Revolució 4.0 i la transformació del consum
El consumidor està molt connectat, pot consumir les 24 hores del dia
La revolució 4.0 provocada per les noves tecnologies (robots, impressió digital, drons, intel·ligència artificial, dades massives, xarxes socials...) està generant canvis disruptius en molts àmbits de la vida econòmica. Avui em referiré a transformacions que s’estan produint en els hàbits de consum. Els consumidors són persones cada cop més longeves i més preparades. Pel que fa als canvis d’hàbits, és interessant l’estudi que ha publicat recentment el World Economic Forum amb enquestes a 600 executius i 10.000 consumidors de deu països. Segons aquest estudi, els consumidors estan canviant en tres direccions. En primer lloc, cada dia estan més connectats. Són persones que utilitzen internet, consulten el correu electrònic i interaccionen amb les xarxes socials a totes hores. Per tant, estan en condicions de consumir en qualsevol moment del dia. També contacten amb les empreses i poden incidir en el disseny de productes i en la prestació dels serveis. En segon lloc, els consumidors són cada cop més independents. Demanen més productes a mida i també tenen més predisposició a comprar productes de segona mà, participar en subhastes i vendre productes que ja no necessiten a través de xarxes socials. I en tercer lloc, tendeixen a ser més cooperatius. Això es manifesta en l’interès de compartir béns d’inversió com són l’habitatge i el cotxe. I també hi ha una part creixent dels consumidors que estan sensibilitzats per l’impacte social de les empreses de què volen ser clients i en el consum responsable (productes kilòmetre zero, preu just...). Diversos estudis quantifiquen en un 30% del total dels consumidors els que es preocupen per la dimensió social de les seves decisions de compra. És una sensibilitat social que hauria d’ajudar a complir el somni de John Powell: “Per viure plenament, hem d’aprendre a utilitzar els béns materials i estimar les persones; en lloc d’estimar els béns materials i utilitzar les persones.”
Aquests fenòmens tenen conseqüències. Als Estats Units està caient en picat l’afluència als grans centres comercials i molts d’aquests estan tancant. I, simultàniament, apareixen petites empreses industrials o comerços molt especialitzats que gràcies a les noves tecnologies han trobat el seu espai en el mercat.
El repte és transformar les amenaces en oportunitats. La clau és anticipar els canvis en les necessitats dels clients i les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. Sempre es diu que perquè una empresa tingui èxit ha de satisfer de molt les expectatives dels clients. Per tant, cal conèixer aquestes expectatives. No és fàcil, però no hi ha cap altra opció que pujar al tren i ser part activa en la transformació. L’alternativa és desaparèixer.