Focus

El virus obliga el comerç a refer el seu full de ruta

Les normatives per al desconfinament marquen el futur immediat del sector Serà essencial transmetre que la salut del client està garantida

“L’ajut de les administracions ha d’arribar amb rapidesa”, reclama Santiago Pagès
“Caldrà redefinir processos, plantilles i negocis”, alerta Martín Vivancos

Era previsible que el comerç electrònic s’anotés un increment durant les setmanes de confinament per la covid-19, ja que aquesta modalitat de compra es va convertir en l’única via per adquirir tot allò que no es trobés als establiments oberts, els considerats com a servei essencial. La qüestió, davant la “nova normalitat”, se centra a esbrinar si aquest increment s’estabilitzarà o part dels nous clients retornaran al canal presencial quan finalitzi el confinament. Aquest neguit del sector se suma a les mesures d’obligat compliment que hauran d’incorporar els establiments per tornar a aixecar la persiana.

“Estem en un moment d’excepcionalitat i això provocarà que després no serà blanc o negre, sinó que trobarem els dos colors barrejats. La nova situació generarà canvis bruscos i, alhora, serà un accelerador d’altres que ja s’estaven produint. De moment, però, entrarem en una mena de reeducació de les relacions socials i el comerç, entre altres sectors, haurà de redissenyar els serveis que oferia fins ara”, assegura Martín Vivancos, professor de màrqueting i especialista en retail d’EADA Business School.

Descobrir oportunitats.

La majoria d’experts assenyalen que molts petits negocis ja no tornaran a obrir portes perquè no podran fer front a unes mesures d’aforament estrictes. Per Vivancos, “és l’hora de redissenyar el full de ruta del negoci i veure on podem trobar l’oportunitat per continuar”. Un exemple, comenta Vivancos, seria “el d’un restaurant, que a partir d’ara haurà de conservar la distància social entre clients i, per tant, reduirà l’aforament i els ingressos. Una manera de sortir-se’n seria oferir plats per endur o per portar a domicili”.

Canviarà la “nova normalitat” el model de comerç a les ciutats? Per a Santiago Pagès, president de la Comissió de Retail del Col·legi d’Economistes de Barcelona, “aquesta és una qüestió incerta i dependrà del que es faci a partir del desconfinament”: “El que és clar, però, és que si volem conservar el nostre model de comerç urbà de proximitat, l’administració ha d’ajudar el sector perquè això sigui així.” “Entrem forçosament en una fase d’inversions i despeses, obligats per la situació i les normatives”, diu Pagès, que alhora critica el fet que s’hagi permès que el confinament hagi significat un moment d’or per al comerç electrònic. “Se li ha permès vendre de tot, sense posar cap restricció a productes, tal com s’ha fet en altres països”, assenyala.

Més que de transformació digital del sector, Pagès destaca que el que ha de fer el comerç és no deixar d’estar connectat amb el seu client, a través d’aplicacions, web o trucada de telèfon “per demanar-li si li cal res”. De fet, això ja ho va posar en marxa el petit comerç de proximitat que, un cop confinats, anunciava en aparadors i persianes on se’ls podia trobar.

Tanmateix, Pagès reclama que l’ajut de les administracions al sector hauria d’arribar amb celeritat per evitar una desfeta. “Abans de la crisi de la covid-19, el comerç ja estava en perill. Ara ho està encara més, sobretot si tenim en compte que ara per ara gairebé 20 milions de persones depenen de les prestacions de l’Estat”. Per sort, assegura Pagès, “el món del comerç sempre s’ha sabut adaptar a noves situacions”.

La “nova normalitat” obligarà a modificar les previsions de vendes per al 2020. Més enllà, el futur és incert i dependrà de moltes variables. Per tant, segons Vivancos, “el postcovid-19 significarà redefinició de processos, reestructuració de plantilles i reinvenció del mateix negoci”. La pandèmia, assegura, provocarà “grans canvis estructurals en els sectors més afectats, com el turístic, el de la restauració o el del lleure i l’oci, però obligarà a una transformació general”. Aconsella “ser proactius des del primer dia i fer els canvis necessaris, perquè les empreses hauran de demostrar fins a quin punt estan disposades a ajudar les persones, a vetllar per la seva seguretat en salut”: “Aquesta serà la nova experiència de compra que buscarà el consumidor.”

La seguretat, buscada ja abans en les compres en línia, passa a ser importantíssima ara també en el món presencial i, per tant, segons Vivancos, “s’haurà de tenir cura que tota la cadena de subministrament del producte sigui realment segura, sanitàriament parlant”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.