Empreses

Aspirines efervescents per fer la neteja

Baula irromp en el mercat de productes de neteja amb una pastilla efervescent que comporta avantatges ecològics, logístics i de salut respecte als seus competidors

La companyia treballa en una ronda de 300.000 euros

El sector de productes de neteja s’ha d’afanyar a lliurar al mercat productes més innocus, de menys impacte sobre el medi, i empreses com Baula van en aquesta línia, amb les seves pastilles efervescents que en dissoldre’s en aigua esdevenen una eina de neteja sostenible, en què a la fórmula biològica s’associen beneficis en la mitigació de les emissions de CO2 o l’eliminació de residu de plàstic.

Jordi Caparrós, director i fundador de Baula, recorda que quan es dedicava a testar en el mercat els productes de neteja dels quals duia la representació comercial, s’adonava que “el món de la neteja no evolucionava, sempre era el mateix producte, sense canvis en els formats.” No podia deixar de reflexionar sobre el fet que “més del 90% de les matèries primeres per a la neteja són d’estat sòlid, però normalment el producte final es presenta en format líquid.” D’altra banda, com a bon coneixedor del pa que s’hi dona, havia pogut certificar que el “el producte de neteja, com millor funciona és sòlid, perquè quan es dilueix perd eficàcia. És per això que als grans túnels de neteja dels hospitals, per exemple, s’estimen més el detergent en pols.”

La virtut del sòlid.

Els productes de neteja per al terra, els banys, per desengreixar o els multiusos, normalment es presenten en una versió líquida, amb un 5-10% de matèria primera que, a més, ve diluïda.

Així doncs, la qüestió era “com podia portar el producte de la muntanya al client?” “A través de l’efervescència, el procés que va inventar Bayer fa més de 100 anys.”D’aquestes reflexions neix la pastilla de Baula, que un cop es fa efervescent a l’aigua, esdevé un producte de neteja per al terra, el bany i la cuina.

La primera diana triada perquè el producte es faci un lloc en el mercat és el segment de les empreses de neteja industrial: “Parlem d’empreses de 100.000 treballadores que també són mestresses de casa i que han pogut testar l’efectivitat de les pastilles.” Així, entre els seus clients, trobem la firma de neteja Ikiwi, a més d’establiments com el Club Natació Barcelona, l’escola d’hostaleria CET i la Casa Batlló. Jordi Caparrós destaca que s’ha aconseguit resoldre l’equació “d’un producte que, amb un component ecològic i efectiu, pugui estar en els preus del mercat.” Per donar impuls al producte, Baula ha arribat a acords amb multinacionals per distribuir-lo. “Tot i que perds marge, multinacionals com aquestes et poden posar el producte a tot el món en un dia, cosa que nosaltres sols trigaríem vint-i-cinc anys”, diu Caparrós.

Per deixar ben palès que el producte és competitiu, s’han realitzat tests d’efectivitat amb la certificadora Eurofins, que ha comparat el producte de Baula amb els seus homòlegs del mercat, amb resultats prou favorables: “La neteja és com la boxa, si guanyes el campió, ara el campió ets tu.” Davant dels seus competidors, Baula pot exhibir valors tan incontestables com la virtut logística: “Un contenidor ple de les nostres pastilles equivaldria a 467 del producte convencional.” El problema del transport també es planteja en les grans firmes de neteja: “No és el mateix repartir pastilles que grans recipients de producte diluït, si tens mil centres que has de netejar.”

Amb tot, val a dir que on sedueix més el producte de Baula és en els mercats exteriors, en països on el consumidor no té prejudicis davant els productes de neteja ecològics, com és el cas de Suècia i Alemanya, o en un mercat emergent com el de Sud-àfrica, on el producte monodosi “és ideal per a les classes populars, que no tenen recursos per comprar un litre de producte.” En aquest sentit, l’Índia és un altre mercat que cal explorar.

Baula, que preveu facturar el 2019 uns 1,5 milions d’euros i que va iniciar la seva singladura amb un capital inicial de 185.000 euros, està treballant en aquests moments en una ronda de finançament de 300.000 euros, després que recentment ha rebut 125.000 euros, dels quals n’ha cobrat 75.000, de l’ajut Start-up Capital d’ACC10.

Beneficis per al medi i per a la salut

El producte de Baula s’inscriu plenament en la nova cultura de la química verda. Tot seguint el que prescriu la normativa Ecocert, la més estricta, la fórmula del producte és genuïnament biològica, amb àcids cítrics i bicarbonats d’origen vegetal. El tensoactiu, a més, ve de l’oli de palma. Pel que fa a la toxicologia, segons l’avaluació de la norma comunitària REACH, la ingestió d’una pastilla no arriba a matar un conill i si es dilueix al mar, no afecta les microalgues, és a dir, un 0% de residu orgànic en el procés de degradació. Un atribut de sostenibilitat que destaca Caparrós és l’estalvi en envàs de plàstic, de fins al 90%, en la perspectiva del 2030, data a la qual la UE vol arribar havent minvat notablement l’ús d’envasos no reciclables. La reducció de CO2 emès a l’atmosfera en el transport també és notable. Un altre benefici té a veure amb la salut dels treballadors: “En el sector de la neteja industrial, en què les treballadores treballen molt intensament, un 37% de les baixes laborals estan causades per emanacions dels productes o per l’excessiu pes dels recipients que s’han de carregar.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.