Fresh Laundry centrifuga
L'ensenya de bugaderies autoservei desplega les unitats mòbils Fresh Box
Les bugaderies mòbils són la resposta a la falta de locals ben situats
Roberto Haboba, creador de la marca de bugaderies d'autoservei Fresh Laundry, amb 40 establiments 39 dels quals a Catalunya, ultima el llançament comercial de la seva darrera idea de negoci: les bugaderies mòbils Fresh Box. De moment ha invertit uns 200.000 euros a desenvolupar el concepte i fer-ne els prototips, i ara cerca suport financer de la banca per al llançament: uns 500.000 euros més.
Fresh Box fa un any que està a prova en dues instal·lacions en propietat a Sant Fost de Campsentelles i Tarragona; i també s'ha testat en festivals de música. Haboba afirma que la intenció és fer el desplegament de la xarxa a mitjans d'any. Igual que les bugaderies Fresh Laundry, el creixement es farà mitjançant franquícies: “He previst tres modalitats: compra, lloguer amb dret a compra i acord d'explotació amb propietaris d'espais”, explica. Centres comercials, gasolineres, estacions d'esquí, aparcaments... són alguns dels llocs que el propietari de Fresh Box identifica com a idonis, però no tots serveixen: “Cal que hi hagi concurrència de gent i que hi hagi altres activitats associades”, apunta. Rentar la roba i assecar-la implica una inversió de temps d'entre 45 minuts a una hora. L'ideal és que l'usuari pugui aprofitar per comprar, fer-se la manicura o rentar el cotxe.
“La localització de la bugaderia és clau en l'èxit del negoci”, insisteix Roberto Haboba, argentí de Buenos Aires instal·lat des de fa anys a Mollet del Vallès. De fet, Fresh Box neix després de cinc anys d'experiència i d'haver constatat que la falta de locals idonis és un fre a l'expansió de la marca mare Fresh Laundry. “Sondegem el mercat constantment a la recerca de locals buits i fins i tot els agafem abans de tenir franquiciat perquè els bons locals són un bé escàs”, assegura Haboba.
No obstant això, Fresh Laundry espera arribar enguany a les 65 bugaderies, 25 més que a l'inici de l'any. Després del seu creixement a Catalunya, el 2016 va obrir la primera a Madrid i, més recentment, a Castelló; també s'han identificat altres ciutats com ara Màlaga, Pamplona i Sevilla. En realitat està indicat per a localitats de més de 15.000 habitants.
Les bugaderies autoservei són un negoci pròsper que cada cop té més usuaris: “No hi ha una tipologia clara d'usuari, el 80% de la població en pot fer ús en algun moment”, diu Haboba. El principal argument de venda que utilitza el fundador de Fresh Laundry i Fresh Box és l'estalvi econòmic que representa per a una família de quatre membres: “D'uns 16 euros a la setmana entre energia, sabó i aigua”, calcula. Cal comentar que les màquines funcionen amb gas.
El perfil del franquiciat també té un ampli espectre, però no és infreqüent el multifranquiciat: inversor amb diverses bugaderies. Obrir una bugaderia Fresh Laundry claus en mà costa uns 80.000 euros i inclou suport en la formació i en l'estudi de mercat; no s'han de pagar royalties. El cost de manteniment és mínim i no cal que hi hagi un treballador al local: “Només cal atendre la neteja, que es pot subcontractar”, diu Haboba.
El fundador de Fresh Laundry va començar el negoci de les bugaderies amb un primer establiment a Mollet del Vallès i posteriorment va decidir apostar fort i obrir-ne un altre a Barcelona. Neix Splash, a l'esquerra de l'Eixample, que destil·la un bon gust pel disseny. De fet, és escenari habitual de pel·lícules i espais televisius. Fresh va venir després.
Centre d'interpretació del rentat
El descobriment d'uns vells safareigs al local que havia d'albergar el Fresh Laundry de Vic, va ser el germen del que avui és el Centre d'Interpretació del Rentat de la Roba, un recorregut per la història de l'activitat a través d'estris i màquines que Roberto Haboba ha anat recuperant. “Fins fa només un segle, rentar la roba no va canviar, la revolució és recent”, explica.