Gran angular

El Port de Barcelona avança en el procés de digitalització

PierNext divulgarà la transformació del sector i dinamitzarà l’ecosistema innovador a l’entorn portuari

La iniciativa forma part de Digital Port, projecte iniciat l’any passat
PierNext pretén posicionar-se com una plataforma d’anàlisi i reflexió

El Port de Bar­ce­lona con­ti­nua en el camí cap a la seva digi­ta­lit­zació i la de l’entorn de la comu­ni­tat portuària. I ho fa enllaçant un cop més amb l’eco­sis­tema empre­ne­dor de la ciu­tat de Bar­ce­lona.

“El nucli del nos­tre model d’inno­vació és la visió que tenim a llarg ter­mini. L’ano­me­nem visió 2040 i es basa en qua­tre punts: esta­blir un model per ges­ti­o­nar la inno­vació amb estruc­tu­res infor­mals, sense rigi­desa; expli­car el que estem fent –d’aquí neix el Pier­Next, una pla­ta­forma digi­tal de conei­xe­ment, pre­sen­tada el setem­bre pas­sat–; la cre­ació d’ali­an­ces amb el nos­tre entorn i també amb les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques, les uni­ver­si­tats i els cen­tres de recerca, perquè no podem inno­var sols i, per tant, par­lem d’inno­vació oberta; i, final­ment, la cre­ació d’un entorn pro­pici per a la inno­vació impul­sant acci­ons perquè el talent sor­geixi des de dins mateix del Port de Bar­ce­lona”, explica Car­les Rúa, res­pon­sa­ble de pro­jec­tes estratègics i inno­vació de la ins­tal·lació portuària.

Després de la posada en marxa de dos pro­gra­mes diri­gits a pro­pi­ciar la inno­vació, com el Port Cha­llenge Bar­ce­lona -impulsa la cre­ació de nego­cis inno­va­dors amb base tec­nològica que han de con­tri­buir a millo­rar l’eficiència, la com­pe­ti­ti­vi­tat i l’excel·lència del ser­vei de la comu­ni­tat portuària– i el Port Innova-Bar­ce­lona Port Hacka­ton –que pro­mou el port en col·labo­ració amb l’empresa noru­ega d’inno­vació Induct, en el qual les empre­ses i ins­ti­tu­ci­ons vin­cu­la­des al port llan­cen rep­tes als alum­nes que hi par­ti­ci­pen, i on els millors pro­jec­tes pas­sen després a l’acce­le­ra­dora–, ha arri­bat l’hora del Pier­Next, (pier­next.port­de­bar­ce­lona.cat), un hub digi­tal de conei­xe­ment a través del qual el Port de Bar­ce­lona divulga ini­ci­a­ti­ves inno­va­do­res que estan trans­for­mant el món de la logística, el trans­port i els ports en l’àmbit inter­na­ci­o­nal.

Edi­tat en català, cas­tellà i anglès, Pier­Next es vol posi­ci­o­nar com una pla­ta­forma d’anàlisi i reflexió sobre inno­vació en l’àmbit por­tu­ari i marítim. La ini­ci­a­tiva s’emmarca dins del pro­jecte Digi­tal Port, que es va posar en marxa el 2017 amb l’objec­tiu d’impul­sar la digi­ta­lit­zació de l’entorn por­tu­ari, que s’ha defi­nit en 54 ini­ci­a­ti­ves pri­o­ritàries que es tro­ben en dife­rents fases d’exe­cució. “Dins d’aquest procés, estem cre­ant apli­ca­ci­ons, pro­duc­tes i ser­veis que ens han de per­me­tre ser més efi­ci­ents i com­pe­ti­tius, tant al Port de Bar­ce­lona, com a orga­nit­zació, com als ope­ra­dors i cli­ents de la comu­ni­tat portuària”, va afir­mar Mercè Conesa, pre­si­denta del Port de Bar­ce­lona, en la pre­sen­tació de la nova pla­ta­forma.

‘Hub’ de conei­xe­ment.

“Amb Pier­Next pre­te­nem esti­mu­lar el debat glo­bal sobre el futur del comerç inter­na­ci­o­nal, la logística i els ports, a més de dina­mit­zar l’eco­sis­tema inno­va­dor que en els dar­rers anys s’ha gene­rat al Port de Bar­ce­lona, a par­tir d’ini­ci­a­ti­ves impul­sa­des tant per la mateixa ins­tal·lació com per ope­ra­dors i empre­ses pri­va­des que ope­ren al seu recinte”, comenta Rúa.

Bar­ce­lona és la quarta ciu­tat euro­pea on més capi­tal s’inver­teix en start-ups –el 58% del total de l’Estat espa­nyol– i és la ter­cera pre­fe­rida pels empre­ne­dors per fun­dar-les. “Des del Port de Bar­ce­lona volem sumar i apor­tar, expli­car com es pro­du­eix la gran revo­lució digi­tal al nos­tre sec­tor, però també mos­trar totes les pos­si­bi­li­tats que aquesta trans­for­mació pot ofe­rir, tant en cap­tació d’inversió com de talent”, va mani­fes­tar Conesa.

Amb Pier­Next, segons Rúa, “el port pretén con­tri­buir a enri­quir el clúster inno­va­dor de Bar­ce­lona amb una mirada espe­ci­a­lit­zada en el món logístic i por­tu­ari”. La nova pla­ta­forma apro­fita els recur­sos de la comu­ni­cació digi­tal per pre­sen­tar de manera atrac­tiva i orga­nit­zada les tendències i experiències més dis­rup­ti­ves que s’estan desen­vo­lu­pant en l’àmbit de la logística, el comerç inter­na­ci­o­nal i els ports.

“Conté set sec­ci­ons, que es cor­res­po­nen amb els sis ele­ments prin­ci­pals del model smart port: logística, mobi­li­tat, eco­no­mia, medi ambi­ent, per­so­nes i gover­nança, i una d’addi­ci­o­nal, dedi­cada a la tec­no­lo­gia, “que hem afe­git per la seva trans­ver­sa­li­tat i per des­ta­car totes aque­lles inno­va­ci­ons que tenen un ele­vat com­po­nent tec­nològic o digi­tal”, explica Rúa. El hub digi­tal de conei­xe­ment s’actu­a­lit­zarà de manera con­ti­nu­ada i pre­sen­tarà els con­tin­guts en forma de repor­tat­ges acom­pa­nyats de vídeos, info­gra­fies i altres recur­sos gràfics, alhora que inclourà con­tri­bu­ci­ons d’experts en cada una de les sec­ci­ons en què està orga­nit­zat.

El Port de Bar­ce­lona “sem­pre ha estat molt inno­va­dor”: “Va ser el pri­mer a tenir una ZAL, nom que, per cert, tenim regis­trat. Va ser el pri­mer a desen­vo­lu­par ter­mi­nals inte­ri­ors, a crear una enti­tat de gestió per al Port Vell, tin­drem una de les poques mari­nes seques que hi ha al món i for­mem part de la Chain­PORT, unes reu­ni­ons que fem entre els ports líders del món per posar en comú les millors pràcti­ques. Neces­sitàvem una pla­ta­forma per donar a conèixer tota la nos­tra acti­vi­tat inno­va­dora”, con­clou Rúa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.