La teva empresa té valors?
La Fundació Factor Humà crea una eina digital d’autodiagnòstic per identificar quina salut tenen les organitzacions
Es basa en un llistat d’accions basades en els principis del Manifest F. Humà
La majoria de les organitzacions tenen a les seves webs unes frases sobre els seus valors i missió en què traspuen principis com l’ètica, tenir la persona al mig de les organitzacions o la transparència, entre d’altres. Ara bé, a la pràctica, les organitzacions acompleixen aquestes declaracions d’intencions o es queda només en això, bones paraules?
La fundació Factor Humà ha desenvolupat una eina que ajuda a detectar i diagnosticar si al darrere d’aquestes amables frases hi ha fets que corroborin els seus principis i els implementen en el seu dia a dia.
Es tracta del baròmetre Factor Humà, un instrument d’autoanàlisi sobre la salut de les empreses en temes de gestió de recursos humans i en valors com l’ètica, la coresponsabilitat i d’altres principis que fan millor i més responsable l’entorn de treball.
La directora de la Fundació, Anna Fornés, explicava en una trobada amb la premsa per presentar l’eina que és un servei gratuït per a les organitzacions que consisteix a respondre unes preguntes a un seguit de 10 indicadors. “Es valora, es fa seguiment i anàlisi de cadascun dels indicadors, en definitiva, és una eina que ajuda a obtenir informació sobre el nivell d’acompliment d’uns principis que fomenten entorns de treball estimulants i motivadors”, explicava Fornés. Permet en definitiva saber fins a quin punt estan acomplint els principis i empeny les organitzacions empresarials a dissenyar mesures i accions per poder millorar en els punts fluixos. Cada organització d’una manera interna ha de situar el seu punt d’inici i d’arribada.”Objectivitzar les dades per al departament de finances d’una empresa és fàcil, però en el cas de recursos humans no teníem cap eina per poder mesurar què s’està fent d’una manera tan transversal”, explicava la directora general de Suara Cooperativa, Àngels Cobo, una de les 20 organitzacions que ha participat en la prova pilot del baròmetre.
Llistat d’accions.
El baròmetre recorre punt per punt i fa reflexionar l’empresa de les seves accions en cadascun d’ells. I aleshores planteja preguntes concretes, com per exemple: hi ha programes per la prevenció i el tractament de l’assetjament sexual? Existeix un compromís ètic formalitzat? Existeixen documents específics referits als procediments de mobilitat o promoció professional? Les respostes, que queden a resguard de cada organització empresarial, tindran la fidelitat a la realitat que cadascuna de les participants vulgui donar-li. “Ajuda a fer una retrospecció àmplia de l’empresa en termes en els quals poc sovint es reflexiona”, diu Fornés
El baròmetre va dirigit a òrgans de govern, responsables dels departaments i àrees de gestió de persones, amb l’ambició objectiu que se’n parli a tots els òrgans de govern, com a una eina d’objectivització més.
A la pràctica, les empreses de manera gratuïta el poden descarregar de la web de la Fundació. Ara com ara, existeixen dues versions
Anna Fornés avança que a mesura que vagin recollint baròmetres faran estudis i informes periòdics de la salut de les organitzacions en temes de recursos humans i a més oferiran a les empreses un servei de benchmark per poder comparar-se en el seu sector. Aquest servei últim si que tindrà un cost per a les no associades a la fundació.
“Detectem camí per recórrer”
Suara cooperativa, una empresa d’economia social amb més de 30 anys d’experiència en el sector de l’atenció a les persones i sense ànim de lucre, que és una referencia en termes de participació dels empleats i socis, ha fet l’autodiagnòstic i ha engegat accions de millora. “Després d’implementar el Baròmetre hem creat un comitè d’ètica i ens hem adonat que tenim molt camí per recórrer”, explicava Mònica Vázquez, directora d’Àrea Persones a Suara Cooperativa.
“El debat ja ajuda a la millora”
L’empresa Ferrocarrils de la Generalitat està entre les 20 organitzacions que ja ha realitzat el baròmetre. Juliana Vilert, la directora social corporativa de l’empresa assegura que el baròmetre ha ajudat a debatre en temes sobre la gestió de persones. “Només aquest procés ja ha obert línies de millora per a la companyia”, explica.