Borsa

Exàmens més difícils per a Tesla

La pressió dels analistes sobre el seu negoci i les polèmiques d’Elon Musk estan al darrere de la volatilitat del valor

Fins fa uns tres anys, Tesla era poc més que un embrió, que una aposta. Això sí, una aposta que enlluernava molts. Avui, però, la fabricant de cotxes elèctrics és alguna cosa més que un embrió. Un fet que és, evidentment, positiu, però que comporta, de retruc, que milers d’ulls s’hagin posat a sobre seu.

Aquest focus sobre la companyia ha fet aflorar alguns problemes. Si a això s’afegeix un president amic dels focus i de les polèmiques, el nerviosisme dels inversors està servit. Això és, de fet, el que explica la important volatilitat del preu de les accions de la companyia a borsa.

Anàlisi.

Segons Toni Cárdenas, gestor de renda variable de Caixa d’Enginyers, més enllà dels grans titulars, el que de veritat preocupa i ocupa als analistes i els inversors són les dades operatives de l’empresa. Segons diu, el control sobre l’automobilística és tal que s’examina fins i tot si compleix els objectius setmanals de producció. Tesla es va posar com a fita fabricar cada setmana 3.000 vehicles i, si no s’arriba a aquesta xifra, els mercats la penalitzen.

A més, s’han presentat altres problemes que afecten el negoci. Un d’aquests problemes és la volatilitat en els preus de les bateries, un fenomen que l’empresa no pot controlar, però que també ha generat incertesa, ja que acabarà afectant els marges de la companyia o els preus dels vehicles. Als problemes de producció, la volatilitat dels preus i la incertesa sobre els marges s’han afegit problemes logístics. I, per acabar, l’increment dels aranzels a la Xina per la guerra comercial amb els EUA també ha repercutit sobre els preus dels cotxes elèctrics de Tesla. Per tot plegat, uns vehicles que s’havien de vendre per 35.000 dòlars es taxen ara en 45.000 euros. Davant aquest increment de preus, s’espera que alguns compradors mantinguin les comandes, però també que altres les anul·lin. De nou, una incertesa que genera nerviosisme en els mercats.

Cárdenas assenyala que falta veure la capacitat que té la companyia d’afrontar aquests reptes que han aparegut al seu camí. Si ho fa de manera que dona seguretat als mercats, no hauria de tenir problemes per aconseguir més finançament.

Polèmica.

Malgrat que són les qüestions relacionades amb el negoci les que importen als inversors i, per tant, les que han generat volatilitat en les accions de Tesla al llarg d’aquest any, hi ha un altre factor que hi ha contribuït. Es tracta d’una polèmica engegada pel seu cofundador i fins fa poc president -encara director general-, Elon Musk.

Avesat a estar sota el focus mediàtic, per la seva trajectòria empresarial i per la seva consideració com a guru tecnològic però també per la seva vida privada, el magnat acostuma a no mossegar-se la llengua davant els micròfons i a través de les xarxes socials. No ho va fer el mes d’agost passat, quan va escriure un tuit en què afirmava que estava considerant l’opció d’excloure Tesla de borsa i, fins i tot, posava preu a les accions -amb una prima del 20%.

Els títols de la companyia es van disparar i, davant aquest comportament, la SEC, el regulador borsari dels EUA, el va demandar acusant-lo d’haver causat “confusió” entre els inversors amb les seves declaracions públiques “falses i enganyoses”.

Només dos dies després, Musk arribava a un acord amb el regulador nord-americà. Aquest preveia la renúncia del magnat a la presidència de l’empresa durant tres anys -es mantindrà com a director general-, una sanció de 20 milions de dòlars per a Musk i l’obligació de nomenar dos consellers independents per a Tesla. Un acord que, segons els analistes, ha tingut una lectura positiva perquè Musk n’hauria pogut sortir molt més malparat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.