Emprenedors

Una etiqueta per avaluar els aliments

La UB crea una ‘spin off’ que ajuda els fabricants de productes frescos

L’ambiciós repte de reduir el mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari i alhora estal­viar cos­tos a les empre­ses agro­a­li­mentàries, super­mer­cats i dis­tribuïdores de pro­duc­tes fres­cos enva­sats és pos­si­ble gràcies a una tec­no­lo­gia que es va començar a desen­vo­lu­par fa uns anys al depar­ta­ment d’electrònica de la Facul­tat de Física de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona. L’equip, encapçalat per Daniel Pra­des, va dis­se­nyar una tec­no­lo­gia que cor­re­geix la dis­torsió de color de les imat­ges digi­tals. Alguns cops, per la il·lumi­nació ambi­en­tal o per les matei­xes càmeres, sur­ten fotos que no són fidels a la rea­li­tat pel que fa al color, i aquesta dis­torsió molesta per a cer­tes apli­ca­ci­ons.

A par­tir d’aquesta recerca, alguns dels científics, i amb la cap­tació de nous per­fils més de gestió, com el de María Euge­nia Martín, van crear el juny del 2018 l’spin off Color-Sen­sing, que s’ocupa de bus­car apli­ca­ci­ons i con­ver­tir la recerca bàsica en recerca apli­cada.

Després de mesos de molta reflexió i anàlisi de les neces­si­tats dels dife­rents sec­tors indus­tri­als van defi­nir el seu pri­mer pro­ducte, que encara està en fase de desen­vo­lu­pa­ment. Es tracta de Food­Sen­sing, una eti­queta intel·ligent que ajuda els fabri­cants i deta­llis­tes d’ali­ments a reduir el mal­ba­ra­ta­ment i a afe­gir qua­li­tat als pro­duc­tes gràcies a la seva tec­no­lo­gia.

L’eti­queta està inte­grada en un codi QR amb unes tin­tes intel·ligents, és a dir, que can­vien de color en funció del que ocorre dins del pro­ducte enva­sat, de manera que per­me­ten mesu­rar vari­a­bles com els gasos (que s’injec­ten perquè el pro­ducte tin­gui més vida), la tem­pe­ra­tura i l’estat total de l’atmos­fera interna sense haver de tren­car l’envàs, com es fa ara.

La direc­tora gene­ral de l’spin off, María Euge­nia Martín, explica que aquesta part hardware, unida a un sis­tema de lec­tu­res, “per­met a fabri­cants i dis­tribuïdores com­pro­var mit­jançant una foto­gra­fia del codi si hi ha hagut alguna modi­fi­cació en l’ali­ment enva­sat”.

Amb aquest sis­tema es posa fi als con­trols de qua­li­tat ale­a­to­ris, que ara es fan tren­cant enva­sos, amb el mal­ba­ra­ta­ment que això suposa, i es passa a un con­trol de qua­li­tat del 100% de la pro­ducció.

Aquí no aca­ben, però, les apli­ca­ci­ons pos­si­bles de la seva tec­no­lo­gia. Color-Sen­sing està tre­ba­llant en un pro­ducte per a tele­me­di­cina, perquè els espe­ci­a­lis­tes mèdics puguin fer segui­ment dels malalts, per exem­ple amb pro­ble­mes der­ma­tològics, a par­tir de foto­gra­fies digi­tals i sense haver de pas­sar per la con­sulta. “Amb la nos­tra tec­no­lo­gia fem que els colors de la imatge siguin tan fidels com sigui pos­si­ble”, explica Martín.

Les pre­vi­si­ons de l’start-up és que no serà fins al 2020 quan començaran a poder comer­ci­a­lit­zar el seu pri­mer pro­ducte. La firma amb poc més d’un any de vida, dis­posa d’un equip de qua­tre per­so­nes que fa tas­ques de desen­vo­lu­pa­ment i d’un equip exe­cu­tiu for­mat per Daniel Pra­des, cap científic; Ismael Benito, que coor­dina la implan­tació de la tec­no­lo­gia, i la mateixa María Euge­nia Martín, que n’és la direc­tora gene­ral. La firma ha acon­se­guit finançament públic de la UE i del pro­grama Cai­xaim­puls.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.