Infraestructures

L’Estat fa un pas més per a la gratuïtat de l’AP-7 i l’AP-2

Encarreguen l’estudi per conèixer les necessitats de les dues vies, que deixaran de ser de peatge el 31 d’agost del 2021

En la mateixa data també s’acaba la concessió de l’autopista del Maresme i la C-33

La gratuïtat del tram de l’AP-7 entre Tarragona i la Jonquera i de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa serà realitat el 31 d’agost de l’any vinent. Per fer-ho possible, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha adjudicat l’estudi previ sobre la distribució de la demanda del trànsit un cop se suprimeixin els peatges a les dues vies de pagament. L’objectiu de l’anàlisi és recopilar els antecedents i fer un estudi de trànsit i mobilitat a l’entorn de les dues autopistes, tant de la situació actual com de la que hi haurà un cop s’hagin suprimit els peatges, i valorar l’efectivitat de les alternatives d’actuació que es proposin. Aquestes dades han de servir per determinar quines són les millors solucions per ajustar la demanda a la xarxa viària després de la redistribució de trànsit que portarà la supressió dels peatges. També s’estudiaran les necessitats de remodelació dels enllaços existents o la creació de nous, si fossin necessaris. L’import de l’adjudicació de l’estudi és de 538.466 euros.

La supressió de peatges en aquests dos trams estatals se suma a la del tram de l’AP-7 entre Tarragona i Alacant, que es va fer efectiva el primer de gener d’aquest any. Les darreres setmanes s’han retirat les casetes de peatge que encara quedaven en el recorregut.

El mateix 31 d’agost del 2021 també caduca la concessió de dues autopistes de titularitat de la Generalitat. Es tracta del tram de la C-33 de Barcelona a Montmeló i de la C-32 entre Montgat i Blanes, el que es coneix com l’autopista del Maresme, que va ser el primer tram de peatge de tot l’Estat i l’any passat va complir 50 anys.

La Generalitat reclama amb insistència la necessitat d’abordar amb el govern de l’Estat un sistema per finançar el manteniment de les vies d’altes prestacions. Asseguren que el model de finançament públic d’autopistes i autovies és “insostenible” i reclamen obrir el debat sobre altres models que permetin recaptar recursos addicionals per mantenir-les. Per això, proposen la creació d’un sistema d’eurovinyeta, una tarifa plana per a la utilització de les vies d’altes prestacions.

La baixada de recaptació dels darrers mesos per la reducció dràstica de la circulació causada per la declaració de l’estat d’alarma per la pandèmia de la Covid-19 va impulsar Abertis, que és l’empresa concessionària de les autopistes catalanes a través de diverses filials, a reclamar un allargament dels peatges més enllà del 31 d’agost de l’any vinent. No obstant això, el ministre titular, José Luis Ábalos, va indicar que no pensava rescabalar la concessionària perquè l’estat d’alarma no havia provocat el tancament de cap autopista de peatge.

LA XIFRA

538.466
euros
és el cost de l’estudi sobre la demanda de trànsit a l’AP-7 i l’AP-2 després de la supressió dels peatges.

El corredor mediterrani avança

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha aprovat l’estudi informatiu per implantar l’ample de via internacional al tram del corredor mediterrani entre Tarragona i Castelló. A hores d’ara, aquest ample de vies, que permet la circulació de trens procedents d’Europa, s’està implantant al nus viari de Castellbisbal. Al tram entre Castelló i Tarragona hi ha dos subtrams, el que va de Castelló a Vandellòs, que té una doble via d’ample ibèric electrificada, i el de Vandellòs a Tarragona, on el 13 de gener es va posar en funcionament l’anomenada variant del corredor mediterrani, que inclou una doble via en ample ibèric des de Vandellòs fins al canviador d’ample de la Boella, que connecta amb la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. L’estudi informatiu ha de desenvolupar la implantació de les vies d’ample internacional i l’adaptació de les instal·lacions del tram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.