Finances artificials
Els serveis financers s’estan transformant amb l’ús de les noves tecnologies com el big data i la intel·ligència artificial, la cadena de blocs (més a mitjà termini) i l’internet de les coses. La digitalització està comportant un dels canvis més importants per al sector financer en dècades, cosa que fa que estigui present en totes les estratègies i prestacions de serveis financers. La revolució del big data és la resposta als progressos tecnològics i l’única resposta possible a l’imparable impacte de la digitalització.
D’altra banda, cal tenir en compte que la digitalització ve acompanyada d’un canvi important en el perfil del client financer. El nou client financer es caracteritza per ser un consumidor que vol serveis i productes 24/7, gairebé una exigència de servei en temps real, menys lleial, que busca la simplicitat i que és més educat i exigent en matèria de preus.
‘Big Data’ i Serveis Financers.
La intel·ligència artificial.
L’aprenentatge automàtic (AA) és un camp de la intel·ligència artificial dedicat al disseny, l’anàlisi i el desenvolupament d’algoritmes i tècniques que permeten que les màquines evolucionin. Es tracta de crear programes capaços de generalitzar comportaments a partir del reconeixement de patrons o classificació.
Alguns camps on s’ha aplicat aquest tipus d’aprenentatge són les aplicacions dedicades al processament del llenguatge natural, als algoritmes de cerca, la diagnosi mèdica, la bioinformàtica i la detecció de fraus. En molts casos el límit d’aquests algoritmes és la mateixa imaginació humana.
La intel·ligència artificial i els serveis financers.
Una de les àrees en què es fa més palès és el màrqueting financer. Ja avui en dia és màrqueting digital, fet que comporta que els algoritmes siguin els encarregats del procés de la cadena de valor. Els consumidors volen un accés fàcil i permanent als serveis i productes, fet que només s’aconsegueix amb un alt grau d’automatització. A més a més, els nous algoritmes poden ajudar a personalitzar l’experiència digital. Ens estem apropant, doncs, a la possibilitat de tenir un agent financer digital.
La inversió en tecnologia, doncs, permetrà modelitzar dades no estructurades utilitzant tècniques de processament de llenguatge natural per mesurar, per exemple, els sentiments. Els algoritmes i la intel·ligència artificial estan transformant les finances, i són capaços de fer moltes tasques millor que els humans. Per als emprenedors i innovadors, la intel·ligència artificial és una oportunitat d’innovar, crear i millorar productes i serveis financers. L’assignatura pendent encara és la incapacitat de la tecnologia d’humanitzar-se, però a la llarga, la intel·ligència artificial serà capaç d’adquirir eines d’empatia, proximitat i comprensió del context. En un futur no gaire llunyà les finances seran artificials.