Empreses

Printmakers, oberts a liderar operacions de concentració al sector

La firma d’impressió posa el focus en negocis amb tecnologia, maquinària i clientela complementaris

El creixement dels darrers anys ha posat al límit la capacitat actual i ja s’estudia un trasllat

L’empresa de solu­ci­ons gràfiques Print­makers es mos­tra dis­po­sada a lide­rar ope­ra­ci­ons cor­po­ra­ti­ves (fusi­ons, adqui­si­ci­ons o altres fórmu­les de col·labo­ració) enca­mi­na­des a con­so­li­dar un sec­tor molt ato­mit­zat. D’ofer­tes no els en fal­ten perquè molts nego­cis afron­ten la jubi­lació del pro­pi­e­tari sense relleu gene­ra­ci­o­nal ni solució de con­tinuïtat, però sovint es tracta d’empre­ses amb estruc­tu­res comer­ci­als i pro­duc­ti­ves que no s’han posat al dia. “Només faríem el pas si fos­sin orga­nit­za­ci­ons que ens apor­tes­sin valor i siner­gies perquè tin­gues­sin una tec­no­lo­gia o una car­tera de cli­ents com­ple­mentàries”, afirma Fermín Esti­vill, gerent de la com­pa­nyia.

La digi­ta­lit­zació està trans­for­mant el sec­tor de les arts gràfiques de manera impor­tant; men­tre alguns usos del paper imprès estan en regressió afec­tant les grans rota­ti­ves d’òfset, també s’han gene­rat noves opor­tu­ni­tats, sobre­tot entre les imprem­tes dedi­ca­des a les tira­des peti­tes i mit­ja­nes i als docu­ments per­so­na­lit­za­bles, here­ves de les anti­gues copis­te­ries que han incor­po­rat tec­no­lo­gia digi­tal. Aquest sub­sec­tor està crei­xent de manera vigo­rosa. Però són empre­ses peti­tes i que pre­sen­ten una capa­ci­tat d’adap­tació als can­vis molt dis­par. Una inte­gració horit­zon­tal per gene­rar siner­gies és una opor­tu­ni­tat.

La posició com­pra­dora que avui dia té Print­makers és ben dife­rent de la que va tenir el 2008 quan va ven­dre tot el negoci de pro­ducció digi­tal a Ser­vice Point. “Va ser una molt bona decisió”, reco­neix Esti­vill. L’empresa arros­se­gava càrre­gues finan­ce­res impor­tants i una plan­ti­lla àmplia, que hau­rien difi­cul­tat el trànsit durant la crisi.

Renéixer.

D’aquell negoci només van man­te­nir la impremta tra­di­ci­o­nal i la car­tera de cli­ents que per­ta­nyien a AGAL, una antiga empresa fami­liar amb un per­fil molt arte­sa­nal que havien adqui­rit el 2004. Es van tras­lla­dar del car­rer Vila­do­mat de Bar­ce­lona a la Tra­ves­sera de les Corts de l’Hos­pi­ta­let, a un local de 350 m² en pro­pi­e­tat, i van obrir un període de reflexió: “Vam veure que per sobre­viure ens havíem d’actu­a­lit­zar de cap a peu”, indica Esti­vill. Es va can­viar la marca comer­cial a Print­makers, es va inver­tir en la reno­vació de la maquinària i es va can­viar l’estratègia comer­cial. Tot això, inten­tant con­ser­var la bona repu­tació que tenien entre els cli­ents tra­di­ci­o­nals. Al cap de cinc anys de la venda a Ser­vice Point es van donar per extin­gits els com­pro­mi­sos legals i es va tor­nar a inver­tir en el negoci digi­tal. Actu­al­ment, la pro­ducció digi­tal és en un local pro­per de 225 m².

D’aquesta manera, el 2018 van fac­tu­rar uns 4 mili­ons d’euros, mig milió més que el 2017. En la seva car­tera de cli­ents figu­ren grans admi­nis­tra­ci­ons (que repre­sen­ten el 26% del total de les ven­des), com ara l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona i el d’Hos­pi­ta­let; grans empre­ses, com ara Desi­gual, Pro­no­vias i Ase­peyo, i ins­ti­tu­ci­ons com ara el Fut­bol Club Bar­ce­lona i l’hos­pi­tal de Sant Pau,

Els esforços comer­ci­als es repar­tei­xen a parts iguals per fide­lit­zar els cli­ents públics i pri­vats i per cap­tar-ne de nous. En aquest dar­rer aspecte, Esti­vill explica que ja no se surt a cer­car cli­ents, sinó que s’inver­teix en màrque­ting en línia.

L’esforç inver­sor dels ini­cis no s’ha aban­do­nat i enguany es des­ti­na­ran 200.000 euros a la millora dels pro­ces­sos de pro­ducció, nous equips d’impressió més efi­ci­ents, pro­gra­mari més modern i temes de millora medi­am­bi­en­tal. El 2018 s’hi van inver­tir 100.000 euros més.

L’objec­tiu de l’empresa per a aquest 2019 és con­so­li­dar el crei­xe­ment i pre­pa­rar-se per a les fites del 2020/21, que depen­dran del tras­llat de tota la part de pro­ducció a una planta que pre­ve­uen que estarà en alguna loca­li­tat del Baix Llo­bre­gat. “Tenim dos torns de tre­ball al local de Tra­ves­sera i no podem doblar en el del car­rer Arísti­des Mai­llol, on hi ha l’àrea digi­tal; estem al límit i no podem créixer dins de la ciu­tat”, diu el gerent, que no obs­tant això té clar que man­tin­dran ofi­ci­nes d’atenció a la ciu­tat.

Les males experiències pas­sa­des sobre com afron­tar el crei­xe­ment els fan ser molt pru­dents sobre com finançar-lo: “Tenim clar que no volem ten­si­ons”, diu. També es man­te­nen molt vigi­lants amb la con­jun­tura econòmica, perquè la seva acti­vi­tat està estre­ta­ment rela­ci­o­nada a l’evo­lució del PIB.

PRINTMAKERS

Facturació
4 M€
Treballadors
24
Any de fundació
1994
Fermín munta una copisteria el 1994 i 10 anys després compra AGAL, una reprografia tradicional nascuda el 1952. La refundació del negoci el 2008 significa la creació de la marca comercial Printmakers però la societat encara és AGAL.
Estratègia

Créixer en assessoria gràfica

Fa quatre anys, Printmakers va detectar que la qualificació de la majoria de les empreses en qüestions gràfiques era molt baixa i va decidir rendibilitzar tot el coneixement acumulat internament a través d’una firma d’assessoria gràfica. Així va néixer Plan-makers, un servei de print management que actualment factura 1,2 milions d’euros, dels 4 milions del grup. “És l’àrea de negoci que més ha crescut”, reconeix Fermín Estivill. Desigual és una de les grans empreses que ha contractat el servei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.