Política

El govern espanyol acorda amb Cs prorrogar l’estat d’alarma per quinze dies

L’executiu continua negociant amb ERC també amb el límit de les dues setmanes com a límit

El Pre­si­dent del Govern, Pedro Sánchez, i la Pre­si­denta de Cs, Inés Arri­ma­das, han man­tin­gut con­tac­tes set­ma­nals que han permès ana­lit­zar i posar en marxa mesu­res necessàries per a con­ti­nuar pro­te­gint a la ciu­ta­da­nia en l’àmbit sani­tari, econòmic i social.

Així, totes dues parts mani­fes­ten la seva volun­tat de con­sen­suar mesu­res pen­sant en l’interès gene­ral de tots els espa­nyols, sobre la base de la qual cosa acon­se­guei­xen els següents acords:

El Govern i Cs coin­ci­dei­xen que con­ti­nua sent neces­sari pror­ro­gar l’estat d’alarma per a afron­tar els efec­tes de la crisi sanitària i que aquesta pròrroga ha de pro­lon­gar-se només pel temps estric­ta­ment neces­sari. En aquest sen­tit, amb­dues parts han pac­tat que la pròrroga de l’estat d’alarma ha de ser per un període de 15 dies, tal com s’ha rea­lit­zat fins ara.

Durant aquests 15 dies de pròrroga, el Govern es com­pro­met a ana­lit­zar les mesu­res i, si és el cas, refor­mes legis­la­ti­ves necessàries que per­me­tin una sor­tida orde­nada de l’estat d’alarma i la gestió de la pandèmia en aquest moment, ja sense la uti­lit­zació de la decla­ració d’alarma. En aquests matei­xos 15 dies, el Govern comu­ni­carà a Cs les pri­me­res con­clu­si­ons de la seva anàlisi amb l’objec­tiu de dia­lo­gar i, si és pos­si­ble, con­sen­suar les mesu­res i refor­mes legis­la­ti­ves necessàries.

En els ajor­na­ments tri­bu­ta­ris moti­vats per l’impacte econòmic nega­tiu de la Covid-19, s’aug­menta en un mes (de tres a qua­tre) el ter­mini per a ingres­sar impos­tos pels con­tri­bu­ents sense interes­sos de demora.

També s’agi­li­tarà el paga­ment de pres­ta­ci­ons per ERTO o deso­cu­pació als qui encara no ho han cobrat perquè puguin per­ce­bre-ho durant el mes de juny, com a més tard, i pri­o­ri­tat per a la reso­lució de pos­si­bles incidències sobre aquest tema.

L’acord amb Cs inclou també la pos­si­bi­li­tat d’ampliar més enllà de la vigència de l’estat d’alarma la pres­tació extra­or­dinària per ces­sa­ment d’acti­vi­tat dels tre­ba­lla­dors autònoms i la con­següent exempció de les seves quo­tes de Segu­re­tat Social durant la per­cepció d’aquesta pres­tació.

Final­ment, l’acord habi­li­tarà el mes de juliol de 2020 perquè aquest mes sigui hàbil en el Congrés dels Dipu­tats a l’efecte d’agi­li­tar el tre­ball par­la­men­tari i recu­pe­rar part del retard pro­vo­cat per la Covid-19.

Els taron­ges han cele­brat l’acord acon­se­guit i han expli­cat que han acon­se­guit “aïllar les deman­des dels naci­o­na­lis­tes”. Entre els acords impo­sats per Cs esta­ria la no reac­ti­vació de la Taula de Nego­ci­ació amb el Govern Català.

Paral·lela­ment, el govern espa­nyol con­ti­nua també nego­ci­ant un pos­si­ble acord amb ERC per poder asse­gu­rar la pròrroga de l’estat d’alarma, encara que el pacte acon­se­guit amb Cs difi­culti l’entesa amb els repu­bli­cans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.