Ábalos ven l’obra en tràmit a Catalunya i l’arc mediterrani
El ministre diu, en la Trobada d’Economia a s’Agaró, que des del juny han apujat la inversió a subhasta un 40% respecte a 2017
No renovarà peatges a l’AP-7, però sosté que cal garantir el manteniment de la xarxa d’alta capacitat
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va tancar la jornada catalana al vespre a s’Agaró, on va defensar que l’actual executiu estatal del PSOE ha incrementat un 40% el volum d’obra pública posada a subhasta en territori català, fins als 1.010 milions d’euros, 600 més en comparació amb les xifres de l’any passat a final d’octubre. Ábalos va posar la xifra sobre la taula en resposta al president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, que s’havia queixat de les xacres habituals de la inversió de Foment a Catalunya, en què a més del dèficit i l’incompliment de l’addicional tercera de l’Estatut, conflueix el greuge afegit del baix grau d’execució dels projectes del pressupost estatal.
El ministre, ponent en la sessió inaugural de la 23a Trobada d’Economia a s’Agaró, no va contradir Valls, però hi va coincidir que seria positiva una planificació conjunta amb la Generalitat sobre les infraestructures estatals. El president de la Cambra havia posat com a exemples els casos positius de les obres d’ampliació de l’aeroport i el port de Barcelona, o l’arribada del TAV a la capital catalana –amb retards i dificultats que van requerir el desplaçament temporal de l’aleshores secretari general d’infraestructures, Víctor Morlán, a Barcelona–. Ábalos va confessar que es troba que, a l’hora de tirar obres endavant, “manquen projectes executius, estudis informatius o declaracions d’impacte”, fet del qual va responsabilitzar la “molta escenificació” de l’anterior govern del PP.
Valls també va posar sobre la taula la necessitat d’accelerar la B-40, el quart cinturó entre el Vallès i el Baix Llobregat. Però el ministre es va centrar més a reiterar el compromís que al 2021 hauran conclòs els treballs d’implantació de l’ample europeu al corredor mediterrani ferroviari entre la Jonquera, el País Valencià i Múrcia, mentre que en el tram fins a Algesires els contractes estarien pendents d’adjudicar.
Peatges i Catalunya
Ábalos havia de parlar de peatges en la ponència, però tot i que finalment va deixar el tema al tinter, abans d’intervenir va garantir a la premsa que manté el compromís de no renovar les concessions de peatges en autopistes que vagin expirant en el mandat. A Catalunya, el primer seria a l’AP-7 entre Tarragona i Alacant, a partir de l’1 de gener de 2020, mentre que la resta hauran d’esperar fins al setembre de 2021. Amb tot, el ministre va insistir que cal estudiar “un nou model de gestió” per mantenir tota la xarxa estatal d’alta capacitat. I sense exposar fórmules, que vol estudiar en una subcomissió al Congrés, va donar a entendre que calen recursos i no descarta escoltar opcions com les de la Generalitat, que anys enrere valorava implantar la vinyeta.
El ministre va coincidir a la taula amb la consellera d’Empresa, Àngels Chacon, però malgrat l’aposta pel diàleg, no hi va haver confluències en les intervencions. Ábalos va deixar clar, respecte a la proposta de l’executiu de Quim Torra de convocar una cimera entre govern espanyol i Generalitat, que no creu “en la bilateralitat” perquè Catalunya i Espanya “no són dos estats diferents”. En aquest aspecte, va apostar per una reunió preparada per tècnics i agenda prefixada per avançar, perquè no té sentit “reunir-se per reunir-se”. Chacon va recordar que és consellera i representava el govern perquè hi ha polítics “injustament presos” i va reivindicar que els catalans tenen “tot el dret del món” a voler l’estat propi.
La trobada –que cada tardor promouen la Cambra barcelonina i la Fundació Internacional Olof Palme– continuarà avui amb taules sobre infraestructures i innovació i talent, i la clourà la ministra d’Economia, Nadia Calviño.