Gran angular

El groc, de moda

grans associacions prediuen a escala mundial les tendències de color. Fa dos anys van predir que el groc seria tendència. Coincidència?

Qui ho havia de dir! Entre les 1.800 tona­li­tats dife­rents de colors que té la carta Pan­tone, el groc és tendència en la tem­po­rada pri­ma­vera estiu d’enguany. Quan més sig­ni­fi­cat ha pres el color groc en la nos­tra soci­e­tat, el sec­tor de la moda el des­taca. Coin­cidència? Sí, perquè les tendències es deci­dei­xen amb molta ante­lació, en aquest cas molt abans de l’octu­bre pas­sat, molt abans que els polítics cata­lans fos­sin empre­so­nats. Però la casu­a­li­tat ha fet que les taques de groc s’escam­pin pels apa­ra­dors i boti­gues de roba del país.

“Les tendències de color i de mate­ri­als es pre­di­uen dos anys abans”, con­firma la doc­tora Encarna Ruiz, direc­tora de Inves­ti­gació d’ESDi­Co­lor_­LAB a l’Escola Supe­rior de Dis­seny (ESDI), i indica: “Tot just ara hem pre­dit la carta de color de la pri­ma­vera estiu del 2020.” L’ESDI és el repre­sen­tant de l’Estat en l’asso­ci­ació inter­na­ci­o­nal Inter­co­lor, i també és l’única uni­ver­si­tat entre empre­ses. Inter­co­lor –con­for­mada per repre­sen­tants de divuit països– és una de les qua­tre grans agències del món que pre­di­uen les tendències de color, “una tasca que s’ela­bora des de la soci­o­lo­gia del dis­seny i des de les tendències del com­por­ta­ment humà”: “Nosal­tres creem l’ambi­ent”, con­clou Ruiz.

El mer­cat neces­sita temps per assu­mir les noves tendències de color, asse­gura. “El tèxtil és el pri­mer sec­tor que agafa color, però al dar­rere hi va la resta de la indústria, des de l’auto­moció fins a la tec­nològica.” S’han de pre­pa­rar els colors i els mate­ri­als perquè les empre­ses els adqui­rei­xin, ela­bo­rin les peces i les posin al mer­cat.

El groc, explica Ruiz, “com a tendència ja hi era i ara ja virem cap al taronja”, color que ens anun­cia que serà pro­ta­go­nista el 2020. Després d’una crisi com la que hem vis­cut, asse­nyala que “el groc és un color molt engres­ca­dor, que indica entu­si­asme i moti­vació, molt neces­sari després de la crisi”. La soli­da­ri­tat amb els pre­sos ha con­ver­tit el groc en icona. “Aquest groc està pre­sent en el mer­cat català, però fora d’aquí, és un color con­tin­gut, es rebutja”, afirma Ruiz.

Per què no fer ser­vir aquesta coin­cidència per fer més soroll en l’àmbit polític? David Roman, pro­fes­sor i direc­tor de pro­gra­mes d’EADA, doc­tor en comu­ni­cació digi­tal interac­tiva, creu que això “seria tri­vi­a­lit­zar la qüestió, i hi ha un fort trans­fons emo­ci­o­nal al dar­rere”. Per ell, no s’ha de rela­ci­o­nar moda amb pre­sos polítics perquè “la moda és tri­vial i té un cicle de vida molt curt”. D’altra banda, asse­nyala, “el retail defuig qual­se­vol tipus de con­trovèrsia” en aquest sen­tit. “El groc és un color que genera molt soroll visual, més del que sem­bla”, asse­gura, i con­fessa que ell no creu que hi hagi tant groc als apa­ra­dors com alguns veuen, perquè la “per­cepció és molt sub­jec­tiva, i pot­ser a qui li diu alguna cosa el groc, el veu des­ta­cat per totes ban­des”. Sigui com sigui, el groc està de moda aquest estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.