Llibres

‘Lives’ d’escriptors amb llibres al fons

Els autors substitueixen les signatures de llibres per entrevistes i lectures a les xarxes socials des de casa

“És evident que el llibre ha perdut el caràcter hegemònic per a la transmissió de memòria, desig, coneixement i esperança”, deia Manuel Vázquez Montalbán en el pregó de Sant Jordi del 1992 a l’Ateneu Barcelonès, oportunament recordat ahir per l’entitat al seu web, en aquest Sant Jordi virtual i amb sabatilles que ens va tocar viure. Veure els escriptors parlant, llegint els seus textos i intentant transmetre optimisme a través d’Instagram, YouTube, Twitter, Zoom..., enlloc de signar llibres a les paradetes dels carrers plens de gent convertia en estranyament profètiques les paraules de l’enyorat escriptor i periodista. Laia Aguilar, premi Josep Pla per Pluja d’estels (Grup 62), resumia el parer dels autors que vam poder sentir ahir a les xarxes: “Intento agafar-m’ho en clau d’optimisme, fem avui el que puguem i tant de bo que el 23 de juliol puguem fer una gran festa.”

David Nel·lo, premi Sant Jordi 2020 amb Les amistats traïdes (Enciclopèdia), va recordar el seu passat de músic en una conversa per YouTube amb Albert Guinovart organitzada per Òmnium Cultural. Tant en música com en literatura, deia, “el talent hi ha de ser, però has de treballar; com a flautista m’esforçava, però els resultats no arribaven, i quan em vaig anar decantant cap a l’escriptura, tot era molt més orgànic, més fàcil per mi”.

En un Live d’Instagram, David Castillo va descriure El tango de Dien Bien Phu (Edicions 62), premi Joanot Martorell, com “una novel·la complicada de fer”, sobre la qual s’ha documentat durant molts anys. Tracta de “dos soldats de la Lleva del Biberó, del 1920, que pels avatars de la història van acabar ficats en els conflictes més complicats de la història del segle XX, la Guerra Civil espanyola, la II Guerra Mundial i la Guerra del Vietnam quan els francesos la van començar als 50”.

Protagonisme d’autores

Periodistes com Anna Guitart (a l’Instagram de Grup 62) i Toni Vall (al perfil @Magradallegir de Penguin Random House Grupo), entre d’altres, van entrevistar autors confinats a casa, alguns amb llibreries al fons, en un Sant Jordi amb molt protagonisme de les dones. Hi va haver algun problema tècnic i retard, però a poc a poc anem tots guanyat competència tecnològica en aquest llarg confinament. Laia Aguilar va dir que amb Pluja d’estels volia fer “una novel·la de personatges, més que la trama importava com eren ells i quines eren les seves capes”. Gemma Ruiz, periodista cultural de TV3, va parlar de la seva novel·la Ca la Wenling (Proa), ambientada en una perruqueria barcelonesa d’una dona xinesa, i va denunciar que “l’heteropatriarcat blanc, que controla el relat, mai s’ha interessat per les històries amb dones al capdavant”. Txell Feixas, corresponsal de TV3 i Catalunya Ràdio a Beirut, publica Dones valentes (Ara Llibres). En una de les històries denuncia que hi ha lleis a l’Orient Mitjà que permeten a un violador “eludir la presó si es casa amb la dona violada, encara que sigui una nena”.

Carles Porta va comentar Crims amb Carles Porta (La Campana), el llibre sobre els programes de TV3 i Catalunya Ràdio que tant èxit estan tenint. Al matí, en un Instagram Live, comentava que “la cara fosca de la lluna també forma part de la lluna, i això ho aplico a la societat, la cara fosca també és part de la nostra societat”.

A l’hora del vermut, a les 13.10 h, un centenar d’autors, traductors i il·lustradors dels segells Angle, Bindi Books, Capital Books, Cossetània i Eumo es van trobar per brindar des de casa a través de Zoom. Van parlar de com trobaven a faltar les signatures i el contacte amb els lectors i es van convidar a celebrar el Dia del Llibre el 23 de juliol i a comprar llibres durant tot l’any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.