Lligar universitat amb l’empresa
Joves catalans han participat en un programa de Coca-Cola per crear iniciatives concretes que resolguin reptes de país
Són joves, talentosos i amb projectes d’emprenedoria entre mans, però en canvi se senten poc escoltats i amb l’amarga sensació que neden contra corrent sense salvavides a prop.
Malgrat els nombrosos programes per incentivar l’emprenedoria, encara roman una cultura amb poca tolerància al fracàs i a les iniciatives arriscades que posa més pals a les rodes com més jove ets. Arriscar-se per tirar endavant un nou projecte empresarial és una gran cursa d’obstacles. Aquestes reflexions provenen de Sílvia Fernández i Jan Carbonell, dos joves que tenen 20 anys i escaig però que ja saben el que vol dir el verb emprendre. Ells dos, més Mamadou Saliou, són els tres catalans que van ser escollits per participar en el programa GeneradorES, una iniciativa de la firma Coca-Cola que va ajuntar durant poc més de dos dies 25 joves de diferents perfils i llocs de tot l’Estat per donar-los veu i perquè proposessin iniciatives pels principals reptes a què ens enfrontem com a país. Entre aquests, els nous models de negoci i d’altres que giren al voltant de temàtiques que preocupen els joves i que apareixen en estudis acreditats com ara el baròmetre del CIS i les conclusions de la reunió anual del Fòrum Econòmic Mundial.
“Per engegar un projecte necessites passar per un procés en què és molt complicat no fallar però, en canvi, el fracàs està molt mal vist, i per tant s’acaba generant una dinàmica molt difícil de trencar. Fer una aposta per primera vegada es fa molt complex, així”, explica Jan Carbonell.
Sílvia Fernández, que prové del món de l’emprenedoria social, hi afegeix que per superar aquesta dinàmica, malauradament, és la sort la que acaba jugant un paper determinant. “Depèn de l’atzar, trobar-te al teu camí persones que de manera individual creuen en una altra manera de fer les coses i des de dins et llancen un guant per poder tirar endavant el teu projecte, contra tot pronòstic.” Amb el programa GeneradorES es pretén no només donar veu al jovent sinó posar-li un altaveu i que proposi projectes concrets a cinc reptes.
Un d’aquests, en què ha participat Jan Carbonell, ha estat la creació d’una plataforma de cursos en línia, amb els millors professors tant del món de l’empresa com de la universitat. La formació ha de servir per ajudar les empreses, especialment les petites i mitjanes (pimes), a actualitzar-se sobre els principals punts de la digitalització a l’empresa, d’una manera accessible i ràpida. “Entenem que pot ser una bona eina per afavorir la permeabilitat entre empresa i universitat”, diu Carbonell.
Sílvia Fernández, per la seva banda, va participar en el repte de contingut social en què també van acabar generant una proposta de millora molt definida. Es van idear accions per afavorir la inclusió social de les persones amb discapacitat funcional sense caure en la discriminació positiva. “El que proposem és en l’apartat de l’oci, que les persones amb diversitat funcional en puguin gaudir sense que sigui una cosa exclusiva per a ells. Que no importi la diferència sinó la riquesa”, explica Fernández.
25 joves i 5 reptes
Anna PinterEls 25 joves que han conformat el programa GeneradorES són un grup divers i representatiu de 15 homes i 10 dones, de diferents llocs de procedència. Encara que no arriben a la trenta ja són experts en disciplines tan diverses com ara medicina, enginyeria, física, educació, emprenedoria social, intel·ligència artificial, disseny i comunicació. Per formar-ne part han estat seleccionats per haver estat reconeguts per programes d’emprenedoria com ara Startup Programme, MIT TR35. Entre tots han portat propostes a cinc grans reptes.