Infraestructures

Calvet anuncia l’entrada en funcionament d’un nou carril bus VAO a la C-31 a Badalona per a finals de juny

La Generalitat ultima un acord amb el ministeri de Transports per culminar la mateixa infraestructura a la B-23

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat aquest dimecres la posada en marxa d’un carril bus VAO a la C-31, al seu pas per Badalona, d’accés a Barcelona per a finals de juny o principis de juliol. Es tracta d’un projecte que consta de més fases. En primer lloc, la construcció d’un quart carril exclusiu d’entrada a Barcelona entre Montgat i el Besós, amb un cost de 5 milions d’euros, i posteriorment una altra que servirà per donar continuïtat al tram ja existent fins a la Plaça de les Glòries i en la qual caldrà executar un nou viaducte al Besòs, amb un cost estimat de 15 MEUR. A més, la Generalitat està ultimant un acord amb el Ministeri per culminar el carril bus de la B-23.

En una compareixença telemàtica a la Comissió de Territori sobre el paper del transport públic en la mobilitat dels treballadors durant el desconfinament, el conseller ha explicat que per al carril bus VAO a Badalona d’accés a Barcelona s’habilitarà un dels carrils ja existents i es deixarà els altres dos per al transport privat. Segons Calvet, aquesta obra “permetrà millorar la fiabilitat i reduir la durada dels serveis interurbans” i preveu un termini d’execució “més immediat” que les obres projectades el 2011, que preveia un carril bus ampliant la calçada i conservant els carrils per al cotxe privat ja existents.

Abans de la pandèmia, per aquest punt es comptabilitzava el pas de 6.500 vehicles per hora en hora punta, mentre que la sortida és més esglaonada i no originava tants problemes. Ara, es preveu que siguin 4.000 vehicles per hora sense generar congestió. Segons el conseller, el teletreball, la flexibilització horari, l’aplanament de l’hora punta i la ZBE seran factors que contribuiran a la reducció de la circulació en un 20%, o fins i tot “superior”. El termini d’execució de l’obra serà d’aproximadament un mes ja que s’han d’adjudicar dos contractes menors de pintura i senyalització.

En la fase 1 del projecte, es preveu la construcció d’un quart carril exclusiu bus d’entrada a Barcelona i en la fase 2 donar continuïtat al carril ja existent a Badalona amb l’existent fins a la Plaça de les Glòries. Seran dues obres per un import de 5 i 15 milions d’euros, respectivament, i la Generalitat les podria licitar per separat però simultàniament.

Pel que fa a la B-23, el conseller ha comentat que està ultimant un acord per culminar el carril bus per la Diagonal. L’acord inclourà la cessió de la via a la Generalitat i una dotació econòmica per a la construcció de la infraestructura, mentre que encara cal definir les condicions de manteniment. En qualsevol cas, Calvet preveu que la signatura sigui “imminent”.

Pla de mobilitat corresponsable de les empreses

Una altra de les actuacions que ha exposat el conseller davant dels grups parlamentaris és l’elaboració d’un pla corresponsable de les empreses que ja està duent a terme l’ATM. Segons ha detallat Calvet, vol ser una “eina per a l’autodiagnosi” de les empreses i els seus treballadors en matèria de mobilitat i proposi “actuacions bàsiques” a més d’ajudar a l’ATM accions com nous itineraris per fer ús de la bici, transport discrecional compartit o cotxe compartit. “És un win-win que ens ajuda a definir millor la xarxa de transport públic en un sentit ampli”, ha dit. El segon objectiu que persegueix aquest pla és que les empreses es comprometin a implementar-les.

Dèficit de 500 milions d’euros al transport públic

La situació generada per la pandèmia també haurà tingut un impacte en els comptes del transport públic. Segons calcula la Generalitat, serà d’uns 500 milions d’euros, tal com també va traslladar el president de la Generalitat, Quim Torra, al president espanyol, Pedro Sánchez, en el seu pla de 40 mesures. “La decisió és greu, cal prendre mesures econòmiques urgents”, ha afirmat Calvet en la seva compareixença, que ha destacat que és la “xifra més important després de la factura sanitària”.

Així mateix, el conseller ha negat que les mesures per pal·liar el dèficit hagin de servir per compensar les operadores privades, tal com ha suggerit la diputada de la CUP Natàlia Sánchez. “Són diners públics per salvar serveis públics, no empreses privades. Hi ha un dèficit d’explotació real”, ha assegurat Calvet, que ha xifrat entre estimacions i dades confirmades l’afectació en un 53% a TMB, un 16% a Rodalies, un 10% a FGC, un 20% els busos interurbans i un 1,5% el TRAM.

Amb tot, el titular de Territori ha demanat “consens” a la resta de grups parlamentaris per fer front a aquesta situació i també per generar confiança als usuaris del transport públic després de la pandèmia, un aspecte en el què han incidit pràcticament tots els grups. El conseller també ha ressaltat la necessitat de donar continuïtat a grans projectes, com el de l’L8, L9 o el TRAM per la Diagonal, a banda dels carril bus que ha anunciat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.