Opinió

Opcions de futur per a una Unió Europea sexagenària

En aquest mes de març se celebren els 60 anys dels Tractats de Roma pels quals es van crear la Comunitat Econòmica Europea i l'Euratom, que desprès de molt canvis quantitatius i qualitatius al llarg d'aquests any han donat lloc a l'actual Unió Europea.

El Moviment Europeu ha convocat una marxa sobre Roma per reclamar una Europa més integrada el dia en què els caps d'estat i de govern de la UE es reuniran a la capital italiana per commemorar el seixantè aniversari dels Tractats de Roma, fent avançar el que va significar el Tractat de París de 1951 que creava la Comunitat Europea del Carbó i de l'Acer (vegeu www.marchforEurope2017.eu).

El Moviment Europeu ha promogut també un manifest a favor d'una autèntica unió europea per garantir el benestar, la seguretat i la democràcia, superant els problemes actuals de la UE: Brexit, immigrants i refugiats, desigualtats i malestars, gestió de l'euro, quarta revolució industrial, etcètera.

Però si aquesta manifestació popular té interès, té molt més interès el fet que amb vista a la reunió del Consell Europeu que se celebrarà després que els britànics hagin demanat la seva sortida de la UE a començaments d'abril, la Comissió Europea presidida per Jean Claude Juncker ha publicat l'1 de març el Llibre Blanc sobre el futur d'Europa en què reafirma els valors europeus que s'han de defensar (democràcia, defensa de la llei, estat de dret), en què repassa els avançaments que ha fet la integració europea en tots els seus anys de vida i en què analitza els reptes que la UE ha d'afrontar i els escenaris de futur que al seu entendre se'ls ofereixen als 27 estats membres de la UE un cop el Regne Unit hagi abandonat Europa en el seu procés de Brexit.

Amb això la Comissió Europea vol que els caps d'estat i de govern dels 27 estats que quedaran a la UE i els parlaments es defineixin sobre el grau d'integració que creuen necessari fer avançar després que es produeixi el Brexit.

Activar l'article 50.

Un Brexit que començarà a negociar-se a partir del moment que el govern de la Sra. May presenti la sol·licitud d'activació de l'article 50 del Tractat de Lisboa en execució del mandat del referèndum del 23 de maig de 2016 i del mandat rebut de la Cambra dels Comuns el 8 de febrer -matisat per la Cambra dels Lords l'1 de març respecte als drets dels ciutadans- i que només arribarà a port quan culminin les ratificacions dels pactes a què s'arribi per fixar els termes de la sortida del Regne Unit de la Unió en un procés que, com s'està veient ara i que s'havia ocultat pels que volien “independitzar-se de la UE”, està carregat de dificultats tant intrínseques al necessari respecte a la normativa europea com conseqüència dels diferents interessos negociadors (comercials, de moviment de persones, d'acollir agències que hauran de deslocalitzar-se, etcètera) que tenen cada un dels 27 respecte al que han de ser les futures relacions de la UE amb el Regne Unit.

A les 32 pàgines del Llibre Blanc sobre el Futur de l'Europa dels 27, la Comissió Europea explicita les avantatges i limitacions de les cinc opcions plantejades pel futur de la UE partint de la idea que en tot cas caldrà repensar moltes coses perquè l'entorn mundial per a la UE d'avui és molt diferent del que havia existit en el passat per fer front als reptes de les noves tecnologies, pel fet que Europa està veient caure el seu pes en la població i en la producció mundial, i per la realitat d'un món que presenta per una banda més reptes però, per una altra, també més oportunitats, tal com es va reconèixer al Consell Europeu celebrar el passat 27 de gener a Bratislava i com havia defensat el president Juncker en el seu discurs davant el Parlament Europeu al 2014.

Els escenaris.

El primer dels escenaris seria seguir igual que fins ara i limitar-se al programa actual de reformes positives. El segon escenari seria el de centrar-se progressivament a aprofundir el mercat únic. El tercer seria que els que desitgen avançar més, facin avançar cooperacions reforçades en àmbits específics (Europa a diverses velocitats). El quart escenari seria el de fer menys però de forma més eficient, deixant de banda àmbits en què la UE no aporta valor afegit addicional. El cinquè escenari seria fer molt més i de forma conjunta.

El Consell Europeu, després de veure el que demana el Regne Unit en activar l'article 50, decidirà la resposta negociadora que cal donar a Londres i quin ha de ser el camí a seguir per la integració a 27 més enllà dels primers 60 anys dels Tractats de Roma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.