Turisme inclusiu a Barcelona
BCN4ALL, una firma que ofereix serveis per a turistes amb diversitat funcional
En una ciutat per la qual cada any passen més de 9 milions de turistes, els serveis per atendre els que tenen dificultats de mobilitat i necessitats d’assistència eren bàsicament nuls fins que va néixer BCN4ALL, una start-up (empresa emergent) social que omple un buit per als visitants amb diversitat funcional. Amb un nom tan evocador (en anglès, Barcelona per a tots), un grup de tres emprenedors –Joan Gatnau, Mohamed El Amrani i Meritxell Sans- molt vinculats al sector social i l’emprenedoria van decidir engegar una empresa que dona un valor afegit al sector turístic de la ciutat. La firma ofereix tota mena de serveis d’assistència per a persones grans, amb diversitat funcional o que estiguin malaltes perquè puguin visitar Barcelona com si fossin a casa seva.
L’empresa emergent té un equip de 20 persones especialitzades en diferents camps d’assistència i amb coneixement de llengües per fer la vida més fàcil a un perfil molt concret de turista. Des d’infermeria fins a acompanyament en l’allotjament i necessitats de cura, entre moltes altres, són en el ventall de serveis de BCN4ALL.
La firma va començar l’estiu del 2018 i les primeres operacions es van contractar al setembre a través dels hotels amb què l’empresa emergent social té acords de comercialització. Joan Gatnau i Florensa, director general, explica que els està costant molt fer entendre als actors del sector turístic el valor afegit que aporten. “Som un model de negoci tan nou que se’ns fa imprescindible fer pedagogia perquè s’entengui bé el potencial que tenen els nostres serveis. Malauradament, el sector no acaba d’identificar la nostra proposta de valor”, confessa. Malgrat les reticències de la indústria turística local, els emprenedors entenen que el model de comercialització dels seus serveis ha de ser mitjançant el partenariat amb hotels, agències i operadors, que són els que tenen el millor canal de distribució. “Nosaltres sols i des del nostre web no tenim capil·laritat suficient per arribar al nostre client potencial”, hi afegeix Gatnau, qui assegura que ara com ara el gruix dels esforços de l’empresa emergent és per fer aquesta tasca de comercial.
Potser per la manca especialitzada de serveis o per la dificultat d’aconseguir dades més concretes en les estadístiques sobre turisme, però als tres emprenedors els va costar de creure que en una ciutat amb tants visitants només un 4% fossin persones amb diversitat funcional i van veure una oportunitat de negoci.
Per engegar la seva idea van fer un estudi previ amb una trentena d’hotels i d’agències de turisme i aviat es van adonar que BCN4ALL tenia molt de potencial com a iniciativa empresarial i que, a sobre, podien ajudar a fer de Barcelona una ciutat apta per a tot tipus de turisme.
Un dels punts d’inflexió en el procés de creació de la firma va ser la participació en FuTurisme, un programa de Barcelona Activa dedicat a impulsar la creació d’empreses innovadores de turisme. “Ha estat la nostra guia”, reconeix Gatnau. Al desembre van ser escollits finalistes dels II Premis Barcelona Sustainable Tourism.