Política

Juan Guaidó fa una crida a noves protestes per al dissabte

L’autoproclamat president veneçolà denuncia un “cop al Parlament” per part de Maduro

El líder opo­si­tor Juan Guaidó, reco­ne­gut com a pre­si­dent interí de Veneçuela per més de 50 països, ha con­si­de­rat aquest dijous que el Govern de Nicolás Maduro ha donat un “cop al Par­la­ment” en pro­ces­sar 10 dipu­tats per delic­tes de rebel·lió, i ha fet una crida a pro­tes­tar el dis­sabte a tot el país.

“Ens con­cen­tra­rem el dis­sabte al matí en tot el país, no ens trau­ran dels car­rers”, ha expli­cat Guaidó en la pri­mera roda de premsa que ha donat després que ahir fos detin­gut el vice­pre­si­dent pri­mer del Par­la­ment, Édgar Zam­brano, un dels 10 dipu­tats opo­si­tors acu­sats de col­pis­tes.

El Tri­bu­nal Suprem de Justícia (TSJ) asse­nyala que els 10 par­la­men­ta­ris són cul­pa­bles dels delic­tes de “traïció a la pàtria, cons­pi­ració, ins­ti­gació a la insur­recció, rebel·lió civil, con­cert per a delin­quir, usur­pació de fun­ci­ons, ins­ti­gació pública a la deso­bediència de les lleis i l’odi con­ti­nuat”. Per aquest motiu, l’Assem­blea Naci­o­nal Cons­ti­tu­ent (ANC), inte­grada només per ofi­ci­a­lis­tes i no reco­ne­guda per nom­bro­sos països, va donar per aixe­cada la immu­ni­tat de set dels legis­la­dors asse­nya­lats i espera fer el mateix amb la resta en els pròxims dies.

Guaidó, que és el pre­si­dent del Par­la­ment, ha denun­ciat que aques­tes acci­ons cons­ti­tu­ei­xen un “nou cop” al Legis­la­tiu que està con­for­mat per una con­tun­dent majo­ria opo­si­tora des de 2016, quan el TSJ el va decla­rar en “desa­ca­ta­ment” i va dema­nar a les ins­ti­tu­ci­ons ome­tre les seves reso­lu­ci­ons.

En l’últim tri­enni almenys 29 dipu­tats han que­dat fora del Par­la­ment per motius de per­se­cució política, segons al·leguen ells matei­xos, i estan avui exi­li­ats, pre­sos, sense fur par­la­men­tari, des­pu­llats dels seus escons per reso­lució de la Justícia, refu­gi­ats en ambai­xa­des o amb lli­ber­tat con­di­ci­o­nal.

Guaidó ha infor­mat que el seu repre­sen­tant en l’Orga­nit­zació d’Estats Ame­ri­cans (OEA), Gus­tavo Tarre, con­vo­carà una sessió en l’orga­nisme con­ti­nen­tal per a trac­tar el “nou cop al Par­la­ment”.

En referència a la pos­si­bi­li­tat de ser empre­so­nat, l’opo­si­tor va insis­tir que és un “risc latent des de fa molt temps” i va rei­te­rar que de con­cre­tar-se, el cha­visme esta­ria donant un “cop d’estat”.

Veneçuela tra­vessa un pic de tensió política des del gener pas­sat, quan Maduro va jurar un nou man­dat de 6 anys que no reco­neix l’opo­sició i part de la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal i, en res­posta, Guaidó va pro­cla­mar un Govern interí que compta amb el suport de més de 50 països, amb els Estats Units al cap­da­vant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.