Societat

Directe al consumidor

Tot i l’augment del consum d’alimentació als supermercats, molts petits productors han quedat sense el seu canal de vendes: bars, restaurants, hotels i fires

La majoria han optat per vendre els seus productes casa per casa o per internet

Diputacions, sindicats, cambres de comerç i parcs naturals han muntat plataformes de venda directa

“Ens hem hagut d’espavilar i començar a vendre gairebé casa per casa”, explica De Ros

Des de l’anunci del confinament, la primera setmana de març, i fins a la primera d’abril, la venda de productes d’alimentació ha crescut, de mitjana i segons les dades del Ministeri d’Agricultura, un 20,1%. Les grans empreses alimentàries estan augmentant considerablement les vendes respecte al mateix període de l’any passat, i una part dels productors mitjans, i fins i tot petits, no estan gaire afectats per la crisi de la Covid-19, ja que molts supermercats, com Bonpreu Esclat, Carrefour, Mercadona i Caprabo, ja fa temps que treballen amb petits productors, o de quilòmetre zero, com s’anomenen ara.

Però a Catalunya hi ha centenars de productors que viuen, al cent per cent o gairebé, de canals que no són pas els de les grans distribuïdores. El canal que distribueix als bars, restaurants, hotels, càmpings i càterings escolars o per a grups està completament tancat, cosa que està generant greus problemes a productors de proximitat de carn, formatge, verdures i hortalisses, fruita, vi, etcètera. I, a això, cal afegir-hi els productors que tenen part de la seva producció compromesa amb activitats concretes, com ara la temporada de calçotades (calçots, però també carn de xai) i les fires, una temporada especialment potent des de Sant Jordi i fins a l’octubre a la Catalunya interior. Tots ells han hagut de buscar fórmules per vendre part de la seva producció mitjançant la venda directa, ja sigui casa per casa als pobles on tenen ubicada la firma comercial o per internet.

N’és un exemple en Josep de Ros Falgàs, que té un ramat d’ovelles de raça ripollesa i que és el responsable sectorial de l’oví i cabrú de JARC. “Actualment vivim amb incertesa..., però treballem de valent i amb més il·lusió que mai tota la família”, admet De Ros. “Aquest és un sector –hi afegeix– molt associat a les calçotades, a les festes, als restaurants..., i tot això està tancat.” “Ens hem hagut d’espavilar i començar a vendre gairebé casa per casa, qui vol una espatlla, qui vol unes costelles...”, explica. Pel responsable sectorial de JARC, “la solució és un augment del consum, que s’adrecin ajudes per sacrificar i congelar, i que es bonifiqui per sacrificar animals més grans. Al productor li queda l’opció de fer créixer els petits perquè esdevinguin reproductors.” En la mateixa línia, Unió de Pagesos (UP) explica que “l’ajut del ministeri, de 30 euros per animal que va a l’escorxador, és insuficient amb tot el canal d’hotels i restaurants tancat.” A més, tant UP com JARC denuncien que aquest ajut beneficia més els grans productors que no pas els petits.

De fet, aquest és un dels sectors més perjudicats, segons admet el mateix Ministeri d’Agricultura, que ha obert una línia d’ajuts que els grangers i el sindicat agrari troben insuficient, de 10 milions d’euros. L’ajut es cobraria a partir de l’octubre, juntament amb la declaració que fan els propietaris cada any de la PAC, i permet que sigui complementat per cada comunitat autònoma. Fonts del Departament d’Agricultura van explicar ahir que estan estudiant si complementen aquest ajut.

Del camp al plat

Enmig d’aquesta situació, han nascut diverses iniciatives per dur, directament, el producte a casa dels consumidors. La Diputació de Lleida, Unió de Pagesos, la Cambra de Comerç de Reus i parcs naturals han muntat plataformes de venda directa. La Diputació de Lleida , per exemple, ha posat en marxa la campanya T’ho portem a casa, una iniciativa que permet que 48 productors venguin directament als domicilis. Els parcs naturals del Montseny i de l’ Alt Pirineu fan el mateix amb una desena de productors. Agricultura també ha creat l’etiqueta #CuidemLaNostraPagesia, que posa en contacte productors i consumidors, com fan moltes altres iniciatives privades a la xarxa.

Unió de Pagesos, per la seva banda, gestiona, en aquests moments, el gran estendard d’aquesta nova proposta: Pagesia a casa . Estendard perquè ja hi ha productes de 360 productors, s’hi han inscrit més de 10.000 consumidors i acumula 400.000 visualitzacions, tot i ser, com admet el responsable d’organització del sindicat, Carles Vicente, “una eina millorable”. Vicente explica que UP feia temps que tenia aquesta idea al cap i que ho va intentar fa uns anys amb Terra pagesa, però que “no era el moment”. Ara, la crisi de la Covid-19 i el tancament de determinades línies comercials els ha obert, de nou, aquesta porta. Vicente té clar que aquesta fórmula de venda directa “ha vingut per quedar-se”.

Preus i productes ben variats
Les diverses iniciatives de venda directa inclouen tot tipus de productes: des de carn –de vedella, de poltre, de xai...– fins a galetes, passant per vi i cerveses artesanes. A més, n’hi ha que mantenen les cistelles, una mica de baixa a les cooperatives i tendes ecològiques actualment, on n’han creat, com en el projecte ‘Del parc al plat’, del parc natural de l’Alt Pirineu, unes d’especials a uns preus força atractius. La plataforma d’UP, per exemple, ja ofereix més de 90 productes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.