Opinió

El futur és dels graus universitaris lliures

El sistema espanyol d’aprovació de graus és lent i original. Sense entrar en valoracions sobre l’encert quant a la qualitat dels graus que s’aproven, la lentitud fa que sovint es perdi l’oportunitat de fer modificacions o ajustos que permetrien mantenir la formació més actualitzada

Al març, quan comença el Saló de l’Ense­nya­ment, veiem la cre­a­ti­vi­tat dels dife­rents cen­tres ofe­rint nous graus uni­ver­si­ta­ris. De tres anys, la majo­ria de qua­tre, graus sen­zills, graus dobles, graus en anglès, graus con­junts entre uni­ver­si­tats... Una gran diver­si­tat fruit, al meu enten­dre, de l’interès de gua­nyar estu­di­ants apro­fi­tant alguns nínxols de mer­cat. En alguns casos em sem­blen més una ope­ració de màrque­ting que no una neces­si­tat social. Tinc la sen­sació que l’elecció d’un grau, si obli­dem els que defi­nei­xen pro­fes­si­ons, espe­ci­al­ment sanitàries i regu­la­des com pot ser la medi­cina, la infer­me­ria o la farmàcia, té més a veure amb el nom i la moda que no amb un bon conei­xe­ment del que hi ha dar­rere i de la pro­ba­bi­li­tat rao­na­ble de tro­bar després una feina.

El sis­tema espa­nyol d’apro­vació de graus és lent i ori­gi­nal. Sense entrar en valo­ra­ci­ons sobre l’encert quant a la qua­li­tat dels graus que s’apro­ven, la len­ti­tud fa que sovint és perdi l’opor­tu­ni­tat de fer modi­fi­ca­ci­ons o ajus­tos que per­me­trien man­te­nir la for­mació més actu­a­lit­zada.

Sí excep­tuem les pro­fes­si­ons alta­ment regla­des com la medi­cina, el model de for­mació que es reque­reix actu­al­ment per adap­tar-se a les neces­si­tats de pro­fes­si­o­nals és molt dife­rent a la de fa uns anys. Ales­ho­res els currículums eren pocs i amb escas­ses pos­si­bi­li­tats de fer matèries opta­ti­ves. Poste­ri­or­ment l’opci­o­na­li­tat va créixer molt i més recent­ment les opci­ons dins d’una car­rera s’han reduït però el nom­bre de graus ha cres­cut molt. Tant, que els estu­di­ants quan es mouen pel món es tro­ben amb pro­ble­mes d’equi­pa­ració cur­ri­cu­lar que dema­nen una certa ima­gi­nació per solu­ci­o­nar-los. El sis­tema s’ha fet més com­plex sense que això hagi com­por­tat una millora evi­dent quant als conei­xe­ments dels gra­du­ats.

Mal­grat la com­ple­xi­tat hi ha rigi­desa inne­cessària. Tenim graus que són com­bi­na­ci­ons de matèries obli­gatòries que no tenen més raó per ser tron­cals que equi­li­bris i pres­si­ons cor­po­ra­tius per incor­po­rar-les en els plans d’estudi. L’acce­le­ració en la cre­ació de conei­xe­ment indica que els graus tal com s’ente­nen ara hau­rien de des­a­parèixer per donar lloc a uns currículums molt fle­xi­bles a elecció de l’estu­di­ant.

Un model més rao­na­ble i ade­quat seria la lliure elec­ci­ons de matèries per part dels estu­di­ants de forma que el currículum fos, en un alt per­cen­tatge, lliure. Amb llarga experiència acadèmica, em con­si­dero gai­rebé incapaç de saber que neces­sita un gra­duat avui més que bona base, capa­ci­tat de tro­bar, selec­ci­o­nar i ges­ti­o­nar la infor­mació i capa­ci­tat d’adap­tació. D’aquí pocs anys només li ser­virà això.

Grau de rigi­desa.

Per faci­li­tar la vida a l’estu­di­ant a la uni­ver­si­tat no som prou rígids en els reque­ri­ments que cal exi­gir per poder cur­sar una deter­mi­nada matèria, els conei­xe­ments adqui­rits. La màniga ampla en això evita adqui­rir una bona base. Aquesta seria per a mi l’única con­dició necessària per matri­cu­lar-se d’una matèria. Per exem­ple, ningú no podria matri­cu­lar-se de Matemàtiques II sense haver superat Matemàtiques I. Cada matèria amb els seus pre­re­qui­sits i lli­ber­tat com­pleta d’elecció.

Ara que tot­hom parla de conei­xe­ments d’huma­ni­tats, no veig per què un estu­di­ant no hau­ria de poder fer 180 crèdits de química i 60 de filo­so­fia, per posar un exem­ple. Quina titu­lació tin­dria? Cap en con­cret. Importa el nom o el con­tin­gut? Si jo hagués de con­trac­tar algú per a una feina no m’amoïnaria gens ni mica. Segu­ra­ment, vist des de l’empresa química, valo­ra­ria més conei­xe­ments de filo­so­fia, la capa­ci­tat per rao­nar, que alguna assig­na­tura de química que mai no li ser­vi­ria per a res.

Simi­lar és el que passa amb els estu­di­ants que ens visi­ten per fer un Eras­mus. No hi ha una cor­res­pondència entre titu­la­ci­ons, els plans d’estudi són diver­sos i no es poden fer con­va­li­da­ci­ons. Sen­zi­lla­ment, se’ls reco­nei­xen crèdits.

Fa tres anys la Uni­ver­si­tat Pom­peu Fabra va crear el grau obert, un pas en aquest camí. Inno­va­dor a Cata­lu­nya, per­met gran fle­xi­bi­li­tat cur­ri­cu­lar. Ignoro quant va cos­tar acon­se­guir l’apro­vació i publi­cació al BOE, sovint les coses intel·ligents costa enten­dre-les. Un pas enda­vant que vaig con­si­de­rar encer­tat. Pos­si­ble­ment no es podia anar més enllà.

Ara hem de tren­car com­ple­ta­ment amb les coti­lles i afe­gir graus oberts en la seva tota­li­tat. Un con­cepte dife­rent al de la UPF, més deter­mi­nat a pri­mer curs amb matèries pro­pedèuti­ques per després fer un currículum molt més lliure. Necessària­ment amb tutors preu­ni­ver­si­ta­ris i uni­ver­si­ta­ris.

Grau obert

El grau obert és un grau flexible que ofereix la UPF per poder adquirir una formació interdisciplinària abans de cursar el grau amb què l’estudiant es vol titular. Permet triar assignatures molt diverses a primer curs, alguna excepcionalment de segon, i després incorporar-se al grau que es vulgui. S’obté un grau principal amb una formació al començament que, en alguns casos, per met obtenir un minor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.