Les teles guanyen adeptes
La tercera generació de Ribes & Casals combina tradició i noves tecnologies per satisfer els clients d’abans i d’ara
Fa 85 anys obria al número 25 del carrer Alt de Sant Pere de Barcelona la primera botiga Ribes & Casals, fundada per Joan Ribes i Joan Casals. Era una època en què el sector tèxtil a Sabadell i Terrassa i la confecció industrial gairebé no existien. L’èxit va fer que el negoci es traslladés, el 1940, a una nova botiga més gran i modernitzada, ubicada al carrer Pau Claris, 79, i que se n’obrís una segona, l’any 2000, al carrer Roger de Llúria, 7, amb la voluntat que amb el temps agafés el relleu del local de Pau Claris i es convertís en la seu de la firma a la capital del país.
Paral·lelament, s’anaven succeint els canvis generacionals al capdavant del negoci. En la dècada dels setanta, es van ocupar de la gestió empresarial els fills dels fundadors i a finals de la dècada dels noranta hi van entrar els nets, els cosins Àlex i Ramon Casals, actuals gestors de la firma. La tercera generació ha mantingut la trajectòria històrica de Ribes & Casals, que ha estat sempre la de ser fidel a la venda de teixits per al públic en general i a l’engròs, adaptant-se als nous temps i a les demandes dels clients en cada moment.
La confecció industrial a preus molt econòmics ja va sumir el sector en una situació delicada, prèvia a la crisi financera que es va patir de manera general a partir del 2007. Tot i això, Àlex Casals assenyala: “No vam ser dels més perjudicats perquè, al final, el nostre és un sector d’estalvi. Durant aquells anys vam tenir el mateix tràfic a la botiga, tot i que el tiquet va baixar.” Tanmateix, van decidir no acomiadar ningú i mantenir la plantilla, que ara ha arribat als 180 treballadors, repartits entre les botigues que la firma té a Barcelona, Madrid, Sevilla, Palma i Màlaga.
La crisi va canviar moltes coses en el sector: va provocar que les peces artesanes, fetes per un mateix, fossin molt apreciades i, a més, el client tipus va deixar de ser una dona de certa edat per passar a un ventall ampli d’edats i dels dos sexes. “Avui dia hi ha força homes que saben cosir, cada vegada més, i que són aficionats al bricolatge. A ells també els tenim com a clients, perquè venen a la botiga a buscar teles per entapissar cadires, per exemple”, explica l’Àlex.
Noves línies de negoci.
En la introducció de les noves generacions en el món de la costura també han tingut molt protagonisme els programes de televisió específics i els canals que han obert els bloguers a la xarxa, que cada cop tenen més seguidors. Ribes & Casals també s’ha sumat a aquest canvi. El seu web de venda en línia, Tiendatelas.com https://tiendatelas.com/ , un espai inaugurat el 2014, té 1 milió de visites anuals i més de 5.000 productes introduïts. El 2015 va rebre el Premi Nacional a la Iniciativa Comercial. “El web, en què tot just acabem d’introduir millores, permet que els clients que no tenen una botiga nostra a prop puguin accedir amb facilitat als nostres productes, estalviant-los temps i desplaçaments, que, en definitiva, també representa un estalvi de diners”, indica l’Àlex.
També estan presents a les xarxes socials més conegudes. “Estem especialment actius a Facebook (https://ca-es.facebook.com /RibesCasals/ ), Instagram www.instagram.com/ribesycasals/?hl=es i YouTube https://www.youtube.com/channel/UCb_-Wx9_OYTLUu0E_rYf-zg ”, diu l’Àlex, que explica que donen suport i fan campanyes amb bloguers, organitzen concursos a través del canal de YouTube i participen en programes de televisió dedicats a la costura.
Quant a teixits, el Ramon i l’Àlex són testimonis dels canvis generacionals que s’han produït en l’últim quart de segle i de les preferències de les àrees de l’Estat. “Cada zona no només té la seva pròpia moda, sinó que també són diferents els patrons dels vestits, els colors i els estampats, i el tipus de teixits demandats”, explica l’Àlex, que destaca que “a Madrid venem més llaneria i més teixits amb pedreria, mentre que a Barcelona el client és més sobri i li agraden més els teixits llisos per als esdeveniments socials.”
L’Àlex i el Ramon són els fills més grans de les famílies propietàries. Tot i això, els pares encara continuen anant a la botiga de Barcelona, “donant savis consells i participant en les decisions importants”, explica en Ramon. “Intentem que hi hagi un sol punt de vista i un sol criteri a l’hora de prendre decisions i, tot i que tenim punts de vista diferents, sempre ens posem d’acord”, puntualitza l’Àlex.