ta­ment de frau que aplica tècni­ques cri­mi­nalísti­ques, però que no té res a veure amb l'audi­to­ria: “Hi ha una gran con­fusió al res­pecte”, es lamenta.

“Hi ha una cacera en marxa”

Cristóbal Martell, lletrat de processos com els de Messi o dels Pujol, pensa que hi ha ganes d'una primera condemna
Francesc Muñoz

Si hom revisa els processos judicials sobre els escàndols empresarials que hi ha hagut a l'estat els últims anys, s'observa que la demanda de responsabilitats als l'auditor ha anat creixent d'intensitat cas a cas, fins l'afer Bankia, en què la fiscalia ha anat un pas més enllà i aprecia complicitat. En concret parla d'actitud dolosa de l'auditor en el falsejament dels comptes de l'entitat financera en la seva sortida a borsa.

El dol, que comporta coneixement del delit i voluntat en la comissió, és el que marca la seva rellevància penal. En cas de prosperar aquesta petició marcaria un abans i un després en l'assumpció de responsabilitats de l'auditor. “De moment no hi ha hagut condemnes a la funció auditora, la qual cosa és una bona notícia, però la fiscalia l'ha posat en el punt de mira: s'inicia la cacera de l'auditor”; són paraules de l'advocat penalista Cristóbal Martell en unes jornades recents al Col·legi d'Economistes sobre els riscos de l'auditoria.

El degà dels economistes, Joan B. Casas, reconeix que “la deriva penal de l'Audiència no tranquil·litza gens el sector”. Casas, que també és soci fundador d'una firma d'auditors, admet que es donen casos de mala praxi professional però refusa que s'hagi de parlar d'actuacions doloses i esgrimeix les dades de l'Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas (ICAC), l'ens adscrit al ministeri d'Economia i Comptabilitat, que vetlla per la bona actuació dels auditors. Segons la memòria de l'ICAC referides al 2015, dels 58.881 treballs d'auditoria que hi va haver a Espanya, només es van obrir 65 expedients, dels quals 15 es van sobreseure i només 3 van rebre sanció disciplinària per falta d'independència molt greu. Respecte a aquestes dades, el degà del Col·legi del Censors Jurats de Comptes, Daniel Faura, diu que demostren que no hi ha cap problema generalitzat de reputació a la professió: “Fa més soroll un arbre que cau que un bosc que creix”, assegura.

En aquesta “cacera a l'auditor” que denuncia Cristóbal Martell hi ha contribuït la percepció del ciutadà, cada cop més estesa, “què davant a un problema, si l'àmbit penal no intervé, el problema no s'aborda”. També és cert, segons el conegut advocat, que des de fa temps estem assistint a l'extensió de la victimització, “i a aquest ball els auditors han estats convidats a ballar”, assegura Martell.

Fins ara cap advocat o fiscal no havia contemplat la participació de l'auditor en el delicte. S'entenia que el seu treball era l'instrument gràcies al qual el criminal ocultava el seu delicte, però no s'hi observava participació directa. El cas Banesto obre una porta, es parla l'artificis comptables i que no es podia descartar la responsabilitat de les auditores per “cooperació necessària”. A això puja el fiscal del cas Bankia, que emplaça la societat auditora per cooperació en falsedat patrimonial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.